حواله فروشی خودرو، بلای جان دلال‌ها شد!

کد خبر: 1032325

فضای مجازی روزانه جولانگاه خرید و فروش انواع حواله است، اما این بار موج گرانی فروش حواله‌های خودرو را برای دلالان به ضرر ختم کرد.

حواله فروشی خودرو، بلای جان دلال‌ها شد!

باشگاه خبرنگاران: قیمت خودرو این روز‌ها نسبت به چندماه گذشته، به شدت تب و تاب افزایشی گرفته و با طرح‌های سختگیرانه‌ای که خودروسازان پیش پای مردم گذاشته اند، امید خرید از بین رفته است. در بازار آزاد هم که قیمت خودرو به شدت افزایش یافته و افراد امیدی برای خرید خودرو در بازار آزاد ندارند از این رو برخی به خرید حواله رو می‌آورند که دردسر‌های خاص خود را دارد.

در گذشته بازار حواله فروشی بسیار داغ بود، چراکه خرید ماشین دردسر‌های زمان حال را نداشت و هر فرد با اندکی پس انداز می‌توانست یا در بازار آزاد یا در کارخانه خودرو بخرد. برای خرید حواله گشت و گذاری در فضای مجازی کافی است. افرادی که در گذشته اقدام به پیش خرید خودرو کرده اند به دلیل از خرید خودرو منصرف شده اند و حالا با دریافت سود حواله خرید را به فرد دیگری منتقل می‌کنند.

اما این بین مشکلاتی هم وجود دارد. افرادی که برای خرید حواله اقدام می‌کنند باید مبلغی را به عنوان سود به فرد فروشنده بدهند که اصولا این مبلغ متغیر است و تفاوتی بین فروشنده و خریدار خواهد بود. حال که این بین ممکن است برخی طمع کنند و مبلغ زیادی از فرد خریدار بگیرند.

گزارش - دردسر‌های یک واگذاری؛ حواله فروشی خودرو چه مشکلاتی را برای خریدار به وجود می‌آورد؟

از طرفی به دلیل افزایش قیمت محصولات درب کارخانه، برای افراد دیگر نمی‌صرفد که حواله بخرند چرا که اینگونه قیمت خودرو دریافتی درب کارخانه از قیمت بازار آزاد بیشتر خواهد شد. اگر سری به سایت‌های نیازمندی آنلاین بزنیم با انبوهی از آگهی‌ها با مضمون «فروش حواله خودرو» مواجه می‌شویم؛ این در حالی است که ایران خودرو و سایپا هر دو اعلام کرده‌اند هرگونه خرید و فروش حواله خودرو‌های طرح فروش ویژه ممنوع است.

نداشتن پول کافی یا تلاش برای دلالی باعث شده تا گروهی از برندگان قرعه‌کشی خودرو امتیاز خود را به قیمت‌های ٨ تا ٢٠‌میلیون تومان بفروشند. در بین فروشندگان از خریداران واقعی که قادر به تأمین مبلغ مورد نیاز خودرویشان نیستند تا دلالانی که با کارت‌های ملی اجاره‌ای اقدام به ثبت نام کرده بودند، وجود دارد.

یکی از متقاضیان خریداران خودرو گفت: چند ماه است که برای خرید خودرو به سایت‌های فروش ۲ خودروساز مراجعه می‌کنم، اما با توجه به اینکه برای پیش خرید نیاز است تا قرعه کشی صورت گیرد و هیچ وقت موفق به برنده شدن در قرعه کشی را نشدم، مجبور به خرید حواله خودرو شدم.

او بیان کرد: از طرفی قیمت خودرو در بازار آزاد به شدت افزایش یافته و توانایی خرید ندارم. بعد از مقدری جست و جو در سایت‌های مجازی، حواله خودرویی را خریدم که بابت این خرید ۲۰ میلیون تومان به فرد فروشنده تحویل دادم. علاوه بر آن به دلیل اینکه فروشنده زمان پیش خرید ۳۵ میلیون تومان واریز کرده بود، این مبلغ را هم پرداخت کردم.

این فرد متقاضی ادامه داد: موعد تحویل خودرو ثبت نامی آبان ماه بود که اکنون برای تکمیل وجه باید اقدام کنم. با توجه به افزایش قیمت خودرو درب کارخانه اکنون قیمت نهایی خودرو حتی از قیمت خودرو در بازار آزاد بیشتر شده و برایم دیگر نمی‌صرفد خودرو را تحویل بگیرم. پیش فروش خودرو از پایه اشتباه است!

رضا شیوا رئیس شورای رقابت گفت: شورای رقابت با پیش فروش خودرو مخالف است و از پایه نباید این کار انجام شود، اما وزارت صمت مجوز انجام این کار را صادر کرده است و بر سر آن بحث‌هایی وجود دارد.

این مقام مسئول تشریح کرد: کسانی که در این مورد شکایت دارند باید به سازمان حمایت از مصرف کننده مراجعه کنند و شکایت خود را بیان کنند. وزارت صمت وظیفه اصلی برای صنعت منجمله خودرو را دارد. پیش فروش را باید کنترل کند و باید جوابگو باشد. هرگونه خرید و فروش حواله خودرو‌های پیش فروش ممنوع!

حالا نیروی انتظامی هم وارد ماجرا شده و با متخلفان این حوزه اتمام حجت می‌کند. سرهنگ داوود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتا نیز در خصوص خرید و فروش حواله‌های خودرو، بیان کرد: هرگونه خرید و فروش حواله خودرو‌های پیش فروش در سایت ها، شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خرید و فروش کاملاً غیرقانونی است و با متخلفان برخورد خواهد شد.

او ادامه داد: یکی از شرایط شرکت‌های خودروساز در پیش فروش اخیر خودرو، عدم برخورداری خودرو‌ها از قابلیت صلح و انتقال آن‌ها به نام شخص دیگری است متاسفانه پس از قرعه کشی در سایت‌های خرید و فروش شاهد آن بودیم بازار خرید و فروش این حواله‌ها داغ شده است که این موضوع در رصد پلیس فتا بوده و با این افراد برخورد خواهد شد.

این مقام انتظامی بیان کرد: بعضی افراد سودجو در فضای مجازی با تبلیغات و درج آگهی مانند: "فرم درخواست پر کنید و خودروی خود را خارج از نوبت تحویل بگیرید" سعی در کلاهبرداری از شهروندان و متقاضیان خودرو دارند.

رئیس پلیس فتا در پایان به شهروندان توصیه کرد: به هیچ عنوان فریب تبلیغات و آگهی‌های افراد کلاهبردار در سایت‌ها و کانال‌های اجتماعی خرید و فروش خودرو را نخورده و حتما از منابع رسمی و معتبر اقدام به ثبت نام و خرید خودرو کنند و در صورت مواجهه با این گونه کلاهبرداری‌ها از طریق سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir مرکز فوریت‌های سایبری اطلاع رسانی کنند. هشدار در خصوص انجام هرگونه معامله حواله خودرو‌های عرضه شده

محمد هاشم سمتی رئیس دفتر مرکزی حقوقی سایپا هم نسبت به انجام هرگونه معامله حواله خودرو‌های عرضه شده در طرح‌های فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش یکساله محصولات این گروه خودروسازی هشدار داد و گفت: طبق مصوبه کمیته خودرو هرگونه نقل و انتقال مالکیت خودرو‌های صفر کیلومتر عرضه شده در طرح‌های فروش فوق العاده و پیش‌فروش محصولات گروه خودروسازی سایپا به صورت وکالتی ممنوع است و تبعات حقوقی برای خریدار و فروشنده خواهد داشت.

او ادامه داد: سند مالکیت خودرو‌های عرضه شده در این طرح‌های فروش، به مدت یکسال در رهن و نزد خودروساز باقی می‌ماند و معامله این خودرو‌ها از سوی دولت و نهاد‌های ذی ربط به رسمیت شناخته نخواهد شد. ورود به معامله‌های غیررسمی فاقد روش‌های معتبر برای اثبات است و در صورت بروز اختلاف یا احیاناً فوت یکی از طرفین معامله، فرآیند انتقال قطعی سند بسیار زمان‌بر و مستلزم صرف هزینه‌های قابل توجه در محاکم دادگستری خواهد بود.

او اظهار کرد: گروه خودروسازی سایپا محصولات عرضه شده در طرح‌های فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش یکساله را فقط به شخص خریدار تحویل خواهد داد و با هدف کاهش نقش واسطه‌ها در بازار خودرو، از پذیرش هر نوع وکالت‌نامه خودداری خواهد کرد.

از شواهد موجود در بازار این بر‌می‌آید که احتمالاً خرید و فروش حواله خودرو‌های پیش‌فروش شده موجب بروز برخی مسائل حقوقی در بازار خواهد شد. اینجاست که انتظار می‌رود نهاد‌های نظارتی و بازرسی برای جلوگیری از شیوه جدید دلالی در بازار و نیز مشکلات حقوقی از همین حالا اقدامات عملی را در دستور کار قرار دهند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها