نظر متفاوت وزیر اقتصاد درباره رمزارز‌ها

کد خبر: 1070532

وزیر اقتصاد گفت: یکی از مواردی که از خانواده فناوری ها می تواند به ما کمک کند همین رمز ارزهاست که در دور زدن تحریم ها تاثیر به سزایی خواهند داشت.

نظر متفاوت وزیر اقتصاد درباره رمزارز‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان: فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در  مراسم رونمایی از دوسامانه "محیط آزمون تنظیم گری  بازار سرمایه و مرکز تعالی اقتصاد هوشمند و تحول دیجیتال گفت: در بسیاری از موارد فناوری ها راه گشا بوده و با تکیه بر توان این حوزه می توان تحریم ها را دور زد، یکی از مواردی که از خانواده فناوری ها می تواند به ما کمک کند همین رمز ارزهاست که در دور زدن تحریم ها تاثیر به سزایی خواهند داشت اما باید با استخراج‌های غیرمجاز و غیرقانونی مقابله کرد.

وی افزود: بازار سرمایه کشورمان از لحاظ بکارگیری فناوری‌ها بالاترین رتبه در دنیا را دارد. باید به سمت اقتصاد هوشمند حرکت کنیم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: امیدواریم که بتوانیم علاوه بر این پروژه ها، در بورس و مالیات نیز طرح هایی از جنس پلتفرم داشته باشیم. کلمه شریف در این طرح محدود به دانشگاه شریف نیست و چندین دانشگاه و متولی از ذینفعان این طرح هستند. امیدواریم که بتوانیم سند باکس را به عنوان پلکان تحقق و تعالی اقتصاد هوشمند داشته باشیم.

او ادامه داد: این موضوع برای وزارت اقتصاد بسیار اهمیت دارد و امیدواریم بتوانیم در دولت به جایگاه قابل توجهی برسد. در حالی که خیلی ها با سند باکس مقابله می کنند اما ما به طور جدی ادامه می دهیم. من نیز این طرح را از شورای عالی بورس مطالبه گری می کنم و سعی می کنیم تا پایان دولت به نتیجه برسد.

او افزود: در سایر علوم، محیط آزمایشگاهی و امکان آزمایش وجود دارد. اما در علوم اجتماعی به این صورت نیست، در صورتی که سند باکس این امکان را فراهم می کند و به ویژه در مورد بازار سرمایه.

دژپسند با اشاره به سهم درآمدهای مالیاتی از بودجه دولت افزود: برخی از اظهار نظرات در مورد بودجه صحت ندارد و باید در شرایط برابر انجام شود. در سال گذشته از ۵۷۱ هزار میلیارد تومان هزینه های دولت، ۱۹۲ هزار میلیارد تومان از مالیات ها بوده است. امسال این میزان به ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. حالا آیا بودجه دولت چند برابر شده است؟ خیر، تعاریف تغییر کرده، به این علت که در بودجه ۱۴۰۰ اجزای دیگری اضافه شده نه اینکه ساختار بودجه تغییر کرده باشد.

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: حالا زمانی که مخرج کسر از ۵۷۱ به ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان می رسد، نباید انتظار داشته باشیم که مالیات همان سهم را داشته باشد. اگر همان سهم را داشته باشد، آن سهم ۱۹۲  باید به ۴۰۴ هزار میلیارد تومان برسد؛ یعنی سهم ۳۳ درصدی. یعنی باید ۱۰۹ درصد رشد داشته باشد‌. حالا سوال این است که آیا می توان طی یکسال مالیات را ۱۰۹ درصد افزایش دهیم؟ یعنی بیش از دو برابر شود.

او افزود:در شرایطی که با بیماری کرونا و اوضاع نا به سامان مواجه هستیم. در حالی که واحدهای صنفی اتحادیه و اتاق اصناف ما به شدت دنبال این است که بخش های قابل توجهی را معاف کند. بنگاه های کوچک مقیاس ما به دنبال معاف شدن هستند.

دژپسند بیان کرد: پس نمی شود ۱۰۹ درصد رشد داشته باشیم. می توان نتیجه گرفت که بی دقتی در محاسبه مبنای نسبت هاست. نسبت، یک نسبت هوشمند است و صورت و مخرج کسر را باید تعریف کند.

او افزود: درآمد مالیاتی ما در سال ۹۷، ۱۰۷ هزار میلیارد تومان است که ۲۳ درصد آن مربوط به اسفند ماه است. همین میزان در سال ۹۷، به ۱۴۱ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ رسید. در سال ۹۹ به ۱۹۳ هزار میلیارد تومان رسید. قرار نیست که افزایش هزینه ها تماما از محل مالیات ها به یکباره تامین شود. برنامه ریزی ما این است که اقتصاد هوشمند و مالیات هوشمند را عملیاتی کنیم و بتوانیم بودجه را به مالیات مبتنی کرد.

باقیمانده سود سهام عدالت چه زمانی واریز می شود؟

این مقام مسئول در جمع خبرنگاران در خصوص زمان واریز مرحله دوم سود سهام عدالت بیان کرد: برای واریز سود سهام عدالت منتظریم که اطلاعات شرکت های سرمایه پذیر دریافت شود. در این بحث می خواهیم هم سهامداران به سود خود برسند و هم شرکت ها دچار فشار نشوند. امیدواریم بتوانیم ظرف یک ماه آینده این کار را به اتمام برسانیم اما خیلی تند پیش نمی رود. سعی می شود ۵۰ درصد باقی مانده تا آخر تیر ماه و قبل از عید قربان واریز شود.

دژپسند در پاسخ به آزادسازی ۴۰ درصد باقی مانده سهام عدالت گفت: منتظریم که شرکت های سرمایه گذاری استانی تشکیل شوند و سپس در شورای بورس تصمیم گیری شود.

او با اشاره به ۷ مصوبه  اعلام شده در خصوص بازار سرمایه گفت:  مراحل اداری ابلاغ آن ها درحال انجام است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها