نبوی: درآمدهای نفتی نباید وارد بودجه دولت شود

کد خبر: 1050099

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به طور کلی درآمدهای نفتی نباید وارد بودجه دولت شود و به یک معنا این در آمدها باید سرنوشتی جدا از بودجه دولت داشته باشد.

نبوی: درآمدهای نفتی نباید وارد بودجه دولت شود

خبرگزاری ایسنا: مرتضی نبوی در ویژه برنامه شکوه ایران که به مناسبت دهه مبارک فجر از رادیو اقتصاد پخش می شود، افزود: حجم زیادی از درآمدهای نفتی در سال ۱۳۵۰ وارد بودجه دولت و در نهایت منجر به بیماری هلندی در کشور شد.

وی اظهارداشت: بودجه دولت در ایران از دهه ۵۰ وابستگی به نفت پیدا کرد و متاسفانه این روند تا به اکنون در کشور ادامه داشته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر در آمدهای نفتی تبدیل به ریال و سپس وارد اقتصاد شود این امر منجر به رشد نقدینگی و در نتیجه تورم می شود.

وی افزود: به طورکلی درآمدهای نفتی نباید وارد بودجه دولت شود و به عبارتی در آمدهای نفتی باید سر نوشتی جدا از بودجه دولت داشته باشد.

نبوی اظهارداشت: متاسفانه کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز گرفتار این بلیه بوده است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری همواره بر این نکته تاکید داشته که وابستگی بودجه به خصوص بودجه جاری دولت باید از نفت قطع شود اما چون دولت ها و به نحوی مردم به بودجه نفتی (رانتی) عادت کرده بودند این مسئله اصلاح نشد مگر در زمانی که کشور در شرایط تحریمی قرار داشته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جالب است که بدانید دولت در سال های ۹۸ و ۹۹ که تا حدی از درآمدهای نفتی محروم بوده آمار و اطلاعات حاکی از این است که تولید و اقتصاد در کشور رشد داشته است.

وی افزود: نتیجه تزریق درآمدنفتی از طریق بودجه به اقتصاد این می شود که تولید در داخل سرکوب و به یک معنا به صرفه نباشد.

نبوی اظهارداشت: وقتی تولید در کشور سرکوب شود بیشتر نیازهای جامعه از طریق واردات تامین در نتیجه باعث رونق و اشتغال کشورهای خارجی خواهد شد.

وی ادامه داد: طی سال هایی که بودجه نفتی شده همیشه توسعه و پیشرفت مملکت با درآمد نفتی افت و خیز داشته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به دستاوردهای مثال زدنی انقلاب اسلامی طی ۴۲ سال گذشته در کشور گفت: شاخص توسعه انسانی با سه متغیر درآمدسرانه، وضعیت بهداشت و تحصیلات مردم اندازه گیری و مورد مقایسه قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه این شاخص نسبت به قبل از انقلاب خیلی در ایران رشد داشته است، افزود: اگر کشور در قبل از انقلاب زیر خط توسعه یافتگی بود اکنون به وضع در حال توسعه رسیده و نزدیک کشورهای توسعه یافته است.

نبوی اظهارداشت: خدمات بهداشتی، ارتباطی و آموزشی در دوران رژیم پهلوی فقط در چند شهر بزرگ وجود داشت و به یک معنا اکثریت جمعیت کشور از این خدمات محروم بودند.

وی ادامه داد: خوشبختانه به برکت انقلاب اسلامی ملت ایران به ویژه جوامع روستایی امروز از تمامی خدمات از جمله گاز، آب آشامیدنی سالم و بهداشتی، برق، بهداشت، مدرسه، جاده، خانه بهداشت، تلفن، اینترنت وغیره بهره مند هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآورشد: خدمات مورد ارائه در دوران انقلاب به مردم در کشور به هیچ وجه قابل مقایسه با دوران قبل از انقلاب نیست.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها