جراحی اندوسکوپی سینوس چه کاربردی دارد

کد خبر: 1030018
جراحی اندوسکوپی سینوس چه کاربردی دارد

جراحی اندوسکوپی سینوس چه کاربردی دارد

سینوس و سینوزیت

به طور کلی سینوس ها کانال های هوایی در جمجمه هستند که سطح آن ها با مخاط پوشیده شده است.

4 گروه سینوس در صورت وجود دارد.

سینوس های جلوی پیشانی و بالای چشم ها، سینوس هایی که در گونه ها قرار دارند و سینوس آرواره ای هستند. سینوس های که در گودالهای پشت پل بینی قرار دارند.

سینوس ها، مانند تمامی قسمت هایی از بدن که با مایع مخاطی پوشیده شده اند، دارای پرز هایی برای حرکت مخاط ها هستند. پرزها به حرکت مایع مخاطی به سمت خروجی ها و یا گردش در خود سینوس ها، کمک می کنند. تمامی سینوس ها از طریق حفره هایی به بینی راه دارند که مایع مخاطی در آن ها جریان دارد و هوا در گردش است.

سینوزیت

هنگام سرماخوردگی و یا حساسیت ها و آلرژی ها، بافت های سینوس ورم کرده و ملتهب می شود. اگر این التهاب ادامه دار شود و مخاط ها قطور شوند و راه های سینوسی و بینی مسدود شود و یا گرفتگی ایجاد شود سینوزیت مزمن شده و نیاز به درمان بیشتر است.

بافت های ملتهب شده اگر همچنان ملتهب باقی بمانند دیواره های بافت های سینوسی ملتهب شده شروع به ورم کردن و باد کردن می کنند و حالتی خوشه ای مانند خوشه انگور ایجاد می شود که پولیپ نامیده می شود. این ضاعده ها گاهی تا حفره بینی رشد کرده، بزرگ شده و باعث ایجاد گرفتگی در حفره های بینی و یا سینوس ها می شوند‌.

علائم سینوزیت

سردرد، درد صورت، ترشحات عفونی و مخاط در داخل بینی و حلق، از نشانه های سینوزیت هستند.

روش های درمان

در ابتدا برای کنترل ترشحات عفونی و همچنین درمان سینوزیت های باکتریائی و قارچی و... از دارو استفاده می شود. در اکثر مواقع درمان با دارو جواب دهی خوب دارد و بیمار مداوا می شود.

اگر طول درمان سینوزیت با دارو، بیشتر از ۳ ماه طول بکشد و بعد ۳ ماه بیمار خوب نشده باشد از روش های دیگری مانند جراحی آندوسکوپی سینوس استفاده می شود.

درمان سینوزیت با جراحی( جراحی اندوسکوپی سینوس ها)

همان طور که گفته شد هر فرد دارای ۸ سینوس در دو سمت صورت است. که تمامی این سینوس ها به بینی راه دارند. این جراحی با وسیله ای لوله ای شکل که سر آن دوربین است به داخل حفره بینی رفته و با ابزار دیگر با تشخیص پزشک و با توجه به بیماری و شدت وخامت اوضاع بیمار، انجام می شود. این وسیله در واقع از راه بینی به سینوس ها دسترسی پیدا می کند.

نحوه جراحی

بیمار در اتاق عمل یک بیهوشی موقت دریافت می کند. طی این بیهوشی بیمار به یه خواب عمیق رفته و پس از عمل بیدار می شود.پس از بیهوشی بیمار، آندوسکوپ به داخل حفره بینی فرستاده شده و متخصص گوش و حلق و بینی خوب ، سینوسی که درگیر بیماری است بررسی می کند. در پی انجام این عمل میزان عفونت و درگیری سینوس ها، التهاب بافت ها و همچنین حفره بینی چک می شود.

از این روش برای درمان مشکلات متعددی استفاده می شود که در اینجا به توضیح برخی می پردازیم.

جراحی پولیپ

پولیپ هایی که در بینی قرار دارند و یا داخل سینوس ها هستند، از طریق این روش قابل برداشتن است و پزشک بعد وارد کردن آندوسکوپ به بینی هم زمان که با دوربین سر این دستگاه حفره های سینوسی دیده می شود این در صورت وجود پولیپ ها چه در مجاری بینی و چه در سینوس ها برداشته می شود.

انسداد های مخاطی

مخاط هایی که در اثر سرماخوردگی طولانی و یا حساسیت قطور شده و راه های سینوسی را دچار اختلال کرده اند تخلیه می شود. با این روش انسداد مخاطیبه وجود آمده درآن می شود. البته گاها قابل برگشت است. ولی با مراقب هایی قابل پیشگیری است.

تشخیص بیماری های بینی و سینوسی

از جراحی آندوسکوپی سینوس برای تشخیص بیماری های بینی استفاده می شود. درصد دقت و وضوح این روش در تشخیص بیماری بسیار بالاست. به طوری که مشکلاتی که در سی تی اسکن و ام ار ای قابل تشخیص و یا مشخص نیست، با این روش قابل تشخیص دقیق است.

انسداد های استخوانی و یا گوشتی

با ورود آندوسکوپ به داخل بینی در صورتی که گرفتگی استخوانی و یا توده ای گوشتی مانند پولیپ وجود داشته باشد قابل برداشتن است. این انسداد ها نیز ممکن است هم در حفره بینی و هم در حفره های سینوسی وجود داشته باشند. بعد از رفع انسداد بسته به میزان خونریزی و عمق عمل جراحی پانسمان داخل حفره بینی انجام می شود.

تخلیه عفونت

از این جراحی برای خارج کردن عفونت های ناشی از باکتری ها و قارچ ها که باعث انسداد مخاطی نیز می شوند استفاده می شود. این ترشحات اعم از مخاط های درگیر شده و عفونی و همچنین باکتری ها و قارچ ها از طریق آندوسکوپ و با وسایل جانبی خارج می شود.

رفع مشکلات تیغه بینی

در مواقعی که پزشک برای تشخیص آندوسکوپ را وارد بینی می کند گاهی متوجه مشکل در تیغه بینی که عموما ناهمواری است می شود. در صورت مشاهده این مشکل حین عمل قابل درمان است.

در داخل بینی قسمت هایی وجود دارد که وظیفه تسویه هوا و رطوبت داخل بینی را به عهده دارند. از این دستگاه برای تشخیص و درمان گرفتگی این قسمت ها استفاده می شود و درصورت لزوم درمان می شود.

تشخیص نواقص سینوسی

آندوسکوپ که از راه بینی وارد می شود، به تمامی سینوس های چشمی که در بین دو چشم و کنار بینی قرار دارند، سینوس های پیشانی که در بالای استخوان بینی و روی پیشانی و همچنین روی آبرو ها قرار دارند، سینوس هایی که روی گونه ها و همچنین سینوس های فکی، دسترسی داشته و اگر نواقصی در این سینوس ها وجود داشته باشد با این روش قابل تشخیص دقیق و رفع نقص است.

همچنین از این روش در درمان برخی دیگر از بیماری ها از جمله سرطان سینوس، تومور های جمجمه و نشت مایع نخاعی استفاده می شود.

جراحی اندوسکوپی سینوس چه کاربردی دارد

موارد قابل توجه در جراحی آندوسکوپی برای بیماران
  • در ابتدا برای تشخیص و درمان به پزشک حاذق نیاز است پس در انتخاب جراح و پزشک خود دقت شود.
  • پزشک موظف است شرایط بیمار را کامل به وی گفته و از عوارض احتمالی و اینکه چند درصد مشکل بیمار قابل رفع و یا قابل برگشت است نیز صحبت شود.
  • پزشک معمولا رادیوگرافی و آزمایش را قبل از عمل برای بیمار تجویز می کند. که بیمار پس از انجام تحت عمل قرار میگیرد.
  • دو هفته قبل از عمل استفاده هرگونه دخانیات ممنوع است.
  • قبل از عمل به صورت ناشتا بوده و از صرف غذا و یا نوشیدنی پرهیز شود.
  • عمل حدودا ۲ ساعت طول می کشد که البته بستگی به شرایط بیمار، شرایط بیماری و پزشک دارد.
  • بعداز عمل پانسمان داخلی که عموما تامپون است را حداقل چند روز اولیه از داخل حفره های بینی در آورده نشود. البته برای خارج کردن این سبک پانسمان به پزشک مراجعه می شود.
  • بعد از گذشت چند روز بینی و حفره های مرطوب نگه داشته شود که برای این منظور از داروهای استنشاقی به دستور و نظرات پزشک استفاده می شود.
  • تا مدت محدودی زیر سر بیمار بالا باشد و از خارج کردن مایع مخاطی بینی با شدت ( فین کردن) جلوگیری شود.
  • در طی پروسه درمان بیمار تحت نظر پزشک باشد و هفتگی مورد معاینه قرار بگیرد.
  • حدودا بعد از ۲ تا ۳ ماه بیمار به حالت عادی برگشته و خوب می شود.
توصیه های لازم برای مراقبت از سینوس ها

به طور کلی بینی را مرطوب نگه دارید، از موارد آلرژی زا و حساسیت زا دوری کنید، سعی کنید سرما خوردگی و موارد مشابه را نگیرید.

برای پیشگیری از واکسن های موجود می توان استفاده کرد. همچنین درمان های خانگی مثل استفاده از بخور، دم نوش های گیاهی صد التهاب و گرم نگه داشتن و جلو گیری از سرمازدگی به سینوس ها که مراقبت از سینوس ها نیز کمک کننده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها