نماینده مجلس: دولت به‌جای تحریم‌ها قانون مجلس را دور می‌زنند!

کد خبر: 1039857

مالکی گفت: تمام جریانات کشور برای جلوگیری، دور زدن و خنثی کردن تحریم باید حرف یکسانی داشته باشند، از این رو باید مصوبه مجلس اجرا شود. متاسفانه برخی در دولت به‌جای اینکه تحریم را دور بزنند قانون مجلس را دور می‌زنند که این کار درستی نیست.

نماینده مجلس: دولت به‌جای تحریم‌ها قانون مجلس را دور می‌زنند!

فرهیختگان: فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان اخیر رهبر انقلاب درباره رفع تحریم‌ها توام با خنثی‌سازی آن، به بیان نکاتی پیرامون این مساله پرداخت که مشروح آن از نگاه‌تان می‌گذرد.

با توجه به اینکه رهبر انقلاب مسیر جدیدی در باب رفع تحریم‌ها در عین خنثی‌سازی آن‌ها مطرح کردند، ارزیابی شما از این امر چیست؟ اگر قرار باشد رفع تحریم‌ها صورت گیرد شروط ۹ گانه رهبری و مصوبه برجامی مجلس می‌تواند کمک به این موضوع کند؟

مطلبی که رهبر انقلاب بیان کردند، بهترین نکته و مهم‌ترین موضوعی بود که شاید تاکنون از ذهن مسئولان مختلف کشور خارج بود، اینکه شما ابتدا نسبت به خنثی‌کردن تحریم توجه داشته باشید و بعد به دور زدن تحریم و برخورد با تحریم توجه کنید، نکته بسیار مهمی بود.

خنثی کردن تحریم بدین معناست که حتما به ظرفیت‌های درونی کشور، چه ظرفیت‌های خدادادی و چه ظرفیت‌هایی که توسط خود نیرو‌های کشور خلق شده است توجه داشته باشیم، ما کشوری هستیم که جزء سه کشور دنیاییم که بیشترین مرز‌ها را با کشور‌های دیگر داریم؛ یعنی ایران، چین و روسیه اینچنین هستند و ایران با ۱۵ کشور همسایه است، یعنی ۱۶ استان ما با ۱۵ کشور همسایه هستند.

کشور چین با استفاده از ظرفیت‌های اینچنینی به همه‌چیز رسیده و به قدرت جهانی تبدیل شده است به‌طوری که هر چقدر آمریکا بخواهد این کشور را تحت فشار بگذارد، چینی‌ها این قدرت را دارند که هم آن را خنثی کنند و هم تحریم را دور بزنند. روس‌ها نیز همین‌طور هستند، اما ما نتوانسته‌ایم این کار را انجام دهیم؛ این درحالی است که یک بخش کار دست ایران بود، اما مشکل ما حالت خودتحریمی است؛ بنابراین صحبت اخیر رهبری باید عینیت یابد که هم خنثی کنید و هم تحریم را دور بزنید، از این رو اینکه بگوییم منتظر باشیم دولت ترامپ برود و بایدن بیاید، هیچ اتفاقی نمی‌افتد، چراکه یک مدت صرفا وقت ما را می‌گیرند، کمااینکه هفت سال وقت ما را در برجام گرفتند و درنهایت هیچ نتیجه‌ای نداشت، لذا باید مراقب باشیم که دوباره این مشکل متوجه کشور نشود.

با توجه به صحبت رهبری مبنی‌بر رفع تحریم‌ها، اگر دولت بخواهد اقدامی انجام دهد، برخی معتقدند شروط ۹‌گانه رهبری و به‌ویژه مصوبه مجلس می‌تواند دست دولت و مذاکره‌کنندگان را پر کند، در این مورد نظر شما چیست؟

آنچه مصوب مجلس بود رعایت شروط ۹ گانه رهبری است که در آن زمان اجرا نشد و مجلس این نکات رهبری را قانونمند کرد، هرچند این اقدام نیز درجهت روان‌سازی کار دولت بود.

درواقع مجلس سعی داشت به دولت کمک شود و از این رو قانون اخیر مجلس می‌تواند کمک بزرگی به دولت باشد، اما متاسفانه دولتی‌ها نسبت به آن غرض دارند و به‌گونه دیگری تفسیر کرده و سعی دارند، چالش ایجاد کنند که در این شرایط درست نیست.

تمام جریانات کشور برای جلوگیری، دور زدن و خنثی کردن تحریم باید حرف یکسانی داشته باشند، از این رو باید مصوبه مجلس اجرا شود. متاسفانه برخی در دولت به‌جای اینکه تحریم را دور بزنند قانون مجلس را دور می‌زنند که این کار درستی نیست.

آیا اجرای راهکار توامان رفع تحریم و خنثی‌سازی آن، می‌تواند به دوقطبی‌های کاذبی که پیرامون بحث تحریم درست شده است، پایان دهد؟

باید حتما به این سمت برویم، لذا اگر بخواهیم در مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا حرفی برای گفتن داشته باشیم باید ید واحد باشیم. آمریکایی‌ها در هر دولتی نسبت به جمهوری اسلامی ایران، زیاده‌خواهی دارند. از این رو چه بخواهیم خنثی‌سازی کنیم و چه بخواهیم در‌مقابل تحریم بایستیم باید واحد باشیم و بر‌اساس قانون عمل کنیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها