یک درصد دیه کامل سال ۹۹ چقدر می‌شود

کد خبر: 1045596
یک درصد دیه کامل سال ۹۹ چقدر می‌شود
یک درصد دیه کامل سال ۹۹ چقدر می شود

یک درصد دیه کامل سال ۹۹ چقدر می‌شود

دیه یکی از مجازات‌هایی است که در قانون مجازات‌های اسلامی و برای جرائمی که به هر دلیلی، امکان قصاص وجود نداشته باشد، در نظر گرفته شده است. ماده 448 از قانون مجازات‌های اسلامی، دیه را اینگونه تعریف می‌کند:

"دیه مقدر، مال معینی است که در شرع مقدس به سبب جنایت غیرعمدی بر نفس، عضو یا منفعت، یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد، مقرر شده است."

در این مقاله قصد داریم به بررسی یک درصد دیه کامل سال 99 و جرائمی که مشمول پرداخت این مبلغ می‌شوند، بپردازیم. تا پایان با ما همراه باشید.

دیه کامل چیست؟

منظور از دیه کامل، مبلغی است که برای قتل نفس غیر عمد مرد مسلمان در نظر گرفته می‌شود. دیه کامل در ابتدای هر سال و توسط ریاست قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، اعلام می‌شود.

در قوانین جمهوری اسلامی ایران، مبلغ دیه، ابتدای هر سال و توسط رئیس قوه قضاییه اعلام می‌شود. برای محاسبه مبلغ دیه کامل انسان مبلغی معادل قیمت ۱۰۰ شتر سالم را در نظر می‌گیرند. البته ممکن است از مواردی همچون قیمت ۲۰۰ گاو سالم، ۱۰۰۰ گوسفند سالم و … نیز استفاده شود.

یک درصد دیه کامل سال ۹۹ چقدر می‌شود

بر اساس اعلام سخنگوی سازمان قوه قضاییه، نرخ دیه کامل انسان در سال ۱۳۹۹ معادل ۳۳۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. البته این مبلغ برای ماه‌های غیر حرام بوده و دیه کامل انسان در ماه‌‌های حرام، معادل ۴۴۰ میلیون تومان خواهد بود.

یک درصد دیه کامل انسان در سال 99

اکنون به راحتی می‌توان، با توجه به مبلغ دیه کامل در سال 99، مقدار یک درصد آن را محاسبه کرد. بر همین اساس:

"یک درصد دیه کامل انسان در سال 99 برابر با 3 میلیون و 300 هزار تومان و معادل 33 میلیون ریال برآورد شده است"

بر اساس قانون مجازات‌های اسلامی، مبلغ دیه جرائم مختلف از قبیل قطع دست، جراحت، شکستگی دندان و ... بر اساس درصدی از دیه کامل محاسبه خواهد شد. از این رو، ممکن است برای برخی از جرائم، یک درصد دیه کامل، نیم درصد دیه کامل، ده درصد دیه کامل و ... در نظر گرفته شود.

جدول دیه در سال 99

همانطور که اشاره شد، برای قتل نفس غیر عمد مرد مسلمان، دیه کامل در نظر گرفته خواهد شد و برای سایر جرائم، درصدی از این مبلغ، به عنوان دیه اختصاص داده می‌شود. در بندهای مختلف قانون مجازات‌های اسلامی، به روشنی به جرائم مختلف و جدول دیه هرکدام از آن‌ها اشاره شده است.

به عنوان مثال، دیه قطع یک عضو زوج (یک دست، یک پا و ...) به میزان 50 درصد دیه کامل در نظر گرفته شده است. در حالی که قانون برای قطع یک عضو فرد، 100 درصد دیه کامل را تخصیص داده است.

نوع دیه

مبلغ در سال 1399

دیه کامل در ماه های غیر حرام

330.000.000 تومان

دیه کامل در ماه های حرام

440.000.000 تومان

دیه شکستگی استخوان دست که مطلوب التیام یابد

26.400.000 تومان

دیه شکستگی نازک نی و درشت نی استخوان پا

26.400.000 تومان

دیه شکستگی بینی

33.000.000 تومان

دیه شکستگی ترقوه

13.200.000 تومان

دیه شکستگی جمجمه سر در حد هاشمه

33.000.000 تومان

دیه زخم شدگی در حد حارصه

1.650.000 تومان

دیه زخم شدگی در حد دامیه

6.085.000 تومان

دیه دندان‌های پیشین

16.500.000 تومان

دیه دندان‌های پشتی

8.250.000 تومان

دیه یک دست

165.000.000 تومان

دیه یک پا

165.000.000 تومان

دیه شکستگی دنده‌های محیط بر قلب

8.250.000 تومان

دیه خرد شدگی استخوان

56.000.000 تومان

دیه در ماه‌های حرام

طبق ماده 555 قانون مجازات‌های اسلامی، اگر رفتار ضارب و فوت مقتول، هر دو در ماه‌های حرام صورت گرفته باشند، علاوه بر دیه کامل، یک سوم مبلغ آن نیز باید به صورت مازاد، از طرف فرد بزه‌کار پرداخت شود. به این قانون، تغلیظ دیه گفته می‌شود.

یک درصد دیه کامل سال ۹۹ چقدر می‌شود

توجه: تغلیظ دیه تنها شامل قتل نفس عمد و غیر عمد می‌شود. به عبارتی دیگر، مبلغ سایر انواع دیه در ماه‌های حرام، تفاوتی با مقدار آن در سایر ماه‌های سال ندارد.

ماه‌های حرام عبارتند از:

  • محرم
  • رجب
  • ذی القعده
  • ذی الحجه

مطابق تبصره همین ماده، معیار آغاز و پایان ماه های حرام، مغرب شرعی است. یعنی ماه رجب از مغرب شرعی روز آخر ماه جمادی الثانی آغاز و با مغرب آخرین روز ماه رجب پایان می‌یابد.

بنابراین، همانطور که در جدول مبلغ دیه در سال 99 نیز مشاهده نمودید، دیه کامل سال 99 در ماه‌های حرام، برابر با 440 میلیون تومان محاسبه و پرداخت می‌شود.

تفاوت دیه مرد و زن

مطابق مواد ۵۶۰ و ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی، در صورتی که آسیب و صدماتی منجر به نقص عضو و زوال منافع گردد، میزان "دیه زن نصف دیه مرد" محاسبه می‌شود.

کلام پایانی

باز هم لازم به یادآوری است که مبلغ دیه در جرائم مختلف بر اساس درصدی از دیه کامل محاسبه می‌شود. بنابراین مهم‌ترین مورد در پرداخت دیه، آگاهی از دیه کامل انسان است که اول هر سال و توسط ریاست قوه قضاییه اعلام می‌شود.

در این مقاله که توسط مجله اینترنتی ایده آل مگ آماده شده و در اختیارتان قرار گرفت؛ به بررسی یک درصد دیه کامل سال 99 پرداخته شد. امیدواریم نظر مثبت شما عزیزان جلب شده باشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها