7 نکته‌ی مهم در مراقبت از دندان که باید بدانیم

کد خبر: 1038980
7 نکته‌ی مهم در مراقبت از دندان که باید بدانیم

مراقبت از دندان فقط برای زیبا نشان دادن چهره نیست. بهداشت نامناسب دندان می‌تواند منجر به مشکلاتی بیشتر از یک لبخند ناخوشایند شود. پوسیدگی دندان و بیماری لثه از جمله مواردی هستند که می‌توانند بر سایر اعضای بدن از جمله قلب تأثیر بگذارند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که باکتری‌های موجود در بیماری‌ لثه منجر به بیماری‌های قلبی از جمله گرفتگی رگ‌های قلب و سکته می‌شوند. عفونت‌های لثه با زایمان زودرس و وزن کم در زنان باردار ارتباط دارد. همچنین از آنجایی که دیابت، مقاومت بدن در برابر عفونت را کاهش می‌دهد، لثه‌ها بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستند که می‌تواند بر قند خون تأثیر منفی بگذارد.

آلزایمر نیز از دیگر بیماری‌هایی است که باکتری‌های ناشی از التهاب لثه می‌توانند از طریق جریان خون یا کانال‌های عصبی در مغز باعث این بیماری شوند. با به توجه به این موارد محافظت از دهان و دندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به همین دلیل برای پیشگیری و به حداقل رساندن ابتلا به بیماری‌های مختلف باید از دندان‌های خود محافظت کرد. در این مقاله 7 روشی که می‌توانند به ما در هر چه بهتر مراقبت کردن از دندان‌هایمان کمک کنند آورده شده است.

7 نکته‌ی مهم در مراقبت از دندان که باید بدانیم

7 نکته‌ی مهم در مراقبت از بهداشت دهان و دندان

  • یک برنامه‌ی منظم و خوب برای محافظت از دهان و دندان داشته باشید. حداقل دو بار در روز و به مدت دو دقیقه با مسواک نرم، دندان خود را بشویید. این کار را باید صبح و به محض بیدار شدن از خواب انجام دهید و همچنین شب قبل از اینکه بخوابید. هنگام مسواک زدن مطمئن شوید که برای هر یک از دندان‌های خود، جلو و پشت دندان، زمان مناسبی را صرف کرده‌اید. همیشه دندان‌ها را به آرامی و با حرکت دورانی مسواک بزنید. در رابطه با انواع مختلف مسواک‌ها، مسواک‌های برقی عالی هستند زیرا معمولاً دارای یک تایمر داخلی هستند. اما اگر از مسواک دستی استفاده می‌کنید می‌توانید تایمر کوچکی را در سرویس بهداشتی بگذارید و یا از تلفن همراه خود استفاده کنید.
  • مسواک خود را در فواصل زمانی منظم و به طور مرتب تغییر دهید. بسیاری از افراد فراموش می‌کنند مسواک‌ خود را تعویض کنند. حداقل هر سه ماه یک بار و یا بعد از اینکه از بیماری بهبود یافتید، مسواک خود را تغییر دهید. اگر مسواک شما فرسوده به نظر می‌رسد هر چه سریع‌تر آن را عوض کنید زیرا مسواک‌های قدیمی دیگر دندا‌ن‌های شما را مانند اول تمیز نمی‌کنند و خطر ایجاد مشکلات دندان مانند پوسیدگی را افزایش می‌دهند.

7 نکته‌ی مهم در مراقبت از دندان که باید بدانیم

  • نخ دندان کشیدن یک امر ضروری است. نخ دندان ذرات غذا و پلاک‌هایی که بین دندان‌های شما جمع شده‌اند را از بین می‌برد. اگر این ذرات بر روی دندان‌های شما بمانند باکتری‌ها در طول شب افزایش پیدا می‌کنند. نخ دندان را می‌توانید تنها در شب و هنگام مسواک زدن استفاده کنید اما اگر مستعد بیماری لثه هستید، بهتر است هر روز دو بار از نخ دندان استفاده کنید.
  • استفاده از دهانشویه را فراموش نکنید. دهانشویه یک محصول مایع است که برای شستشوی دندان‌ها، لثه‌ها و دهان از آن استفاده می‌شود. این ماده معمولاً دارای یک داروی ضد عفونی کننده برای از بین بردن باکتری‌های مضری است که می‌توانند بین دندان‌ها و روی زبان زندگی کنند. استفاده دو بار در روز از دهانشویه به کاهش پلاک دهان، تازگی نفس شما و مراقبت از دندان کمک می‌کند. علاوه بر این برای لثه‌ها نیز مفید است.
  • هیدارته بمانید. نوشیدن روزانه آب به سلامتی هر چه بیشتر ما کمک می‌کند. به طور کلی برای یک بزرگسال سالم مصرف روزانه یک و نیم لیتر آب توصیه می‌شود. آب ماده‌ی اصلی بزاق شما را تشکیل می‌دهد که با باکتری‌ها مبارزه می‌کند. همچنین به خنثی سازی اسیدی که باعث پوسیدگی دندان می‌شود کمک می‌کند و ذرات اضافی مواد غذایی و باکتری را می‌شوید. علاوه بر این آب، بافت نرم دهان را مرطوب و سالم نگه می‌دارد و تا حد ممکن از به وجود آمدن بوی بد دهان جلوگیری می‌کند.
  • حواستان به دندان قروچه باشد. ساییدن دندان می‌تواند نتیجه استرس، عصبانیت، تمرکز زیاد یا اضطراب باشد. بسیاری از افراد حتی موقع خواب نیز دندان قروچه می‌کنند و متوجه این موضوع نیستند. اگر مینای دندان فرسوده‌ای دارید یا دچار پارگی گونه و یا حساسیت دندان هستید، ممکن است موقع خواب دندان قروچه داشته باشید. اگر چه دندانپزشکان نمی‌توانند مانع دندان ساییدن بشوند اما می‌توان از یک محافظ دندان آتل مانند، موقع خواب استفاده کرد. این کار باعث می‌شود که دندان خود را پایین نیاورید؛ البته آتل فقط به کاهش علائم کمک می‌کند و به طور کلی مانع آسیب رسیدن به دندان نمی‌شود.
  • اهمیت رژیم و سبک زندگی. میان وعده‌های مکرر و افراط در مصرف غذاهای شیرین و نوشیدنی‌ها مانند آب نبات، نوشابه، بیسکویت، چیپس و حتی میوه‌های خشک می‌تواند باعث حملات اسیدی به مینای دندان شما شود. مواد غذایی قندی که چسبناک و جویدنی هستند مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا از دهان پاک شوند؛ بنابراین خطر پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهند. به یاد داشته باشید که پس از خوردن غذاهای شیرین مقدار زیادی آب بنوشید و در صورت امکان دندان‌های خود را با مسواک و خمیردندان تمیز کنید. همچنین آدامس‌های بدون قند می‌توانند به افزایش بزاق دهان کمک کنند و باقی مانده غذا را از روی دندان‌های شما پاک نمایند. به طور کلی سعی کنید میزان وعده‌های غذایی که دارای شیرینی زیادی هستند را کاهش دهید.

نتیجه گیری و جمع بندی

بنابر مطالب گفته شده بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد عفونت و یا مشکلات دهان و دندان، استفاده از محصولات مراقبت از دندان و رژیم غذایی مناسب است. از جمله اصلی‌ترین محصولاتی که می‌تواند به سلامت دندان کمک کند و از بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان جلوگیری نماید، استفاده از مسواک و خمیر دندان ، دهانشویه و نخ دندان است. برای تهیه این محصولات با برندهای معتبر و با کیفیت و اصل می‌توانید به سایت فروشگاه اینترنتی در منطقه آزاد ارس یعنی فروشگاه ارس خرید به نشانی https://araskharid.com مراجعه کرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، سفارشات خود را تحویل بگیرید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها