هدر رفت آب در تهران چقدر است؟

کد خبر: 1056331

مدیرعامل شرکت آبفای کشور گفت: میزان هدررفت حقیقی شبکه آب تهران حدود ۱۳ درصد است در حالی که ۲۴ درصد شبکه عمری بالغ بر ۲۵ سال و نیاز به اصلاح دارد.

هدر رفت آب در تهران چقدر است؟

محمدرضا جانباز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در نشست خبری در پاسخ به خبرنگار مهر درباره میزان فرسودگی شبکه آب پایتخت گفت: به طور دقیق نمی‌توان رقم نهایی را برای آن اعلام کرد اما به طور کلی ۲۴ درصد شبکه آب تهران عمری بالغ بر ۲۵ سال دارند این در حالی است که عمر مفید خطوط آب و فاضلاب به طور میانگین ۲۵ سال ارزیابی می‌شود.

وی گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده آبفای کشور باید هر ساله ۲۰ درصد طول شبکه آب و فاضلاب کشور در هر استان اصلاح شود اما در حقیقت چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد چرا که نرخ آبی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد با هزینه تمام شده اصلی آن اختلاف فاحشی دارد. بنابراین اینکه گفته می‌شود اکثر شرکت‌های آبفای کشور ورشکسته هستند اشاره به همین حقیقت دارد.

جانباز در پاسخ به پرسش دیگر مهر درباره سرانه آب کشور و تهران نیز گفت: سرانه آب مصرفی در بخش خانگی کشور در هر شبانه روز ۱۷۰ لیتر به ازای هر شخص است، این در حالی است که همین میزان مصرف آب در کشورهای توسعه یافته که میزان بارندگی آنها و منابع آبی شأن از ایران بیشتر است حدود ۱۲۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز است.

به گفته این مقام مسئول شرکت آبفای کشور برنامه‌هایی را در قالب سیاست‌های تعرفه‌ای و قانونی، ترویج دهندگی کاهنده‌های مصرف آب و همچنین برنامه‌های فرهنگی و تبلیغاتی در نظر گرفته است که در سطح کشور اعمال شده است اما میزان مصرف آب سرانه در برخی استان‌ها مانند تهران بالا و در برخی استان‌ها مانند مشهد و یزد پایین است.

جانباز در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر درباره میزان هدررفت آب در شبکه آبرسانی پایتخت نیز توضیح داد: هدررفت بدون درآمد آب حدود ۲۳ درصد است و هدر رفت حقیقی حدود ۱۳ درصد است که به طور جد پیگیر کاهش دادن آن هستیم اما باید بدانیم که کاهش هدر رفت آب شبکه به رقمی کمتر از ۱۰ درصد امر بسیار دشواری است و هزینه قابل توجهی نیاز دارد.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه ۷ درصد به تعرفه آب مشترکین خانگی و ۱۶ درصد به تعرفه مشترکین آب پرمصرف اضافه شده است، گفت: از محل این افزایش تعرفه که البته به دلیل اختلاف فاحش هزینه تولید و هزینه پرداختی، رقم درشتی را شامل نمی‌شود، در طرح‌های کاهش مصرف آب و همچنین اصلاح شبکه استفاده می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور اظهار داشت: به طور کلی ۶۰ درصد مشترکین آب کشور خوش مصرفند، ۶ درصد بد مصرف و ۳۴ درصد پرمصرف هستند.

جانباز تاکید کرد: فعلاً هیچ برنامه‌ای برای افزایش تعرفه آب برای سال ۱۴۰۰ در دستور کار نیست که این اقدام نیازمند دریافت مصوبه جدیدی است که در دستور کار ما فعلاً قرار ندارد و مصوبه‌ای نیز نداریم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها