در کلینیک درد چه خدماتی ارائه می شود؟

کد خبر: 1067569

تقریبا همه افراد در طول زندگی حتی برای یک بار درد را تجربه می کنند. گاهی اوقات ممکن است احساس درد موجب سردرگمی، کلافگی، ناراحتی و ... شود. حتما این روزها شما هم اسم کلینیک درد را شنیده اید. اما آیا در مورد اقداماتی که در کلینیک های درد انجام می گیرد اطلاعات کافی دارید؟ طی این مقاله درباره ی کلینیک درد و اقداماتی که در آنها انجام می گیرد بحث خواهیم نمود.

کلینیک درد چیست؟

درد به هر علتی که حس شود احساس ناخوشایندی به شمار می رود. در مواردی ممکن است درد باعث آسیب به بافت ها گردد. البته درد علل و انواع گوناگونی دارد و بیماران به روش های گوناگونی به آن پاسخ می دهند.

درد دو نوع می باشد: درد مزمن و  درد حاد.

درد حاد اغلب به طور ناگهانی ایجاد می شود و زمان محدودی دارد. درد حاد اغلب به دنبال آسیب به بخش های مختلف بدن از جمله استخوان، ماهیچه و سایر اندام ها ایجاد می شود.

درد مزمن اغلب طولانی تر بوده و حتی احتمال دارد نسبت به درمان نیز مقاوم تر باشد. گاهی اوقات درد مزمن ممکن است با بیماری هایی نظیر آرتروز نیز همراه شود.

در مواردی ممکن است درد مزمن یکی از علائم بیماری باشد. گاهی نیز ممکن است درد مزمن بیانگر آسیب بافت مشخصی باشد.

از آنجایی که هم درد حاد و هم درد مزمن ممکن است ناتوان کننده باشند و حالات روانی بیمار را نیز تحت تاثیر قرار دهند، بایستی تحت درمان قرار گیرند. البته این نکته را باید به خاطر سپرد که  مشکلات روحی و روانی ممکن است منجر به تشدید انواع درد شوند.

نزدیک 70 درصد دردهای مزمن با مصرف مسکن قابل درمان هستند. البته ممکن است با مصرف مسکن ها نیز گاهی درد عود کند. در این صورت گفته می شود بیمار درد سرکش را تجربه می کند.

مراجعه به کلینیک درد زمانی که بیماران دردهای حاد و مزمن را تجربه می کنند موثر و کارآمد است.

کلینیک های درد مراکزی اند که با هدف بررسی، تشخیص و همچنین درمان دردهای شدید و مزمن تاسیس می شوند. در حقیقت همانطور که از اسم این کلینیک ها مشخص است از آنها برای درمان و کنترل درد استفاده می شود.

اهداف مراکز و کلینیک های درد

سالهای زیادی است که کلینیک های درد با هدف تشخیص و درمان دردهای حاد و مزمن در حال فعالیت اند. اقداماتی که ابتدا در این کلینیک ها انجام می گرفت بسیار ساده و مبتدی بود اما به تدریج شکل پیشرفته تری به خود گرفت تا جایی که در حال حاضر کلینیک های درد تحت نظارت مراکز علمی تاسیس می شوند.

برای درمان در کلینیک درد، نخست علت درد مشخص می شود. پس از آن متناسب با علت درد و ناحیه ی آسیب دیده از درمان های غیردارویی و حتی دارویی برای کنترل درد کمک گرفته شود.

چرا باید به کلینیک درد مراجعه کنیم؟

درد حس ناخوشایندی است که ممکن است امور زندگی را مختل کند. بلافاصله پس از مراجعه به کلینیک درد و علت یابی درد، درمان های مناسب آغاز می شوند و بیماران نحوه ی کنترل درد را به کمک متخصصین درد یاد خواهند گرفت. از این رو قادر خواهند بود فعالیت های روزانه ی خود را از سر بگیرند.

مزایای مراجعه به کلینیک درد

از جمله مزایای مراجعه به کلینیک درد عبارتند از:

  • افزایش سرعت نقاهت بعد از جراحی
  • کاهش مدت زمان بستری
  • بهبود عملکرد اندام ها
  • کاهش احتمال عوارضی مانند ترومبوز، وریدهای عمقی و عفونت
  • کنترل درد و فشار فیزیکی روی بدن
  • بهبود خلق و خو
  • آشنایی با داروهای ضد درد، مزایا، عوارض و نحوه ی مصرف هر کدام
  • جلوگیری از پیشرفت درد

خدمات قابل ارائه در کلینیک درد

از جمله خدماتی که در کلینیک های درد انجام می گیرد عبارتند از:

تزریق اپیدورال

درمان دیسک کمر

لیزر دیسک کمر

دیسکوژل گردن و کمر

آندوسکوپی دیسک

درمان دردهای عصب سه قلو

رادیوفرکوئنسی ستون فقرات

کنترل دردهای بعد از جراحی

کنترل درد بیماران سرطانی

تزریق زانو

تزریق شانه

درمان سردردهای میگرنی

درمان آرتریت

درمان دردهای عصبی

مراحل درمان در کلینیک درد

پس از مراجعه به کلینیک درد شرح حال مفصلی از بیمار گرفته می شود و پس از انجام معاینات بالینی و فیزیکی ممکن است از آزمایش های پاراکلینیکی مثل ام ار آی، سی تی اسکن، سونوگرافی، آزمایش های متعدد و ... نیز کمک گرفته شود.

بعد از معاینه و تشخیص قطعی اقدامات لازم برای درمان درد آغاز می شود. ممکن است برای درمان درد از درمان های غیرتهاجمی ( لیزرهای پرتوان،  مگنت، درمان های دستی، طب سوزنی، ازن تراپی و ... ) استفاده شود. گاهی نیز ممکن است برای کنترل درد از روش های کم تهاجمی ( آندوسکوپ، کاتتر و ... ) استفاده شود.

انتخاب روش کنترل درد به میزان درد و تجربه ی متخصص درد وابسته است. گاهی ممکن است برای درمان درد نیاز به حضور متخصص بیهوشی، جراح مغز و اعصاب، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و حتی روانپزشک باشد.

طی پروسه ی درمان، متخصص بیهوشی ممکن است اقداماتی مثل تزریق نقاط ماشه ای، قرار دادن پمپ و محرک در بدن و همچنین تجویزهای خوراکی را انجام دهد.

جراح مغز و اعصاب نیز جراحی های مرتبط با مغز و ستون فقرات، جراحی فیوژن، تعویض دیسک و تکنیک های مدیریت درد را انجام می دهد.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی نیز از طب فیزیکی، کاردرمانی، حرکات ورزشی و ... برای کنترل درد استفاده می کند.

روانپزشک نیز رفتارهای درمانی، هیپنوتیزم، بیوفیدبک و ... را انجام می دهد و موجب تسریع روند بهبودی می شود.

چگونه یک کلینیک درد خوب پیدا کنیم؟

یافتن یک کلینیک درد خوب اهمیت زیادی دارد، زیرا به طور مستقیم با سلامتی شما مرتبط است.

برای یافتن بهترین کلینیک درد می توانید از پزشک معالجتان سوال نمایید تا یک کلینیک درد خوب و نزدیک به محل زندگیتان معرفی نماید.

با دوستان مشورت کنید و در مورد معتبرترین کلینیک های درد سوال نمایید.

پس از پرس و جو و یافتن کلینیک درد معتبر اقداماتی که در آنجا انجام می شوند را بررسی کنید.

پس از کسب اطلاعات کافی و اطمینان از کلینیک درد با خیالی آسوده به آن مراجعه نموده و درمان را آغاز کنید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها