همتی: منابع ایران در عراق ۵ میلیارد دلار است

کد خبر: 1026493

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ده‌ها میلیارد دلار از درآمد‌های ارزی ما در خارج از کشور مسدود شده است، گفت: امیدواریم بتوانیم از منابع ایران در عراق که ۵ میلیارد دلار است استفاده کنیم.

همتی: منابع ایران در عراق ۵ میلیارد دلار است

خبرگزاری مهر: عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی صبح امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران در رابطه با روند صعودی دلار و ارز و آخرین تلاش‌های بانک مرکزی در این زمینه، اظهار داشت: شرایط بازار ارز از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار شده است و بخاطر اتفاقاتی که در شش ماهه اول امسال بعد از کرونا و فشار‌هایی که در چارچوب فشار حداکثری دولت آمریکا و تحریم‌هایی که اعمال و عملیاتی می‌شود، اتفاقاتی افتاده است که متاسفانه به همین خاطر انتظارات منفی در جامعه شکل گرفته و ما تمام تلاش خود را می‌کنیم این وضعیت را به ثبات برسانیم و تعدیل کنیم.

وی عنوان کرد: نقل قول‌هایی از من می‌شود که شما گفتید قیمت پایین می‌آید، من عرض کردم شرایط بسیار پیچیده و در حال تغییر است. محدودیت‌های را در منابع ما گذاشتند و ده‌ها میلیارد دلار از درآمد‌های ارزی ما در خارج از کشور را مسدود کردند. حتی خیلی از کشور‌هایی که روابط خوبی با ما دارند بخاطر فشار آمریکا اجازه ندادند ما از این‌ها استفاده کنیم در حالیکه پیشبینی ما این بود که امسال بتوانیم از آن‌ها بهره برداری کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: خوشبختانه اقدامات خوبی را شروع کردیم و من نسبت به آینده خوش بین هستم. درست است در روز‌های آخر رئیس جمهور فعلی آمریکا، آن‌ها فشار را بیشتر می‌کنند، ما مقاومت خود را بیشتر می‌کنیم. امیدوارم این مسائل را حل کنیم. یکی از کار‌های مهم ما مذاکره با جا‌هایی بود که پول‌های ما در آنجا مسدود بود. پریروز سفری به عراق داشتم و سفر موفقی بود تا ان شاءالله بتوانیم از منابع خود در آنجا که بیش از ۵ میلیارد دلار است استفاده کنیم.

همتی تصریح کرد: قبلا گفته بودند در مراکز دیگری هم جواب مثبت شنیدیم. ان شاءالله به تدریج تجار و وارد کنندگان ما متوجه می‌شوند که ما کجا‌ها به منابع خود دسترسی پیدا کردیم و عملا وقتی تخصیص‌ها پاسخ داده می‌شود در بازار متوجه خواهند شد. در بحث اسکناس عرصه‌های کافی در حال انجام است. بخش نیمای ما و عرضه صادرکنندگان دیروز رشد خوبی داشته است. امیدوار هستم با اقداماتی که در دست اجرا داریم به تدریج شاهد ثبات بهتر و بیشتری باشیم، اما به هر حال قبول کنیم سه هفته آینده این فشار‌ها به ایران زیاد خواهد شد.

وی ادامه داد: همیشه می‌گویم این بازار، پرریسک‌ترین بازار است، اما مردم هر چه خودشان تشخیص دادند انجام دهند. فقط می‌توانم بگویم ریسکش خیلی بالا است و هر لحظه ممکن است اتفاقی در این بازار بیافتد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: همه این‌ها که گفته شد برنامه عملیاتی است. وقتی از طریق حواله تامین منابع ارزی می‌کنیم، برنامه عملیاتی است و مشکل ما در بخش حواله بود که با این اقدامات مرتفع خواهد شد.

وی در رابطه با نرخ رشد اقتصادی خاطرنشان کرد: متاسفانه دیروز دیدم صندوق بین المللی پول اعلام کرده بود امسال رشد اقتصادی ما منفی ۵ درصد خواهد شد. نمی‌دانم این آمار را از کجا آوردند. آنچه ما داریم رشد اقتصادی سه ماهه اول سال در صادرات غیر نفتی منفی ۰.۶ و در نفتی منهای ۲/۸ بود. من بسیار امیدوار هستم با توجه به اینکه رشد کشاورزی و صنعت ما در حال افزایش است بنابراین بعید می‌دانم تا پایان سال رسد ما آنقدر که گفتند منفی باشد. رشد غیر منفی ما به نظر من حتما مثبت خواهد شد و نفتی هم این حد که گفتند نخواهد بود.

همتی بیان کرد: ان شاءالله شاهد رشد کمتر منفی باشیم و وضعیت ما بهتر از آن باشد که پیش‌بینی کردیم. ما در خیلی از کشور‌ها در حد ده‌ها میلیارد منابع داریم، اما اجازه دهید با توجه به اینکه رقیب ما در حال تلاش است، این‌ها را همینطور پیگیری کنیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها