لامپ رشد گیاه چیست و چه کاربردی دارد؟ راهنمای خرید چراغ رشد گیاه

کد خبر: 1067281

علیرغم اینکه لامپ رشد گیاه کالای نسبتاً نوین و مدرنی به شمار میره، امروزه کمتر کسی هست که با نام و کاربردهای چراغ رشد گیاه آشنایی نداشته باشه؛ چرا که برخلاف آنچه تا چند دهه‌ی پیش حاکم بود، پرورش حرفه‌ای گیاهان و رشد گیاهان آپارتمانی دیگه فقط مخصوص زمین‌های بزرگ و گلخانه‌ها نیست. علم مهندسی کشاورزی روز به روز پیشرفت‌های بسیاری داشته و حالا هرکس که علاقمند به نگهداری از گیاهان آپارتمانی و خانگی هست، اطلاعات علمی کافی برای کمک به رشد گیاه رو هم داره. در این مطلب سعی می‌کنیم درباره کاربرد چراغ و پروژکتور رشد گیاه و روش انتخاب و خرید لامپ رشد گیاه با کیفیت صحبت کنیم.

اهمیت لامپ رشد گیاه فول اسپکتروم

برای اینکه با لامپ رشد گیاه یا همون لامپ گرولایت به شکل تخصصی‌تر آشنا بشید، لازمه بدونید که این لامپ یک جایگزین بدون ضرر برای نور خورشیده. لامپ‌های رشد گیاه با کیفیت، قادرن که تمام طیف‌های مورد نیاز نور خورشید برای گیاهان رو تولید کنن و به گیاه برسونن.

البته فقط لامپ‌های رشد گیاه فول اسپکتروم هستن که تمام این طیف‌ها رو در خودشون دارن و به همین دلیل نورشون بنفش رنگه.

رنگ لامپ رشد گیاه

برای بررسی رنگ لامپ رشد گیاه بهتره که اول اطلاعاتی در مورد طول موج طیف‌های مختلف نور خورشید داشته باشیم. خورشید دارای طول موج گسترده‌ایه که از ۳۰۰ نانومتر تا ۲۵۰۰ نانومتر رو در بر می‌گیره. یعنی نورهایی هم‌رنگ تمام رنگ‌های رنگین‌کمان.

اما از این بین، گیاهان فقط به پرتوهای دارای طول موج ۳۸۰ تا ۸۴۰ نیاز دارن. در بین این طیف‌ها تنها ۳ رنگ برای چشم انسان قابل مشاهده‌ هست که عبارتن از طیف قرمز، طیف آبی و زرد متمایل به سبز که البته این مورد سوم تاثیر بسیار کمی روی فتوسنتز داره.

احتمالاً خودتون متوجه شدین که امروزه رنگ اکثر لامپ‌ و پروژکتور رشد گیاه بنفش رنگ هستن که البته در بیشتر کالاها این رنگ بنفش با تاکید بیش‌تری روی رنگ قرمزه. کاربرد نور قرمز رنگ خورشیدی برای گیاهان، جلوگیری از طولانی شدن ساقه‌ها، کمک به فتوسنتز و سبزینه سازی و رشد و باروری گل و میوه‌های گیاهه. اما نور آبی به رشد کلی گیاه و شکل گیری اندام‌ها، رشد برگ‌ها و باز شدن غنچه‌ها کمک می‌کنه.

بنابراین حضور هردو طیف آبی و قرمز در لامپ رشد گیاه ضروریه، مگر اینکه شما به دلایل خاصی قصد استفاده از یکی از این‌ها رو داشته باشید و به یک تولیدی معتبر ابزار روشنایی سفارش بدید تا لامپ مورد نظر شما رو بسازن.

درباره کاربرد و خرید لامپ رشد گیاه

ممکنه براتون سوال شده باشه که خرید لامپ رشد گیاه در چه شرایطی و برای چه گیاهانی لازمه. در گلخانه‌ها و حتی باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی، خرید چراغ رشد گیاه به عنوان مکمل و حتی جایگزین نور خورشید همیشه رایجه، چرا که از مزایای لامپ رشد گیاه اینه که می‌تونه به رشد، گل‌دهی و میوه‌دهی گیاهان شما حداقل ۲ برابر سرعت و کیفیت ببخشه.

کاربرد لامپ رشد گیاه در خانه برای رشد گیاهان آپارتمانی هم کاملا به نوع گیاه و میزان آفتاب‌گیری منزل شما برمی‌گرده. بعضی از گیاهان ممکنه در طول روز نهایتاً به یک ساعت نور نیاز داشته باشن، بعضی از گیاهان روزی چند ساعت نور غیرمستقیم می‌خوان و بعضی از گیاهان هم نیاز مداومی در بیش‌تر ساعات روز به آفتاب دارن.

برای افرادی که منزل‌شون نورگیری دائمی نداره یا از گیاهانی مراقبت می‌کنن که با وجود دریافت نور در روز، باز هم به بهترین حد رشد خودشون نمی‌رسن، خرید لامپ مخصوص رشد گیاه کاملا منطقی و حتی ضروریه. اما برای افرادی که گیاهان آپارتمانی‌شون به نور کم‌تری نیاز دارن، خرید لامپ رشد گیاه ضروری نیست، هرچند که داشتنش باعث مراقبت متمرکز از گیاه می‌شه.

روش استفاده از لامپ و پروژکتور رشد گیاه

نصب و استفاده از لامپ‌های رشد گیاه خانگی برعکس نصب پروژکتور رشد گیاه گلخانه‌ای در محیط‌های بزرگ، بسیار ساده ست و هرکسی می‌تونه به تنهایی انجامش بده. فقط لازمه با توجه به نوع چراغی که تهیه کردید اون رو در نقطه‌ی مناسبی قرار بدید.

انواع لامپ‌های رشد گیاه دیواری، سقفی و پایه‌ای بسیار گوناگون هستن و هرکدوم با توجه به شکل و میزان انرژی مصرفی‌شون، مناسب شرایط خاصی هستن. در حال حاضر، وال واشر ال ای دی رشد گیاه و پروژکتور رشد گیاه ال ای دی جزو محبوب‌ترین أنواع این لامپ‌ها به حساب میان و نصب هردوشون هم راحته و هم در صورت درخواست شما توسط متخصص انجام می‌شه.

 

از اون‌جا که هرگیاهی به میزان خاصی از نور نیاز داره و ویژگی‌های انواع لامپ رشد گیاه هم با هم متفاوته، نمی‌شه یک فرمول یکسان برای تمام شرایط داشت؛ اما می‌شه گفت به‌طور میانگین برای نورپردازی کردن هر یک متر مربعی که گیاهان در اون قرار دارن، نیاز به ۵۰ وات نور چراغ گرولایت دارید.

نکات مهم برای خرید لامپ رشد گیاه

۱)حواس‌تون باشه که فاصله‌ی لامپ رشد گیاه از گیاه رو طوری تنظیم کنید که وقتی دستتون رو روی برگ می‌ذارید، حرارت پرتوهای چراغ رو احساس نکنید. در غیر این صورت احتمالش وجود داره که گیاه شما بسوزه.

۲) لامپ رو با توجه به میزان نیاز گیاهتون بین روزی ۶ تا ۱۰ ساعت خاموش کنید. تمام گیاهان برای رشد به ساعات تاریکی هم نیاز دارن.

۳) هیچ وقت ازلامپ‌های بنفش رنگ یا آبی و قرمز متفرقه برای رشد گیاه استفاده نکنید. چون این لامپ‌ها طول موج ۳۸۰ تا ۸۴۰ خورشید رو تولید نمی‌کنن و نه تنها سودی برای رشد گیاه ندارن، بلکه می‌تونن بهش آسیب بزنن. مراقب هم باشید که برای خرید لامپ رشد گیاه به فروشگاه‌های متفرقه‌ مراجعه نکنید تا لامپ نامناسب به شما تحویل ندن.

۴) در کنار استفاده از لامپ یا پروژکتور رشد گیاه به مسائلی نظیر تنظیم دما و تهویه‌ی خانه، تهیه‌ی خاک خوب برای گیاه، مراقبت گیاهان از آفت‌ها و در صورت لزوم استفاده از آفت کش و کود حتما توجه کنید تا نتیجه‌ی دلخواه رو از رشد گیاهان بگیرید.

۵) اگه میوه یا سبزیجات در خانه پرورش می‌دین، لازمه که به محض رسیدن محصول، از گیاه جداش کنید تا در اثر نور و حرارت فاسد نشه.

خرید بهترین لامپ رشد گیاه

حالا که با نکات مفید و تازه‌ای درباره‌ی لامپ و پروژکتور رشد گیاه آشنا شدید ممکنه قصد خرید لامپ رشد گیاه با کیفیت و با قیمت مناسب داشته باشید. بنابراین براتون مهمه که نسبت به کیفیت و قیمت لامپ رشد گیاه آگاه باشید.

بهترین لامپ رشد گیاه در حال حاضر چراغ LED  رشد گیاهه که به‌روزترین نوع این محصول به شمار میره و بهتون پیشنهاد می‌کنیم براش هزینه کنید.‌ این لامپ‌ها برخلاف لامپ‌های قدیمی مثل لامپ‌های فلورسنت و رشته‌ای، قادرن تمام طیف‌های مناسب گیاه از نور خورشید رو تولید کنن و برخلاف لامپ‌هایی تخلیه گازی حرارتی تولید نمی‌کنن.

چراغ‌های رشد گیاه ال ای دی نسبت به تمام لامپ‌هایی نسل قبلی‌شون پرنورتر، کم مصرف‌تر و دارای عمر بسیار طولانی هستن. این چراغ‌ها ضرر و خطری برای انسان و حیوانات خانگی هم ندارن. لامپ‌های رشد گیاه هالوژنی هم هرچند از LEDها قدیمی‌تر هستن، اما نسبت به فلورسنت‌ها و رشته‌ای‌ها عملکرد بهتری دارن.

قیمت لامپ رشد گیاه با توجه به نوع، اندازه، ولتاژ مصرفی، کیفیت و... می‌تونه بسیار متفاوت باشه. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید چراغ رشد گیاه می‌تونید سری به سایت مانی نور بزنید تا از متخصصین نورپردازی این مجموعه مشاوره رایگان دریافت کنید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها