قیمت آهن آلات در عرصه جهانی

کد خبر: 1065058

همانطور که شما نیز به آن آگاه هستید، از گذشته های نه چندان دور، قیمت آهن آلات در عرصه جهانی و فولاد بر بازار داخلی کشورها اثرگذار بوده است. شیوه این اثرگذاری از قیمت مواد خام گرفته تا فولاد به اتمام رسیده همانند؛ میلگرد، ورق، اقسام گوناگون پروفیل به عوامل گوناگونی وابسته است. حال آنچه که ما تمایل داریم امروز با کمک کارشناس آهن تخفیف بررسی نماییم، همین موضوعیت است. لطفاً همراه ما باشید.

 

روند قیمت آهن آلات در عرصه جهانی:

با توجه به شیوع ویروس کووید 19 و فرآیند متعادل بازدارنده های اعمالی به منظور پیش گیری از شیوع آن ویروس در اکثر کشورها، قیمت هر تُن فولاد روند صعودی داشته است.

روند صعودی و رو به افزایش تقریباً به منظور ارز آوری شرکت های صادر کننده کالاهای فولادی خبری خوش میباشد. چرا که با عنایت به روند نزولی بسیار صادرات نفتی، اثرگذاری حائز اهمیتی بر اقتصاد کشور برجای خواهد گذاشت.

1

به طریق کاهش محدودیت های صورت گرفته، واردات کشور عظیم چین، برای اقسام گوناگون شمش فولادی روندی صعودی را تجربه کرده است. به گونه ای که بخش های تولیدی در کشورها شرایط بازگشت به روند پیشین خود را سپری می‌نمایند.

بازگشت تقریبی به حالات پیشین و رونق فعالیت های اقتصادی در عرصه جهانی، قیمت آهن آلات ایران را تحت تأثیر قرار داده است. به گونه ای که کشور ایران یک روند صعودی را پس از گذر مدّت زمانی تجربه می‌کند.

قیمت آهن آلات در عرصه جهانی و ارتباط آن با کشور ایران:

قابل ذکر است که، قیمت آهن آلات در کشور ایران مِن جمله قیمت میلگرد، ورق و... از روند قیمت ها در عرصه جهانی فولاد صادراتی ایران تبعیت مینماید. این مسئله با در نظر گرفتن ضرایبی از قیمت های جهانی فولاد بر قیمت ابتدایی محصولات عرضه گردیده ضمن بورس کالا اعمال میشود.

قیمت فولاد ایران در عرصه جهانی:

به هنگامی که سخن از قیمت جهانی فولاد به میان می آید، مقصود قیمت صادراتی کشورهایی میباشد که علاوه بر تأمین نمودن بازار داخلی خود، در بازار سایر کشورها به توزیع آهن آلات و فولاد اکتفاء مینمایند.  صادر نمودن آهن آلات و فولاد به دیگر کشورها و مقصد صادراتی از چندی پیش از سوی ایران نیز به انجام میرسیده است.

2

چندی پیش قیمت محصولاتی چون:

  • قیمت میلگرد
  • قیمت میلگرد گرم
  • قیمت بیلت و اسلب

در مجله متال بولتن قید میگشت، ولیکن در حال حاضر به علّت تحریم های صورت گرفته از سوی کشور آمریکا در فروش محصولات پایانی فولاد، تنها قیمت بیلت و اسلب کشور ایران، معیاری در راستای قیمت فولاد در عرصه جهانی ایران، در نظر انگاشته شده است.

حال این بدان معنا نمی‌باشد که کشور ایران صادراتی به غیر از بیلت و اسلب را به خود اختصاص نداده است. حال آنکه موضوع آن است، که قیمت گذاری و ارزیابی آنها به گونه روزانه از سوی مجله متال بولتن انجام نمی‌شود.

قیمت هر تُن فولاد در عرصه جهانی بسیار تحت تأثیر عرضه و تقاضا در حوزه جهانی میباشد. با توجه به گزارش های انجام شده ، شاخص قیمت بیلت صادراتی فوب کشور ایران، در پایانی ترین روزهای سالی که سپری گشت (1399)، 551 دلار به ثبت رسیده بود. ولیکن در فروردین سال 1400 هم تراز با رشد 20 قیمت های صادراتی فولاد کشور عظیم چین و CIS رشد نمود و نهایتاً به عرصه قیمت 571 دلار قدم نهاد.

بهتر است بیان داریم که، قیمت بیلت صادراتی کشور ایران، در فروردین ماه سال 1399 بر روی 374 دلار پابرجا بود. بنابراین وارسی قیمت بیلت صادراتی ایران بیانگر این موضوع است که، بیلت در سالی که گذشت شاهد رشد 47% در برابر یک سال پیش خود بوده است.

3

کشور چین و قیمت آهن آلات در عرصه جهانی:

بررسی قیمت آهن آلات در عرصه جهانی، بدون در نظر گرفتن کشور چین، امری بی معنا به نظر میرسد.

در سال 2008 بود که بحران اقتصادی، تولیدکنندگان محصولات فولادی را در تمام جهان غافلگیر نمود. ولیکن بحران به وجود آمده تا سال 2015 بسیار دگرگون گشت و کشور چین توانست به اساسی ترین عنصر بازار یاد شده تبدیل شود. کشور چین در برنامه ریزی های خود تا سال 2025 مقدار تولید فولاد خود را به 100 میلیون تُن افزایش میدهد.

کشور چین با کنار گذاشتن تولید کننده های فولاد بی کیفیت خود، درخواست کنندگان آنها را به سوی دیگر کارخانه ها سوق داد. این عامل منجر گردید، قیمت آهن آلات در عرصه جهانی، به گونه ای نسبی بهبود یابد. به عبارتی تولید ثابت برای صنعت فولاد و سایر مصرف کننده های آن، صادرات کشور چین را به اوج خود رسانیده است.

امروزه با توجه به شیوع ویروس کوید 19 به منظور رویارویی با خسارت های به وجود آمده در نتیجه آن، دولت چین تصمیمات جدی را به مرحله اجراء رساند. این امر منجر گشت، که میزان ساخت و ساز در آن روند صعودی یابد و درخواست جهت خرید فولاد در آن افزایش یافته است. و نهایتاً منجر به افزایش قیمت آهن آلات در عرصه جهانی گشت.

از سویی دگر با توجه به آمارهای به دست آمده از بازار فولاد چین، اینگونه به نظر میرسد که، کشور چین عامل در حال رشد قیمت های فولاد در بازار جهانی میباشد. به گونه ای که عوامل بنیادین اثرگذار بر این فرآیند کاهش عرضه با کاهش مقدار تولید و افزایش مقدار درخواست با بهبود بخشی روند ساخت و ساز در سال جدید میباشد.

4

بازار داخلی آهن آلات و ارتباط قیمتی با بازار جهانی:

همانگونه که امکان دارد شما بر آن واقف باشید، قیمت کالاهای فولادی در کشور ایران و در بازار بورس کالا، از قیمت دلاری هر تُن فولاد جهانی تبعیت مینماید. این ارتباط میان بازار داخلی و خارجی از ضرایبی از پیش معین گشته که آن نیز از سوی ستاد تنظیم فولاد و وزارت صمت به اطلاع عامه رسانده اند، تعریف شده است.

شما میتوانید کف قیمت را با اکتفاء به فرمول ذیل محاسبه نمایید؛

میانگین قیمت دلار در صرافی ملّی* شاخص قیمت محصولات فولادی مدّ نظر در CIS

نکات پایانی:

همانگونه که در طول متن آن را مطالعه نمودید، قیمت آهن آلات در عرصه جهانی بسیار حائز اهمیت است. به گونه که نمیتوان از آن چَشم پوشی نمود. چرا که بازار داخلی آهن آلات به تبع از بازار خارجی تبعیت نموده و تحت تأثیر آن است. سایت آهن تخفیف به آدرس www.ahantakhfif.com با پیشینه ای بلند مدت در تولید و عرضه انواع آهن آلات، با نظرات کارشناسی شده شده خود، میتواند کمک شایانی به شما همراهان گرامی در رابطه با قیمت روز آهن آلات و نوسانات بازار فولاد ارائه دهد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها