قیمت خودرو چگونه تعیین می‌شود؟

کد خبر: 1037813

شیوا در خصوص نحوه قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت توضیحاتی ارائه داد.

قیمت خودرو چگونه تعیین می‌شود؟

باشگاه خبرنگاران: رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه با توجه به کاهش قیمت نرخ ارز، قیمت کارخانه‌ای خودرو در سه ماه پایانی سال تغییر می‌کند یا خیر، گفت: همانطور که قبلا هم گفته شد، دستور العمل قیمت گذاری ۳ متغیر دارد که یکی از آن‌ها تورم بخشی است. تورم بخشی بر اساس مصوبه شورا قرار شده است که هر ۳ ماه یکبار از بانک مرکزی گرفته و براساس آن در دستورالعمل قیمت گذاری نوشته شود.

وی افزود:براساس دستور العمل قیمت گذاری به خودروسازان اعلام می‌شود که درصد افزایش یا کاهش خودرو در هر فصل چقدر است.

رئیس شورای رقابت ادامه داد: بانک مرکزی تورم بخشی را بر اساس نوع هر خودرو مشخص می‌کند. در هر خودرو نهاده‌های مختلفی مانند فولاد، شیشه و ... استفاده می‌شود و اگر این موارد در طی این ۳ ماه افزایش پیدا کرده باشد، قیمت خودرو نیز براساس آن تعیین می‌شود.

شیوا افزود:قطعاتی از خودرو که وارداتی و ارز بر هستند به دلیل اینکه خودروسازان اکنون از ارز آزاد استفاده می‌کنند، اگر ارز کاهش پیدا کرده باشد، در طول ۳ ماه حتما بانک مرکزی آن را در زمان اعلام تورم بخشی در نظر می‌گیرد. منتظر هستیم بانک مرکزی تورم بخشی ۳ ماه مهر، آبان و آذر را اعلام کند تا آن را برای فصل زمستان به خودروسازان اعلام کنیم.

او در خصوص قیمت خودرو‌های جدید، گفت: قیمت خودروی شاهین به کارخانه اعلام شده است. قیمت خودرو‌های جدید بر اساس کلینیک خودرو که روش دلفی است محاسبه می‌کنیم، یعنی بین ۱۰ تا ۱۲ کارشناس مستقل و کارشناس آشنا با خودرو و افرادی که در مسئله قیمت گذاری تخصص دارند را انتخاب و مشخصات خودرو را تعریف می‌کنیم.

رئیس شورای رقابت گفت:کارشناسان قیمت‌های مد نظر خود را مطرح می‌کنند و شورای رقابت آن را مصوب کرده و قیمت نهایی را اعلام می‌کند، تا کنون با قیمت نهایی شاهین به خودرو ساز اعلام شده باشد.

او در خصوص خودرو جدید ایران خودرو گفت: هنوز هیچ اطلاعاتی در خصوص این خودرو داده نشده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها