توصیه عجیب یک مسئول در پی گرانی موز

کد خبر: 1041562

در هفته‌های اخیر قیمت موز تحت تاثیر نوسان نرخ ارز با التهاباتی در بازار روبه‌رو شده است.

توصیه عجیب یک مسئول در پی گرانی موز

باشگاه خبرنگاران جوان: طی ماه‌های اخیر قیمت موز تحت تاثیر نوسان نرخ ارز با التهاباتی در بازار روبه‌رو شد که از همان ابتدا با واکنش شدید مسئولان و مصرف کنندگان روبه‌رو شد. برای بررسی چرایی گرانی این محصول به سراغ مسئولان رفتیم.

محمد علی مصطفی لو مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های باغداران کشور با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه میوه نداریم، اظهار کرد: با وجود پتانسیل بالای تولید نه تنها کمبودی در عرضه نداریم، بلکه به سبب مازاد تولید امکان صادرات به بازار‌های هدف هم وجود دارد.

او با اشاره به دلایل گرانی میوه در بازار افزود: گران فروشی مغازه داران، افزایش هزینه‌های تولید از جمله کود، سم و غیره، صادرات و سودجویی عوامل واسطه و دلال منجر به افزایش قیمت میوه نسبت به مدت مشابه سال قبل شده است که مسئولان ذی ربط باید جلوی گرانفروشی‌ها را بگیرند.

مصطفی لو قیمت کنونی هر کیلو موز را ۳۵ تا ۳۷ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت هر کیلو موز در شب یلدا به ۵۰ هزار تومان هم رسیده بود و مجدد با کاهش تقاضا مقداری تعدیل شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: اتحادیه در تلاش است تا در آینده‌ای نه چندان دور تولید موز کشور را به حدی برساند که نیازی به واردات نداشته باشیم، اما این فرایند زمان بر است و همانند زراعت نیست که به زودی به ثمر بنشیند.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های باغداران کشور با بیان اینکه تولید کنونی موز یک‌پنجم تا یک ششم نیاز کشور است، گفت: با توجه به آنکه تولید محصولات باغی به عوامل متعددی نظیر شرایط جوی، مشوق‌های لازم صادراتی، حمایت دولت و عوامل متعدد دیگر بستگی دارد، بنابر این حداقل سه سال زمان نیاز داریم که به خودکفایی برسیم که در صورت تحقق این امر، قیمت به مراتب کمتر خواهد بود.

مصطفی لو در پایان با اشاره به اینکه تولید محصولات باغی بیش از نیاز کشور است، تصریح کرد: با توجه به مازاد تولید باید شرایط صادرات به بازار‌های هدف را فراهم کنیم تا محصول روی دست تولیدکننده باقی نماند. انحصار در واردات موز را گران کرد/ نرخ فعلی موز در بازار منطقی نیست

در ادامه مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دلایل گرانی موز در بازار اظهار کرد: با توجه به ممنوعیت ثبت سفارش، قیمت هر کیلو موز در میدان مرکزی به بیش از ۳۰ هزار تومان رسیده است که با احتساب ۳۰ تا ۳۵ درصد سود در خرده فروشی‌ها عرضه می‌شود.

او با اشاره به اینکه نرخ کنونی موز در بازار قابل قبول نیست، افزود: در ماه‌های گذشته بارها اعلام کردیم که استمرار جلوگیری از ثبت سفارش و انحصار در واردات، قیمت موز را به شدت افزایش داده است.

دارایی نژاد ادامه داد: با توجه به گرانی‌های اخیر در حال رایزنی برای باز شدن ثبت سفارش موز هستیم تا قیمت در میدان مرکزی به کمتر از ۲۰ هزار تومان برسد. موز پرچم دار گرانی در بازار میوه/ علت گرانی موز در بازار چیست؟

همچنین اسداله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه موز پرچم دار گرانی در بازار میوه است، اظهار کرد: هم اکنون هر کیلو موز با افزایش ۲ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته از ۳۱ تا ۳۵ هزار تومان در میدان مرکزی و با احتساب حداکثر ۳۵ درصد سود در خرده فروشی عرضه می‌شود.

او قیمت موز را تابع عرضه و تقاضا دانست و افزود: با توجه به نوسان نرخ ارز و تامین موز از مبادی وارداتی، قیمت تحت تاثیر مولفه عرضه و تقاضاست و نمی‌توان پیش بینی دقیقی در این خصوص داشت.

کارگر ناهماهنگی در ثبت سفارش موز را یکی دیگر از دلایل گرانی برشمرد و گفت: اگر مسئولان امر هر چه سریع‌تر تدابیری برای ثبت سفارش در نظر نگیرند، گرانی در بازار موز ادامه خواهد یافت. نیازی به واردات موز نداریم

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه نیازی به واردات موز نداریم، اظهار کرد: با توجه به اقلیم ۴ فصل و تنوع میوه در سبد خانوار نیازی به واردات موز نیست.

او افزود: گرچه طی سال‌های اخیر موز در سبد میوه خانوار در مجالس و مهمانی‌ها مرسوم شده است، اما خاصیت برخی میوه‌های داخلی همچون سیب به مراتب بالاتر است.

شادلو ادامه داد: در شرایطی که تنوع میوه به حدی بالاست که سفره‌هایمان غنی است و کمبودی در عرضه میوه داخل وجود ندارد، نیازی به واردات نداریم.

نایب رئیس اتحادیه باغداران در پایان تصریح کرد: در شرایطی که تحت تحریم‌های ظالمانه و ناجوانمردانه هستیم، واردات میوه اخلال در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و شعار سال است، به همین‌خاطر باید به تولید داخل اکتفا کرد تا قیمت موز تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز بالا نرود، در حالی که به سهولت امکان جایگزینی آن وجود دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها