امسال سال گوشت است یعنی چه؟!

کد خبر: 1059055

ایسنا/یک دامدار داوودآبادی می گوید مروری بر شرایط بازار و وضعیت مرغ و گوشت و عوامل تاثیرگذر بر این دو کالای پرمصرف سبد خانوار نشان می دهد، که امسال سال بُرد دامداری ها، یا بهتر بگوییم سال گوشت است، البته اما و اگرهایی هم در این زمینه وجود دارد.

امسال سال گوشت است یعنی چه؟!

مصطفی داوودآبادی اظهار کرد: وضعیت قیمت گوشت کمی بهتر شده اما باید دست به دعا برداریم تا بارانی ببارد تا کشاورزی نیز رونق پیدا کند چراکه اگر کشاورزی رشد نکند باز هم در تامین علوفه دام با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی افزود: با توجه به کاهش تولید گوشت و افزایش نیاز مردم در سال جاری، شاهد افزایش قیمت در این حوزه خواهیم بود، امسال با توجه به افزایش قیمت مرغ و روی آوردن مردم به خرید گوشت، از ابتدای فروردین دلالان اقدام به خرید گوشت داشتند که این اقدام در سنوات گذشته بی نظیر بود.

این دامدار با بیان اینکه تعطیلی مجدد تالارها در این امر موثر خواهد بود تصریح کرد: این تعطیلی هرچند در این بازار و نوسانات بازار تاثیرگذار است اما کاهش چشمگیری در قیمت گوشت ایجاد نخواهد شد.

داوودآبادی با تاکید بر کمبود گوشت در سال جاری اضافه کرد: با توجه به شرایط موجود، میزان گوساله موجود جهت پروار در داوودآباد حداکثر برای 6 ماه پاسخگوی نیاز مردم است و همین امر سبب افزایش حداقل دوبرابر قیمت گوشت می‌شود از طرفی پس از تزریق واکسن کرونا و با شروع مسافرت ها و مجالس و افزایش تقاضا برای گوشت قطعا فاجعه ای همانند مرغ در بازار گوشت هم ایجاد خواهد شد و میزان گوشت تولیدی تنها برای سه ماه کافی خواهد بود و با 9 ماه کسری مواجه می‌شویم؛ این موضوع در اراک و تهران نیز بیشتر رخ خواهد داد.

وی با اشاره به پیش بینی افزایش قیمت کشتار از 100 هزارتومان به 200 هزارتومان در 6 ماه دوم سال بیان کرد: البته این پیش بینی تغییرات به نفع دامدار است و به نوعی زور به دست دامدار می‌افتد، دلال در این سالها از وضعیت دامداران و انباشت دام در دامداری ها سواستفاده می‌کرد اما با کاهش تولید و کمبود گوشت، دلال مجبور به سازش با دامدار است.

این دامدار داوودآبادی با بیان اینکه امسال سالی مناسب برای دامدار است گفت: شخص بنده قصد فروش دام ها و سرمایه گذاری در مسکن را داشتم اما برخی کارشناسان در این حوزه مرا از این کار منع کردند چراکه در بین دامداران امسال سال گوشت معرفی شده به همین جهت به امید جبران خسارت سال های گذشته در سال 1400 هستیم.این تغییر قیمت و بهبود شرایط از ابتدای سال نمایان شد بطوریکه قیمت کشتاردر کشتارگاه از 85 هزارتومان به 102 هزارتومان افزایش پیدا کرده است.

داوودآبادی با اشاره به قیمت نهاده‌ها افزود: قیمت نهاده‌ها همچنان بالا است؛ قیمت نان خشک هر کیلو بالای 4هزارتومان، سبوس بالای 5 هزارتومان و گندم و جو که به خاطره پیوسته است.نهاده دولتی هم که اصلا کیفیت ندارد و نهاده شرکتی که به داوودآباد لینک شده از کیفیت پایینی برخوردار است و کیسه های کنسانتره مملو از شن و نمک است که به سیستم گوارش دام آسیب جدی وارد می‌کند.هیچکدام از دامداران داوودآباد به این شرکت مراجعه نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند با 2 هزارتومان اختلاف قیمت، کنسانتره مرغوب از بازار آزاد تهیه کنند.

وی تاکید کرد: در مجموع اگر مشکلات مربوط به تهیه جو و گندم حل نشود، افزایش قیمت گوشت هم دردی از دامداران دوا نخواهد کرد و متاسفانه رکود این بازار همچنان ادامه خواهد داشت.در داوودآباد دامداران مواد اولیه دام از جمله گندم و جو را از زمین های خود تهیه می کنند اگه اگر بارندگی نباشد و واردات صورت نگیرد باز هم فاجعه پیش خواهد آمد.

داوودآبادی در خصوص حمایت کشورهای دیگر از دامداران ادامه داد: برخی کشورها از جمله ترکیه حمایت های خوبی از دامداران انجام می‌دهند تا از خروج ارز در کشور خود جلوگیری کنند اما در ایران هیچ حمایتی از دامدار انجام نمی‌شود و به جای حمایت از تولید داخل، گوشت از کشورهای دیگر وارد می کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها