کار دانشجویی در ونکوور کانادا

کد خبر: 1054851

کانادا به لحاظ وسعت دومین کشور بزرگ دنیاست. کانادا کشوری مهاجر پذیر و چند فرهنگی می باشد که دو زبان انگلیسی و فرانسوی در آن رواج دارد. شایع ترین روش مهاجرتی برای متقاضیان مهاجرت به کانادا روش تحصیلی می باشد. گفتنی است کانادا در مقاطع تحصیلی دانش آموزی و دانشجویی و حتی دوره های کوتاه مدت زبان و کوآپ (co-op) نیز از متقاضیان بین المللی پذیرش به عمل می آورد. کشور کانادا، برای بسیاری از دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل در دانشگاه های این کشور هستند، یک مقصد تحصیلی بسیار محبوب است. اگر شما نیز علاقه مند به تحصیل در کانادا هستید، ممکن است در طول تحصیل خود به دنبال گزینه های اشتغال در کانادا باشید. بدین ترتیب، شما می توانید از نظر مالی از خود پشتیبانی کنید و روی مطالعات خود متمرکز شوید و همچنین برای خود سابقه کاری تشکیل دهید. کار دانشجویی در کانادا ، تجربیاتی برای دانشجویان به ارمغان می آورد که به آن ها کمک می کند، علاوه بر دریافت حقوق مناسب، سریع تر با کشور جدید سازگار گردند.

به عنوان یک دانشجوی بین المللی، شما باید با مقررات کار در کانادا آشنایی داشته باشید، تا بتوانید به راحتی شغل دانشجویی مورد نظر خود را بیابید. در این مقاله می توانید با انواع مشاغل دانشجویی در کانادا آشنا شوید، با ما همراه شوید.

 

هزینه زندگی دانشجویی در ونکوور

برای کلیه متقاضیان محترم امر مهاجرت تحصیلی به کشورهای خارجه آگاهی از نرخ هزینه تحصیل و زندگی در کشور مقصد بسیار حائز اهمیت باشد. این نرخ شامل فاکتور های متفاوتی از جمله، هزینه های تحصیل و شهریه دانشگاه، مخارج کتب درسی ، هزینه های اسکان، ایاب و ذهاب ، خوراک، پوشاک و… می شود. یکی از راه حل های کم کردن این هزینه ها انتخاب زندگی در خوابگاه های دانشجویی به جای اسکان خارج از دانشگاه می باشد. البته خوابگاه های دانشجویی مزایا و معایب شخصی خود را دارد که انتخاب آن می تواند برای سلیقه های مختلف متفاوت باشد. مثلا داشتن اینترنت رایگان، مجهز بودن به آشپزخانه و سرویس بهداشتی مشترک و کمتر بودن هزینه های ایاب و ذهاب می تواند در مورد خوابگاه های دانشجویی مورد بررسی قرار گیرد. از طرفی این امکان نیز برای اجاره مسکن در کانادا برای دانشجویان وجود دارد که نرخ بسته به محل مورد نظر متفاوت و حدود 900 تا 3000 دلار کانادا در هر ماه بسته به مسکن و نزدیکی به مرکز شهر می باشد. هزینه تحصیل در دانشگاه های کانادا چیزی بین 1800 تا 30000 دلار کانادا در سال می باشد که برای رشته و مقطع انتخابی متغیر است. نهایتا اینکه شاغل بودن دانشجو میتواند کمک زیادی به او در مخارج زندگی اش کند.

شرایط کار دانشجویی و کار ضمن تحصیل در ونکوور برای دانشجویان بین المللی

کلیه دانشجویان بین المللی کانادا با داشتن شرایط مطلوب می توانند برای یافتن شغل تلاش نموده و پس از بدست آوردن شغل مناسب و دلخواه خود با ورود به بازار کار کانادا، بر تجربیات و تخصص خود بیافزایند و از این رهگذر بستر مناسب برای ورود به بازار کار پس از تحصیل در کانادا نیز فراهم آمده و به راحتی پس از اتمام تحصیل می توانند ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری برای اخذ اقامت دائمی تبدیل نمایند.

اغلب دانشجویان بعد از ورود به کانادا لازم است آمادگی برای ورود به بازار کار را هم داشته باشند. کار در کانادا برای دانشجویان جدای از تامین قسمتی از هزینه های زندگی به امتیاز  متقاضی جهت اخذ اقامت دائم کانادا بعد از تحصیل نیز کمک خواهد کرد. قبل از بررسی کار دانشجویی در ونکوور نگاهی به تعاریف و قوانین کار در کانادا بیاندازیم:

کار دانشجویی در محیط دانشگاه | On Campus

اگر دانشجوی تمام وقت و دارای ویزای معتبر تحصیلی هستید، می‌توانید در همان دانشگاهی که پذیرفته شده‌اید مشغول به کار شوید و نیازی به مجوز کار ندارید.

کار دانشجویی در خارج از محیط دانشگاه | Off Campus

اگر دانشجوی تمام وقت و دارای ویزای تحصیلی معتبر باشید، می‌توانید هفته ای ۲۰ ساعت در زمان‌هایی دانشجویی و نامحدود در زمان‌هایی که دانشگاه تعطیل است در کانادا کار دانشجویی کنید. برای کار دانشجویی خارج از محیط دانشگاه در کانادا باید SIN NUMBER داشته باشید. دقت کنید که پس از شروع کار در کانادا فقط ۳ روز مهلت دارید که این شماره را به اداره مهاجرت و شهروندی کانادا اعلام کنید. اقدام برای دریافت این شماره رایگان است. در ادامه درباره این شماره بیشتر صحبت می کنیم.

کار به عنوان کارآموز در کانادا | Co–op Student or Intern

با توجه به رشته تحصیلی در صورتیکه کارآموزی همراه با حقوق جزء برنامه تحصیلی فرد باشد میتوانند از این موقعیت استفاده کند و در یکی از شرکتهای مرتبط به رشته تحصیلی خود به عنوان کارآموز مشغول به کار شود. قابل ذکر است که در دوره کارآموزی به دانشجو حقوقی براساس نوع کار و عرف تعلق میگیرد. برای این شکل از کارکردن می‌بایست:

  • ویزای تحصیلی معتبر داشته باشید
  • کارورزی جزو برنامه تحصیلی شما باشد.
  • استخدام شما باید بخشی حیاتی از دوره در موسسات آموزشی معتبر در کانادا بوده و نامه تاییدیه از موسسه داشته باشید.
  • دوره کارورزی بیشتر از نصف دوره تحصیلی نباشد.

سین نامبر چیست (SIN)

سین نامبر یا شماره تامین اجتماعی کانادا ( Social Insurance number )  اولین چیزی است که قبل از اقدام برای کار در کانادا به آن احتیاج دارید. این شماره بعد از ورود به کانادا توسط متقاضیان در دسته بندی های : اقامت دائم کانادا، ویزای کار، یا ویزای دانشجویی کانادا توسط سرویس کانادا یا همان اداره خدمات دولتی کانادا ( Service Canada ) ارائه می گردد. شاید بتوان اخذ سین نامبر را اولین گام بعد از ورود به کانادا دانست که هر مهاجر یا دانشجو باید انجام دهد. قابل توجه اینکه افراد دارای ویزای توریستی کانادا برای بازدید از کانادا واجد شرایط اخذ سین نامبر و کار در کانادا نمیباشند.

اهمیت سین نامبر در کانادا به حدی است که به شما توصیه می کنیم تا حد امکان از ارائه سین نامبر خود در موارد غیر ضروری یا حتی در تماس های تلفنی بپرهیزید. قابل ذکر است شماره سین نامبر افراد مقیم با دانشجویان و یا افرادی که با ویزای کار به کانادا آمده اند متفاوت است. لذا معمولا کارفرما پس از رویت سین نامبر شما به ساعات مجاز و نوع ویزای شما پی خواهد برد.

 

ساعات مجاز کار برای دانشجویان در ونکوور

بر اساس قوانین کانادا، شرایط کار دانشجویی در کانادا براساس نوع دوره تحصیلی به کار تمام وقت یا کار پاره وقت تقسیم بندی میشود. دانشجویان با شرایط تحصیل تمام وقت، میتوانند به صورت نیمه وقت مشغول به کار شوند اما کار نیمه وقت این دانشجویان در کانادا حداکثر تا ۲۰ ساعت در هفته مجاز است( نه ۳۰ ساعت ). اما دانشجویان پاره وقت در صورت داشتن مجوز کار محدودیتی در زمان کاری ندارند و می توانند بصورت تمام وقت کار کنند.( ۴۰ ساعت در هفته )

نکته قابل ذکر اینکه ممکن است دانشجویان تمام وقت تمایل داشته باشند در بیش از یک محل کاری کار کنند. در اینصورت مجموع ساعت های کاری ایشان با کارفرما های مختلف نباید از ۲۰ ساعت در هفته بیشتر شود.

 

درآمد مشاغل دانشجویی در ونکوور

اغلب مشاغل دانشجویی در کانادا مشاغل پاره وقت هستند. در بیشتر موارد، امکان دارد شغلی که فرد به عنوان شغل پاره وقت پیدا می‌کند مرتبط با رشته تحصیلی او نباشد. مشاغل پاره وقت در کانادا درآمد و دستمزد متفاوتی دارند. در ادامه تعدادی از مشاغل پاره وقت که برای دانشجویان مناسب است، به همراه میزان دستمزد ساعتی آنها را نام می‌بریم.

  • کتابدار ۲۵ دلار در ساعت
  • مترجم تحصیلی ۱۳ دلار در ساعت
  • دستیار امور مشتریان ۱۱ دلار در ساعت
  • دستیار فروش ۱۲ دلار در ساعت

مشاغلی که در بالا ذکر کردیم جزء مشاغل پاره وقت هستند که اغلب دانشجویان در آنها اشتغال دارند. میزان درآمد این مشاغل می‌تواند با توجه به شرایط کاری متفاوت باشد. همانطور که قبلتر توضیح دادیم، دانشجویان در ایام تعطیلات، مانند تعطیلات تابستانی، می‌توانند تا ۴۰ ساعت در هفته کار کنند. در ادامه نمونه‌ای از مشاغلی که دانشحویان در تابستان‌ها در آنها اشتغال دارند را نام می‌بریم:

  • نقاشی ساختمان ۱۳ دلار در ساعت
  • هماهنگ کننده فستیوال ۱۰ دلار در ساعت
  • هماهنگ کننده و برگزار کننده رویداد‌های تفریحی ۱۵ دلار در ساعت

مشاغل بسیار زیاد دیگری هم برای دانشجویان در ونکوور موجود است و مشاغلی که در بالا ذکر کردیم تنها نمونه‌ای از فرصت‌های کاری برای دانشجویان بود. با توجه به متغیر بودن میزان دستمزد در استان‌های مختلف کانادا، می‌توان گفت دانشجویانی که ۲۰ ساعت در هفته در ونکوور مشغول به کار هستند به صورت میانگین بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار در ماه درآمد دارند. گرچه این مقدار نمی‌تواند تمامی مخارج دانشجویان را تأمین کند، اما همین میزان درآمد می‌تواند تا حد زیادی فشار مالی را از دوش دانشجویان بردارد.

 

چگونه کار دانشجویی بهتری در ونکوور پیدا کنیم؟

در پیدا کردن کار فاکتور هایی از قبیل سطح زبان، توانایی فرد، سطح دانش و تجربه کار مرتبط تاثیر گذار است. اما برای پیدا کردن کار مناسب با حقوق خوب داشتن سطح زبان انگلیسی خوب ضروری است. ولی عموما کار های جنرال مانند فروشندگی با سطح زبان متوسط فراوان هستند.

قبل از جست و جو برای پیدا کردن کار، افراد باید شماره SIN خود را دریافت کنند. دانشجویان می‌توانند با استفاده از این شماره از بسیاری از امکانات موجود در کانادا بهره‌مند شوند. همچنین داشتن این شماره برای اشتغال در کانادا الزامی است.

رزومه خوب

نوشتن رزومه و نامه پوششی (Cover Letter) از مراحل مهم پیدا کردن کار در کانادا است. نوشتن رزومه مناسب یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذار ترین گام‌ها در پیدا کردن کار است. بسیاری از افرادی که رزومه مرتب و واضحی ندارند موفق به پیدا کردن کار نمی‌شوند. پس با توجه به راهنمایی‌هایی که برای نوشتن رزومه وجود دارند، سعی کنید تا یک رزومه مرتب و قابل قبول برای خودتان بنویسید. رزومه و کاورلتر از جمله مهم‌ترین مدارکی است که می‌تواند توجه یک کارفرما را به خود جلب کند. رزومه‌ای که دانشجویان ارائه می‌دهند باید به روز و متناسب با انتظارات کارفرمایان کانادایی باشد. همچنین کاورلتر این فرصت را برای دانشجویان فراهم می‌کند که شخصیت و دستاوردهای خود را برای کارفرمایان آشکار کنند. ارائه کاور لتری مناسب برای موقعیتی خاص، نشان‌دهنده این است که فرد برای شغل مربوطه چقدر شایستگی دارد. برای مشغول شدن در بیشتر موقعیت‌های شغلی، انجام مصاحبه کاری الزامی است. بهتر است از قبل خود را برای انجام مصاحبه‌های کاری آماده کنید و با اعتماد به نفس در مصاحبه‌های کاری شرکت کنید.

ارتباطات مفید

یکی دیگر از نکات مهم در پیدا کردن شغل، داشتن ارتباطات با افراد مختلف است. این ارتباطات به شما کمک می‌کند که از موقعیت‌های شغلی بیشتری اطلاع پیدا کنید. یکی از راه‌های گسترش ارتباطات با افراد، شرکت در کار‌های داوطلبانه است. همچنین شرکت در سمینار‌ها و کنفرانس‌های کاری می‌تواند برای ایجاد ارتباط با افراد جدید به شما کمک کند.

 

بررسی آنلاین

هنگام جستجوی شغل، اینترنت طیف گسترده‌ای از فرصت ها را در بسیاری از بخش ها فراهم می کند و به طور معمول بهترین مکان برای شروع است. برخی از محبوب ترین سایت ها برای جستجوی مشاغل عبارتند از:

  • Workopolis

دارای طیف گسترده ای از مشاغل در سراسر کانادا است که در آن نیز می توانید لیست 100 کارفرمای برتر کانادا را مشاهده نمایید.

  • Eluta

در میان 100 کارفرمای برتر کانادا جستجو می کند.

  • Jooble

هزاران شغل دانشجویی را ارائه می دهد تا شما مجبور شوید شغل مناسب خود را پیدا کنید.

  • همچنین بهتر است بزرگترین سایت های شغلی مانند LinkedIn ، Monster  وCareer Builder ،  SimplyHired را بررسی نمایید.

کارآموزی یا کار داوطلبانه

قبل از داشتن شغل ، بسیاری از مشاغل نیاز به تجربه در این زمینه دارند. اگر شرکتی وجود دارد که دارای کارآموزی یا فرصت های داوطلبانه است، استفاده از آن برای شما مفید خواهد بود. شرکت ها دوست دارند متقاضیانی را با کارآموزی و تجربه داوطلبانه ببینند.

حرفه ای گری

نحوه لباس پوشیدن و عملکرد افراد بالاتر در شرکت خود را مشاهده کنید و از آنها الگو بگیرید. کانادایی ها بسیار وقت شناس هستند، بنابراین مطمئن باشید که همیشه چند دقیقه زودتر می رسید و هرگز کسی را منتظر خود نکنید. همیشه آنچه می گویید انجام می دهید. هیچ چیز بدتر از وعده دادن کاری و انجام ندادن آن نیست.

نکته ی دیگر اینکه درست است که یافتن شغل و کار حین تحصیل در کانادا از جمله موضوعات بسیار مهم برای دانشجویان است اما نباید این موضوع را فراموش کنند که آنها هنوز دانشجو هستند و اولویت با تحصیل و دانشگاه است و نباید برای زمان‌هایی که نمی‌توانند در محل کار خود حضور پیدا کنند، خجالت‌زده شوند.

 

تبدیل ویزای تحصیلی به کاری کانادا

چندین روش برای اخذ اقامت دائم وجود دارد که شما می توانید برای آن اقدام داشته باشید، از جمله روش تجربه کار کانادایی، برنامه کارگر ماهر فدرال و برنامه نامزدهای استانی. برخی از این دسته ها به تجربه کار واجد شرایط کانادا نیاز دارند. اگر می خواهید پس از فارغ التحصیلی از دانشگاهها یا کالج های کانادا در این کشور کار کنید، باید تحت برنامه اجازه کار پس از فارغ التحصیلی درخواست اجازه کار کنید. معمولا زمانی که طول دوره تحصیلی شما در کانادا بیشتر از 8 ماه باشد، به همان اندازه فرصت ماندن در کانادا و فرجه کاریابی بعد از فارغ التحصیلی خواهید داشت.

در صورتی که 5 سال در کانادا حضور دارید و 3 سال آن را کار کرده، مالیات پرداخت نموده باشید می توانید در خواست اقامت دائم دهید. همچنین در صورتی که در کانادا تحصیل کنید، برای پروسه های کارگر ماهر فدرال و استانی امتیاز اضافه خواهید گرفت. در صورتی که بعد از تحصیل در کانادا بتوانید جاب افر یا همان دعوت نامه کاری داشته باشید نیز می توانید اقامت کاری دریافت کنید. نکته هیجان انگیز تحصیل در کانادا این است که برخی دانشگاه ها در استان های مختلف به صرف آنکه شما دوره کارشناسی ارشد خود را به پایان برسانید مستقیم می توانید درخواست اقامت دائم دهید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها