حذف تدریجی ارز ۴۲۰۰ تومانی

کد خبر: 1054233

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از حذف تدریجی ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور خبر داد.

حذف تدریجی ارز ۴۲۰۰ تومانی

 خبرگزاری تسنیم: مهدی طغیانی افزود: یکی از اختلافاتی که بین مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس و نظر دولت در لایحه اولیه بودجه سال 1400 وجود داشت بحث حذف ارز ترجیحی بود.

وی همچنین اظهارداشت: در کمیسیون تلفیق بودجه 1400 ارز ترجیحی حذف و منابعش به سرجمع یارانه ها حدود 100 هزار میلیارد تومان اضافه شد که بصورت یارانه تخصیص پیدا کند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: استدلال موضوع هم این بود که ارز ترجیحی اختصاص پیدا می کند ولی بهای کالای اساسی در حال افزایش است به خصوص طی سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل نقطه به نقطه اقلام خوراکی و آشامیدنی افزایش 60 درصدی تورم را به خود دیده که بیشتر متاثر از کالاهایست که با ارز ترجیحی تولید شده اند یعنی نهاده های اولیه این اقلام با ارز 4200 تومانی وارد و پس از تولید در داخل به بازار مصرف عرضه شده است.

وی افزود:متاسفانه این وضعیت نشان می دهد سیاست ارز ترجیحی سیاست موفقی نیست.

طغیانی بیان داشت: به هر حال نظر دولت این بود که اگر قرار است ارز ترجیحی حذف شود بدون اینکه اثر شوک مانندی روی زندگی مردم بگذارد به شکل تدریجی در طول سال حذف شود.

وی ادامه داد: « اسحقاق جهانگیری » معاون اول رئیس جمهور راجع به این موضوع نامه ای محضر رهبر معظم انقلاب می نویسد و معظم له هم این نامه را به رئیس مجلس شورای اسلامی ارجاع می دهد مبنی بر اینکه دغدغه دولت هم مدنظر قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآورشد: بطورکلی در رفت و برگشت لایحه بودجه سال 1400 بین دولت و مجلس اهالی خانه ملت هم موافقت کردند که ارز ترجیحی بصورت تدریجی حذف و سال آینده چیزی به عنوان ارز 4200 تومانی در بودجه نخواهیم داشت.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها