گفت و گوی خواندنی با سید محمد مهاجر مدرس برندینگ و دیجیتال مارکتینگ

کد خبر: 1050153

به همین خاطر گفت و گویی در خصوص دیجیتال مارکتینگ با وی داشته ایم که برای علاقمندان این حوزه خالی از لطف نیست.

گفت و گوی خواندنی با سید محمد مهاجر مدرس برندینگ و دیجیتال مارکتینگ

محمد مهاجر نویسنده، پژوهشگر و کارآفرین متولد 1362 در شهر اصفهان است. وی دارای دکترای مدیریت از دانشگاه آزاد و دانشجوی پسا دکترای دانشگاه MPEI  روسیه است و بیش از پانزده سال سابقه  فعالیت به عنوان مدرس در حوزه برندینگ و دیجیتال مارکتینگ در کارنامه خود دارد.

به همین خاطر گفت و گویی در خصوص دیجیتال مارکتینگ با وی داشته ایم که برای علاقمندان این حوزه خالی از لطف نیست.

این کارآفرین جوان درباره دیجیتال مارکتینگ می گوید: حوزه دیجیتال مارکتینگ حوزه بسیار وسیع و البته  تخصصی است. طبق آمار رسمی حدود پانصد فرصت شغلی در حوزه دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که اگر فردی تنها بتواند به یکی از این شاخه ها تخصص لازم را پیدا کند تبدیل به اکسپرت خواهد شد! و این نکته را نباید فراموش کرد که هیچ کس نمی تواند ادعا بکند که در این حوزه پروفشنال است. این ادعا هرگز نمی تواند واقعیت داشته باشد.

11

چرا کسی نمی تواند چنین ادعایی داشته باشد؟

همان طور که عرض کردم به دلیل وسیع بودن حوزه دیجیتال مارکتینگ چنین ادعایی کلی گویی است. ولی اگر فردی ادعا کند که یک بلاگر متخصص در حوزه موبایل است، در واقع به طرف مقابل تخصص خود را معرفی کرده و این همان اکسپرت شدن است. اینجاست که فرد می تواند هم یک درآمد خوب داشته باشد و هم با تخصصی که دارد تبدیل به یک برند شود.

چه چیزی لازمه دیجیتال مارکتینگ است؟

بهترین نوع دیجیتال مارکتینگ تولید محتوا است. شاید این جمله خیلی تکراری باشد که می گویند تولید محتوا، پادشاه است. اما اگر بخواهیم تخصصی تر کار بکنیم و یا بهتر کار بکنیم نیاز است که اطلاعات زیادی کسب کنیم. چرا که در عصر حاضر دسترسی مردم به شبکه اطلاعات خیلی زیاد است. هر فردی می تواند برای پاسخ های خود در اینترنت و دانشنامه ها  به راحتی به اطلاعات دست پیدا کند. اما همین فردی که این همه دسترسی راحت به شبکه اطلاعات دارد و با وجود اینکه عضو بسیاری از کانال ها و شبکه های اجتماعی است، حجم مشغله او آن قدر زیاد است که فرصت بهره مندی از همه مطالب آنها را ندارد. همان طور که گفته شد؛ ممکن است همه این شبکه ها و کانال ها را در موبایل یا کامپیوتر خود ذخیره کند ولی ماه به ماه و حتی سال به سال هم از مطالب آن استفاده نکند. به همین دلیل عصر حاضر که کارشناسان معتقد هستند که گیشه در حال جمع شدن است و دیجیتال همه زندگی بشر امروز را فرا گرفته است نیاز به تکنیک جدیدی برای رسانیدن پیام خود به مردم دارد.

چه ابزاری نیازمند عصر حاضر است؟

همه وسایل دیجیتالی که امروز وجود دارد حداقل از صد سال گذشته تاکنون در سطح پایین تری وجود داشته است. اما بشر به مرور دریافت که برای اطلاع رسانی باید سطح ابزارها را تغییر دهد و همیشه دنبال راهی بود که دسترسی به اخبار و اطلاعات را آسان و راحت تر کند. به همین خاطر بود که شبکه های اجتماعی پدید آمدند و و میلیون ها کاربر در جریان مهمترین رویدهای جهان به صورت لحظه ای هستند. در واقع نوع اطلاع رسانی بشر به مرور تکامل یافت و به تبعه آن روش های مختلفی که بتوان پیام خود را خیلی سریع و شفاف به مردم ابلاغ کرد پا به عرصه حیات گذاشتند. به زبان ساده تر اینکه در محتوای شما باید چنان نیرویی باشد که بدون فوت وقت نظر مخاطب خود را جلب کند. شما باید در تهیه تولید محتوا آن قدر قوی باشید که در یک عکس مطالب زیادی را به مخاطب القاء کنید. چنانچه که می گویند یک عکس گواه یک مطلب است.

احتمال منسوخ شدن دیجیتال نیز وجود دارد؟

همین الان هم ما شاهد هستیم که دیجیتال به سرعت در حال بروزرسانی است. دور از انتظار نیست که همین دیجیتال نیز در آینده با بحران خودش مواجه شود. همان طوری که قلم جایگاه قدرتمند خود را از دست داد و مطالعه رمان ها و داستان های جذاب به شدت نزول کرد و جای خود را به عکس و فیلم داده است؛ چیزی که به مطالعه بصری معروف است. اینکه چه زمانی این اتفاق می افتد را نمی توان تخمین زد.

آیا رقابتی هم بین این سه منابع وجود دارد؟

رقابت همیشه وجود دارد. ولی من معتقدم در دیجیتال مارکتینگ بهترین نوع، ویدئو است. و همان طوری که می دانید امپراتوری امروز سینما برخواسته از تهیه فیلم است. ویدئو می تواند ما را تبدیل به یک ولاگر (بلاگر حوزه ویدئو) کند. ولاگری به ما کمک می کند که ویدئوهایی را منتشر کنیم که هم برندی که داریم را معرفی کنیم و هم آگاهی از این برند بالا برود و هم اینکه در حقیقت می توانیم از این ویدئوها کسب درآمد کنیم. کما اینکه الان می بینیم که سرویس های اشتراک ویدئو مانند آپارات، نماوا، نماشا، تماشا و حتی نمونه های خارجی آن یوتیوب و... سرویس هایی هستند که بابت بازدیدهایی که ویدئو می بیند به صاحب آن پول پرداخت می کنند. نمونه های زیادی از این قبیل وجود دارند. حتی ما می توانیم این ویدئو ها را به طور مستقیم و بدون واسطه بفروشیم. یا از این ویدئوها ورودی کاری بگیریم. مثلا می توانیم ویدئوهایی در رابطه با تخصص خودمان تولید بکنیم. اینجاست که آدمها به ما اعتماد می کنند. مهمترین مسئله فروش هر کالا و خدماتی بحث اعتماد است. زمانی که من دارم تخصص خودم را معرفی می کنم و مخاطبم را توجیه و قانع می کنم که چه دلایلی وجود دارد از من خرید کند و محصول من چه تفاوتی با دیگر محصولات مشابه دارد همین موضوع باعث می شود که مخاطب به من اعتماد بکند و از کالای من خریداری کند.

دیجیتال نورومارکتینگ چیست؟

دیجیتال نورومارکتینگ ( Neuro Marketing ) یک علم بین رشته ای است که یکی از کتبی که بنده ترجمه کردم در رابطه با همین موضوع است. یک موضوع بسیار مفصل و خیلی جذاب و جالب که توصیه می کنم حتما بیشتر در مورد آن مطالعه کنید. برای مثال می گوید اکثر تلاش هایی که ما در بحث بازاریابی دیجیتال می کنیم، هزینه های ما را بر باد می دهد و شکست می خوریم، دلیلش این است که ما نمی توانیم ارتباط مناسبی با مخاطب و مغز او برقرار بکنیم. چون اکثر تصمیمات در مغز انسان شکل می گیرد و همان اعتماد سازی هم که در مورد آن اشاره داشتیم باز در مغز شکل می گیرد. وارد جزئیات این بحث نمی شوم، ولی لازم است به این نکته اشاره کنم که آشنایی با این علوم بین رشته ای که بحث مارکتینگ و بحث نوروساینس یا علوم عصبی و شناختی انسان است به ما کمک می کند که تلاش هایی که در زمینه بازاریابی دیجیتال انجام می دهیم در واقع موثر واقع شود و بهتر به نتیجه برسیم.

چگونه افراد علاقمند می توانند با شما ارتباط داشته باشند؟

کسانی که مایل هستند اطلاعات بیشتری کسب کنند می توانند در وب سایت بنده به آدرس اینترنتی

     www. mohajer.tv مطالبی را که منتشر کرده ام بخوانند و یا اینکه کتاب بنده را می توانند خریداری کنند و به طور کامل به این اطلاعات دست پیدا کنند.  

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها