تصفیه خانه ششم آب تهران افتتاح می‌شود

کد خبر: 1028832

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از افتتاح طرح عظیم آب رسانی به شهر تهران خبر داد.

تصفیه خانه ششم آب تهران افتتاح می‌شود

خبرگزاری مهر: به نقل از وزارت نیرو، قاسم تقی زاده خامسی، در بازدید از تصفیه خانه ششم تهران با بیان این مطلب گفت: طرحی که این هفته با دستور ریاست جمهوری به بهره برداری خواهد رسید سامانه آبرسانی به مناطق ۲۱،۲۲، ۹، ۵، ۱۰ و شهر پرند می‌باشد و این تصفیه‌خانه با ظرفیت ۷۵۰۰ لیتر در ثانیه در غرب تهران افتتاح می‌شود.

خامسی با بیان اینکه این تصفیه خانه در واقع حدود یک پنجم شهر تهران را تحت پوشش خود قرار خواهد داد، عنوان کرد: این سامانه ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب را تأمین می‌کند.

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه نیاز آبی تهران یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب در سال است، ادامه داد: تا ابتدای تابستان سال آینده بخش اول این تصفیه خانه با ظرفیت ۲.۵ مترمکعب بر ثانیه راه اندازی می‌شود. آب این تصفیه خانه از نظر کدورت یک دهم کدورت آب تهران را خواهد داشت که می‌تواند بر متوسط کیفیت آب تهران تأثیر گذار باشد.

این مقام مسؤول با تاکید بر اینکه این پروژه در فاز اول ۷.۵ متر مکعب بر ثانیه آب را تصفیه می‌کند، اضافه کرد: فاز دوم زمانی شروع می‌شود که بتوانیم آب طالقان را به سد کرج منتقل نموده که پیمانکار طرح با پیدا کردن سرمایه گذار در حال فراهم کردن آن است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران همچنین ضمن اشاره به اینکه شورای شهر تهران در تأمین و اعتبار این طرح بسیار نقش عمده‌ای داشته است، گفت: با بهره برداری از این تصفیه خانه مشکل مناطق ۲۱ و ۲۲ و همچنین شهر پرند حل خواهد شد.

خامسی میزان برداشت از آب‌های سطحی را در هر حال حاضر ۷۰ درصد و آب زیرزمینی را ۳۰ درصد دانست و اظهار کرد: طی ۲ سال گذشته که وضعیت آب سطحی بهبود پیدا کرده و حتی ۵ درصد نیز کاهش پیدا کرده است و طبیعتاً آب این تصفیه خانه از کیفیت بالایی برخوردار است. در گذشته آب رودخانه از سد کرج وارد تصفیه خانه می‌شد و با تمام آلودگی‌ها و ساخت و ساز‌ها و رستوران‌هایی که در مسیر است، همواره مشکلاتی برای شرکت آب منطقه‌ای و محیط زیست به همراه داشت که اکنون با این طرح آب مستقیم وارد تصفیه خانه می‌شود و مشکلات یاد شده را در پی ندارد.

به گفته این مقام مسؤول با افتتاح سومین تصفیه خانه بزرگ کشور حقابه کشاورزان با این طرح تغییری نخواهد کرد، بلکه بهتر هم می‌شود و همچنین بخشی از آب که همواره با فاضلاب تهران ترکیب می‌شود اکنون با بهره برداری این طرح و با استفاده از تونل از این عمل جلوگیری خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص شبکه فاضلاب تهران عنوان کرد: تاکنون حدود ۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر لوله کشی، تونل، کانال و شبکه برای فاضلاب تهران اجرایی شده است، اما به صورت متوسط توزیع نشده و در بعضی مناطق همچنان با مشکل مواجه می‌باشیم. با شهرداری نیز به توافقاتی مبنی بر ساخت تصفیه خانه رسیده ایم که امیدوارم به نتیجه برسد و اگر تصفیه خانه فیروز بهرام هم امسال تکمیل شود، بخش عمده‌ای از مشکل فاضلاب تهران قابل حل است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها