بهترین روش‌ها برای رشد سریع ریش

کد خبر: 1053683

NwGGjqx9h898

کم پشت بودن ریش و سبیل ممکن است به دلیل مشکلات هورمونی، تغذیه نامناسب و دیگر عوامل محیطی به وجود آید. در چنین شرایطی نخست باید مشخص کنید که مشکل کم پشت بودن شما به کدام دلیل رخ داده است. سپس روش مناسب حل مشکل و پرپشت کردن ریش یا سبیل هم مشخص خواهد شد.

در همین راستا گفت و گویی داشتیم با دکتر آرش نجف بیگی، فوق تخصص جراحی‌های زیبایی تا بهترین روش‌های رشد سریع ریش و پرپشت کردن ریش را معرفی کنند. حاصل این جلسه مشاوره‌ای و پاسخ به پرسش‌هایمان را در ادامه آورده‌ایم.  

چرا ریش‌ها خوب رشد نمی‌کند و کم پشت می‌شود؟

به گفته دکتر نجف بیگی، دو دلیل اصلی در کم پشت شدن و یا رشد نکردن ریش و سبیل وجود دارد:

  • عوامل داخلی که در نهایت منجر به توقف چرخه رشد مو در فولیکول‌های سازنده مو می‌شود.
  • عوامل خارجی که جلوی رشد سریع ریش را می‌گیرد و یا چرخه رشد مو را با مشکل مواجه می‌کند.

قبل از اینکه این عوامل را بررسی کنیم، نخست باید بدانیم که موهای صورت چگونه رشد می‌کنند. در لایه‌های عمیق پوست بدن، ارگان‌های بسیار ریزی به نام فولیکول وجود دارند که وظیفه آنها، تولید و رشد مو است. پیاز تمام موهای بدن درون این فولیکول‌ها قرار دارد و از آنجا تغذیه می‌شود تا رشد کند. در واقع فولیکول مانند یک گلدان، پیاز مو را در خود محافظت و تغذیه می‌کند تا ساقه مو رشد کند و از پوست خارج شود.

حال جالب است بدانید موهای بدن، از جمله ریش و سبیل هیچ وقت تا آخر عمر شما به رشد خود ادامه نمی‌دهند. بلکه هر تار مویی که در صورت یا بدن خود می‌بینید، بعد از مدتی (یک تا 5 سال) خواهد مرد و از پوست جدا می‌شود و می‌ریزد.

فولیکول‌ها بعد از ریزش هر تار مو، چند ماه استراحت می‌کنند و سپس دوباره به تولید و رشد مو ادامه می‌دهند. به این شکل یک موی جدید جای موی از دست رفته رشد می‌کند. به این فرایند رشد و ریزش مو، چرخه رشد مو می‌گویند. حال اگر هر عاملی این چرخه را متوقف کند، ریش‌ها رشد نمی‌کنند و کم پشت می‌شوند.

جلوگیری از عوامل داخلی کم پشت شدن ریش

کم پشت شدن در بیشتر موارد، به دلایل هورمونی و توقف چرخه رشد مو، رخ می‌دهد. در چنین مواردی کمبود برخی هورمون‌ها و یا قرار گرفتن هورمون‌هایی روی گیرنده‌های خاصی در فولیکول موهای صورت، عاملی برای توقف کار رشد مو است.

در چنین مواردی می‌توان روش‌هایی را به کار گرفت که دوباره فولیکول‌ها را تحریک به فعالیت دوباره و تولید مو کرد. برخی از این روش‌ها در ادامه آمده است.

8BGgPxf6UPQ5

روش‌های دارویی

برخی داروها در بازار وجود دارد که تا اندازه‌ای کمک می‌کند تا رشد ریش و سبیل سریع‌تر شود. این داروها فولیکول‌های کم کار یا در حال استراحت را تحریک می‌کند تا زودتر به چرخه طبیعی رشد مو باز گردند.

همچنین دسته‌ای از داروها نیز وجود دارند که به فرایند تغذیه فولیکول‌ها و ترمیم مشکلات احتمالی در بافت‌های پوست و فولیکول‌ها، کمک خواهد کرد. در نهایت این روش به سرعت بخشیدن رشد ریش‌ها منجر خواهد شد. البته دکتر نجف بیگی تاثیر این داروها را چندان بالا نمی‌داند و باید حتما با نظر پزشک و بر اساس یک دوره درمانی مشخص، مصرف شوند.

هورمون تراپی یا تستوسترون درمانی را امتحان کنید  

ممکن است به تشخیص پزشک زیبایی، دلیل کم پشتی ریش و رشد نکردن آن، کمبود برخی هورمون‌های مردانه از جمله تستوسترون در بدن باشد. کمبود تستوسترون با یک آزمایش ساده مشخص خواهد شد. از نشانه‌های کمبود تستوسترون در بدن مردان، می‌توان به خستگی، ضعف ماهیچه‌ای و از دست دادن حجم عضلات نام برد.

معمولا سن، ایجاد برخی جراحت‌ها و بیماری‌های زمینه‌ای، مشکلات ژنتیکی و یا اختلال در تولید هورمون، از دلایل این مشکل هستند. برای حل آن می‌توان تستوسترون را به بدن فرد تزریق کرد و با به صورت داروی خوراکی مصرف نمود. برای نمونه:

  • دوز مشخصی از هورمون توسط پزشک در مطب تزریق خواهد شد.
  • قرص‌های خوراکی هورمون نیز وجود دارد
  • می‌توان از کرم‌های حاوی تستوسترون نیز روی صورت استعمال کرد تا به مرور سرعت رشد ریش بیشتر شود.

به هر شکل، این روش درمانی معمولا یک سال زمان نیاز دارد تا به نتیجه نهایی خود برسد.

از روغن‌های گیاهی و محلول‌های تقویتی کمک بگیرید

روغن‌های گیاهی و تونیک‌هایی مانند اکالیپتوس، آبلیمو و دارچین، نارگیل و رزماری، محلول‌های تقویتی شیمیایی حاوی مواد مغذی پوست و هورمون‌ها، از موادی هستند که مصرف آنها در برخی افراد به نتایجی رسیده است.

هرچند دکتر نجف بیگی به طور کلی این روش‌ها را موثر نمی‌داند اما مصرف آنها می‌تواند در نهایت موجب پاکسازی پوست، جلوگیری از خشکی و آبرسانی شود. این موارد به ترمیم بافت‌های پوست و در نهایت تحریک فولیکول‌ها به تولید مو، منجر خواهند شد.

این روغن‌ها باید روزانه به دفعات روی پوست صورت مالیده شوند و پس از 20 دقیقه، پوست صورت با شوینده ملایم تمیز شود.

km7Dfi8MOuMa

مالش و ماساژ درمان صورت

استفاده از روش‌های مختلف ماساژ صورت و مالش روزانه پوست نیز می‌تواند به سلامت پوست صورت و افزایش سرعت رشد ریش‌ها کمک کند. ماساژ به افزایش گردش خون در پوست صورت و تغذیه بهتر فولیکول‌ها منجر خواهد شد. مالش با سر انگشتان به اندازه 10 تا 15 دقیقه در هر بار و در چند نوبت در روز، باید انجام شود.

تغذیه مناسب و نوشیدن آب فراوان

بی شک تغذیه مناسب، مصرف انواع ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها در کنار پروتئین‌ کافی، یک عامل مهم و موثر در سلامت پوست و رشد مو است. انواع سبزیجات و میوه‌های تازه، پروتئین مانند ماهی و تخم مرغ، باید هر روز در برنامه تغذیه شما وجود داشته باشد. همچنین نوشیدن آب و مایعات کافی نیز به سلامت پوست و تغذیه ریشه موها، کمک می‌کند. در طول روز باید 8 لیوان آب بنوشید تا پوست صورت شما دی هیدراته نشود.

رفع عوامل خارجی کم شدن رشد موی ریش

برخی عوامل دیگر نیز در رشد نکردن یا رشد کم ریش نقش دارند. این عوامل معمولا با مشکلات پوستی نیز همراه هستند. گاهی منافذ خوج موی صورت بسته می‌شود و همین عامل، کم پشت شدن یا توقف رشد موهای ریش را در پی دارد.

پاکیزه نگاه داشتن پوست صورت، استفاده از روش‌های پاک سازی پوست و نیدلینگ، تغذیه مناسب و رسیدگی به سلامت پوست صورت، روش‌هایی هستند که به کاهش عوامل خارجی و رشد سریع تر ریش کمک خواهند کرد.

گاهی آلودگی هوا، زندگی در محیط‌های صنعتی و کارگاهی پر از گرد و غبار و ذرات معلق و همچنین بی توجهی به سلامت پوست صورت، می‌تواند موجب کم پشت شدن موهای ریش شود. در چنین مواردی نخست بهتر است با پزشک زیبایی مشورت نمایید و سپس از روش‌های پاکسازی پوست صورت کمک بگیرید.

W0vq7Ushyp8i

از تراشیدن ریش و اصلاح آن خودداری کنید

خلاف تصور عموم، تراشیدن ریش‌ها به ویژه در سنین پایین، موجب پر پشت شدن ریش نمی‌شود، بلکه جلوی چرخه طبیعی رشد مو را می‌گیرد. فراموش نکنید که سرعت چرخه رشد موی صورت در همه افراد یکسان نیست. پس به مدت چند هفته تا چند ماه از تراشیدن ریش‌ها خودداری کنید تا میزان رشد واقعی تمام بخش‌های مختلف ریش خود را ببینید.

شست و شوی صورت، دو بار در روز

صبح پس از بیدار شدن و شب پیش از خواب، صورت خود را با شوینده ملایم به خوبی بشویید. هرگونه آلودگی و چربی اضافی از پوست صورت شما باید پاک شود اما پوست خود را خیلی خشک نکنید و بگذارید کمی چربی طبیعی روی پوست باقی بماند. در وصرت خشک شدن پوست بعد از شست و شو و سوزش آن، از مرطوب کننده‌های مناسب استفاده کنید.

اگر با همه این روش‌ها، باز هم ریش به اندازه کافی رشد نکرد، چه باید کرد؟

دکتر نجف بیگی در این مورد پیشنهاد کاشت ریش را می‌دهند. موثرترین و ماندگارترین روش ترمیم کم پشت بودن ریش، کاشت ریش است. می‌توان از موهای ریش زیر چانه و یا روی گونه برداشت و در مناطق بدون ریش، پیوند زد. هرچقدر وسعت مناطق بدون ریش در صورت شما کمتر باشد، استفاده از موهای صورت برای اصلاح ریش، راحت‌تر خواهد بود.

در غیر این صورت می‌توان از موهای دیگر مناطق بدن مانند موی سر، موی سینه و شانه برای کاشت روی صورت استفاده کرد. در این صورت، باید به متفاوت بودن جنس موهای دیگر نقاط بدن با موی ریش دقت کرد. برای اینکار حتما باید به جراح فوق تخصص و با تجربه در زمینه کاشت مو و ریش مراجعه شود.

نکته مهم در کاشت ریش، استفاده از ابزارهای پیشرفته و اتوماتیک است. به دلیل در معرض دید بودن پوست صورت، بسیاری از پانچ‌های دستی و روش‌های قدیمی کاشت برای پیوند مو به ریش، مناسب نیست. به همین دلیل تاکید دکتر نجف بیگی بر استفاده از پانچ‌های اتوماتیک و روش کاشت با دستگاه‌های خودکار است تا کمترین میزان جراحت و جای کاشت روی پوست صورت باقی بماند.

کاشت ریش روشی است که بین 6 ماه تا یک سال زمان نیاز دارد تا به نتیجه نهایی برسد. پس آن رشد کامل موهای کاشته شده، تا آخر عمر مانند دیگر موهای طبیعی صورت باقی خواهند ماند. در طول ماه‌های نخست، مراقبت از پوست و شست و شو و ضد عفونی کردن محل کاشت، برای جلوگیری از عفونت پوست بسیار مهم است. در غیر این صورت ممکن است نتایج کاشت ریش با مشکل مواجه شود.   

کلینیک کاشت مو دکتر آرش نجف بیگی

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها