کدام استان ها بیشترین نرخ بیکاری را دارند؟

کد خبر: 1067971

کاهش نرخ بیکاری در استان تهران طی سال۹۹ و تغییر در سهم بخش‌های مختلف اقتصادی در جذب نیروی کار این استان ۲شاخص مهمی است که بازار کار پرجمعیت‌ترین استان کشور را در سال گذشته تحت تاثیر خود قرار داد.

کدام استان ها بیشترین نرخ بیکاری را دارند؟

ایرنا: در سال ۹۹ با وجود تاثیر مضاعف شیوع کرونا و تشدید تحریم‌ها بر اقتصاد ایران، استان تهران توانست در شاخص‌های مربوط به نرخ اشتغال و بیکاری جایگاه خود را نسبت به سال قبل از آن نه تنها بهبود ببخشد بلکه در مقایسه با شاخص‌های مورد نظر در سطح کل کشور نیز رتبه بهتری نسبت به سایر استان‌ها کسب کند.

بر اساس برآوردهای مرکز آمار ایران، در سالی که گذشت نرخ مشارکت اقتصادی در کشور به ۴۱.۳ درصد، نسبت اشتغال به ۳۷.۳ درصد و نرخ بیکاری به ۹.۶ درصد رسید که به تبع آن نرخ مشارکت اقتصادی در استان تهران ۳۹.۸ درصد، نسبت اشتغال ۳۶.۹ درصد و نرخ بیکاری ۷.۲ درصد محاسبه شده است.

نرخ مشارکت اقتصادی از نسبت میان جمعیت فعال (شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار، نسبت اشتغال از نسبت جمعیت شاغل به کل جمعیت در سن کار و نرخ بیکاری از نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال به دست می آید.

طبق این آمار، استان تهران توانسته است برای دومین سال متوالی نرخ بیکاری خود را با وجود مشکلات ناشی از کرونا در محدوده تک رقمی نگه دارد در حالی که ۱۵ استان کشور در سال گذشته نرخ بیکاری ۲ رقمی را تجربه کردند.

استان های آذربایجان غربی، البرز، خراسان شمالی، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، هرمزگان، یزد و اصفهان پارسال نرخ بیکاری ۲ رقمی را پشت سر گذاشتند که در این بین لرستان با ۱۵.۲ درصد بالاترین نرخ بیکاری را در سال ۹۹ ثبت کرده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها