شقاقی: پیشنهاد کاهش سود را ۲ بار به همتی دادم

کد خبر: 1031688

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی با اشاره به ضرورت هدایت نقدینگی با کاهش نرخ سود بانکی به سمت بازار سرمایه گفت: به صورت مشخص تا کنون ۲ مرتبه در گفتگو با همتی بر کاهش نرخ سود بانکی و حمایت سیاست گذار پولی از بازار سرمایه تاکید کرده‌ام.

شقاقی: پیشنهاد کاهش سود را ۲ بار به همتی دادم

خبرگزاری تسنیم: وحید شقاقی شهری در شرایط فعلی اقتصاد ایران به هر میزان نرخ سود سپرده‌های بانکی رشد کند منجر به رشد نقدینگی می‌شود، گفت: با افزایش نرخ بهره تنها به سپرده‌های مدت دار سود بیشتری پرداخت می‌شود که این موضوع تنها باعث افزیش سرعت رشد نقدینگی در کشور خواهد شد.

به گفته این کارشناس اقتصادی، در هفته‌ها و ماه‌های آتی به سرعت شاهد کاهش بار تورمی در اقتصاد ایران خواهیم بود و عملا در بازار‌های مختلف از جمله طلا و ارز حباب‌های مصنوعی که با اقتصاد کشور همخوان نبود تخلیه خواهد شد.

وی افزود، جمع بندی‌ها نشان می‌دهد، که از یک طرف نباید بی جهت مانند گذشته به افزایش خارج از حد و مرز نقدینگی دامن زد و از سوی دیگر باید از فضای ایجاد شده در بازار سرمایه حمایت کرد. یک پیشنهاد کلی این است که با کاهش نرخ سود و بهره بانکی و بین بانکی فضا برای هدایت نقدینگی خارج شده از بازار‌های ارز و طلا به بازار سرمایه کشور مهیا شود.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی گفت: در ۲.۵ ماه گذشته بازار سرمایه ایران دچار ریزش بی سابقه‌ای شد و در این فضا سرمایه بسیاری از مردم دچار ضرر و زیان سنگین شده است. این درحالی است که در ابتدای سال شاهد رونق ورود مردم به این بازار بودیم که یک فرصت بی نظیر برای کشور بوده است.

۲ عامل اصلی ریزش بازار سرمایه در تابستان و پاییز ۱۳۹۹

شقاقی شهری ادامه داد، متاسفانه افزایش نرخ بهره بین بانکی و شایعه افزایش نرخ سود بانکی یکی از عوامل جدی کاهش جذابیت بازار و ریزش بی سابقه اخیر بود.

این کارشناس اقتصادی گفت: از سوی دیگر بسیاری از سهامداران در آستانه انتخابات آمریکا به اشتباه روی برد ترامپ تاکید داشتند به همین دلیل حس آن‌ها این بود که بازار ارز در کوتاه مدت سود بسیار بالایی نصیب آن‌ها خواهد کرد، همین عامل نیز باعث تشدید خروج سرمایه و منابع مالی از بازار شد. حالا ورق در آینده تورم و انتظارات تورمی برگشته است و درماه‌های آتی به طور حتم از بار تورم کاسته خواهد شد، بر این اساس پیشنهاد می‌شود با کاهش نرخ بهره بین بانکی و مدیریت نرخ سود بانکی منابع خارج شده از بازار سرمایه مجددا به این بازار وارد شود.

پیشنهاد کاهش نرخ بهره به رئیس کل بانک مرکزی

شقاقی تاکید کرد: به صورت مشخص دو مرتبه پیشنهاد کاهش نرخ بهره بانکی را به رئیس کل بانک مرکزی داده ام، امیدوار هستیم که با حمایت سیاست گذار پولی بازار سرمایه مجددا در مسیر رونق قرار گیرد.

وی گفت: اگر بازار سرمایه در این روز‌ها خوب کار کند و کارنامه روشنی ارائه کند به طور حتم منابع سرگردان بازار ارز و طلا به این بازار وارد خواهند شد چراکه انتظارات تورمی در بازار‌های موازی خنثی شده است.

لزوم هماهنگی بازار پول و سرمایه در شرایط ایجاد روزانه ۲۰۰۰ میلیارد تومان نقدینگی جدید

شقاقی شهری تاکید کرد، متاسفانه یکی از چالش‌های اصلی اقتصاد ایران نرخ رشد نقدینگی است، روزانه حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان نقدینگی ایجاد می‌شود که بایستی به سمت بازار سهام هدایت شود. بر این اساس باید برای هماهنگی بازار پول و سرمایه اقدام شود.

چرا رونق بازار سرمایه حیاتی است؟

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی افزود: بازار سرمایه به شفافیت اقتصاد کمک کرده و می‌تواند نگاه‌های عوام فریبانه را خنثی کند و از سوی دیگر به تامین مالی بلند مدت و ارزان قیمت‌تر شرکت‌ها نیز کمک می‌کند. از سوی دیگر با رونق بازار سرمایه می‌توان به فروش سهام و اموال مازاد بنگاه‌های دولتی برای پوشش کسری بودجه امیدوار بود. در همه دنیا بانک‌ها وظیفه تامین مالی کوتاه مدت و بازار سرمایه وظیفه تامین مالی بلند مدت را بر عهده دارد که ما نیز باید از این فرصت استفاده کنیم.

نظارت همگانی بر ۶۴۰ نماد و بنگاه اقتصادی کشور

وی با اشاره به ظرفیت‌های ورود شستا به بازار سرمایه گفت: با عرضه اولیه این بنگاه بزرگ اقتصادی در روز اول ۷ هزار میلیارد تومان تامین مالی انجام شد و از سوی دیگر تمام صورت‌های مالی این بنگاه مهم سازمان تامین اجتماعی در دسترس عموم خواهد بود. به طور کلی تمام وجوه عملکردی ۶۴۰ نماد بازار سرمایه تحت نظارت میلیون‌ها سهامداری خواهد بود که این روز‌ها در بازار حضور فعال دارند که این نظارت همگانی به شفافیت عملکرد آن‌ها منجر خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی در جمع بندی مباحث خود گفت: پیشنهاد عملیاتی ما در شرایط جدید حذف گواهی سپرده‌های ۱۸ درصدی است. از سوی دیگر پیشنهاد می‌شود نرخ بین بانکی و بهره بانکی با افق کاهش موجود، در کانال ۱۵ و ۱۶ درصدی تثبیت شود. در این راستا با پمپاژ نقدینگی به بازار سهام میتوان به رونق این بازار امیدوار بود.

پیشنهاد کارشناس اقتصادی برای سرمایه گذاری در شرایط جدید اقتصاد ایران

در پایان پیشنهاد علمی بنده به فعالان اقتصادی این است که بازار سرمایه بهترین فرصت برای سرمایه گذاری است، هر کس از من بپرسد کدام بازار را در شرایط فعلی پیشنهاد میکنی، به طور حتم بازار سرمایه یک اولویت خواهد بود. البته برای افراد ریسک گریز گزینه سپرده‌های بلند مدت بانکی نیز وجود دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها