۳ راه دولت برای جبران کسری بودجه چیست؟

کد خبر: 1041889

وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه مهمترین نقطه ضعف بودجه ۱۴۰۰، خوش بینانه تدوین شدن آن است، استقراض از بانک مرکزی، بورس و افزایش نرخ دلار محاسباتی بودجه را سه راه پیش روی دولت برای جبران کسری بودجه دانست.

۳ راه دولت برای جبران کسری بودجه چیست؟

خبرگزاری تسنیم: وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه مهمترین نقطه ضعف بودجه ۱۴۰۰، خوش بینانه تدوین شدن آن است، استقراض از بانک مرکزی، بورس و افزایش نرخ دلار محاسباتی بودجه را سه راه پیش روی دولت برای جبران کسری بودجه دانست.

داود دانش جعفری افزود: بودجه سال آینده در شرایطی تهیه شده که ما هنوز در تحریم هستیم و درآمد‌های نفتی ما، درآمد‌های بی ثباتی است.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه در خصوص بودجه سال آینده این است که دولت در سال آخر مسئولیت خود قرار دارد و طبعاً هر دولتی سعی می‌کند سال آخر خود را با کارنامه خوبی به پایان برساند.

دانش جعفری گفت: درآمد نفت در سال‌های گذشته نوسانات مختلفی داشته، بطوری که در سال ۹۰ درآمد سالانه نفت، ۱۱۹ میلیارد دلار بود، اما این درآمد در سال‌های اخیر به شدت کم شده است.

وی افزود: دولت در سال‌های گذشته برای حل کسری بودجه خود، از بانک‌ها و یا بانک مرکزی استقراض کرده و یا اوراق بدهی منتشر کرده و با توجه به سررسید این اوراق در سال ۱۴۰۰، دولت رقمی حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بعنوان باز پرداخت بدهی‌های خود به داخل و خارج باید پرداخت کند که حدود ۱۸ درصد منابع درآمدی پیش بینی شده است.

دانش جعفری ادامه داد: از طرفی درآمد‌های دولت کم شده و هزینه‌ها هم به بالاترین سطح خود رسیده و در بودجه عمومی نیز رشد هزینه‌ها به مقدار زیادی دیده شده به همین دلیل جبران این کسری بودجه که حاصل ما به التفاوت درآمد‌ها و هزینه هاست، بسیار مشکل است.

وی با اشاره به اینکه بودجه سال آینده خاص است گفت: در این شرایط خاص که هم تحریم‌ها و هم بیماری کووید ۱۹ وجود دارد و از طرفی با توجه به تورم بالای موجود، کار تدوین بودجه با چالش‌های اساسی روبرو می‌شود.

دانش جعفری با بیان اینکه درآمد‌ها از سه بخش تشکیل می‌شود افزود: فروش نفت، درآمد‌های مالیاتی و درآمد‌های متفرقه، سه منبع کسب درآمد برای دولت محسوب می‌شود.

وزیر اسبق اقتصاد گفت: در بودجه درآمد‌های نفتی رقم بالایی در نظر گرفته و مقرر شده، روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت صادر شود که این امر ناشی از خوش بینی نسبت به آینده و تحریم هاست.

وی افزود: اگر این درآمد محقق نشود بین درآمد‌ها و هزینه‌ها شکاف بسیار زیادی ایجاد می‌شود و این شکاف، تبدیل به کسری بودجه خواهد شد.

دانش جعفری گفت: در این شرایط، دولت با دو سناریو مواجه است یا باید صادرات نفت را یک میلیون بشکه در نظر بگیرد که در این صورت درآمد‌ها بسیار کاهش یافته و پاسخگو نخواهد بود و یا باید سراغ استقراض از بانک‌ها یا بانک مرکزی و یا بازار سرمایه برود.

وزیر اسبق اقتصاد ادامه داد: دولت درآمد نفت را در بودجه بالا در نظر گرفته که در صورت محقق نشدن آن، رقم کسری بودجه خود را از افزایش قیمت ارز دولتی که در لایحه ۱۱۵۰۰ تومان پیش بینی شده، باید جبران کند.

وی گفت: دولت سناریوی خوش بینانه‌ای را نسبت به درآمد‌های نفتی، پیش بینی کرده است.

دانش جعفری افزود: در بودجه ۱۴۰۰ بحث انتخاب بهینه مطرح نیست بلکه بحث انتخاب بین بد و بدتر است، زیرا در حال حاضر، راه حل مطلقی که هیچ چالشی نداشته باشد، وجود ندارد.

وی اضافه کرد: مجلس اگر برای افزایش درآمد‌ها و یا کاهش هزینه‌ها راهی دارد، باید آنرا معرفی کند و در صورتی که می‌خواهد به بودجه کمک کند نباید در خلال بحث‌های بودجه، ردیف‌هایی به مخارج مندرج در لایحه، اضافه کند.

دانش جعفری گفت: مشخصه لایحه بودجه ۱۴۰۰، کسری بودجه پنهان و بالای آن است و با توجه به شرایط خاص بودجه، مجلس برای کاهش کسری بودجه، باید تدابیر ویژه‌ای بیندیشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها