تحصیل پزشکی در کانادا

کد خبر: 1075001

یکی از پرطرفدارترین رشته‌ها در بین دانشجویان بین‌المللی، رشته پزشکی است. پزشکی به عنوان یک رشته تحصیلی چیزی جز حفاظت از سلامت افراد و بازیابی سلامت‌شان نیست؛ که این امر نیز از طریق شناسایی و درمان یک بیماری با استفاده از علم پزشکی محقق می‌شود. بسیاری از افراد، تحصیل پزشکی در کانادا را به خاطر استانداردهای بالای زندگی و فرهنگ مدرن این کشور انتخاب می‌کنند. بسیاری از دانشکده‌های پزشکی در کانادا زیرساخت‌ها و امکانات بی‌نظیری دارند، البته دلایل متعددی دیگری هم وجود دارد که باعث شده کانادا به مقصد پرطرفداری برای تحصیل پزشکی تبدیل شود.

RGCUKnEg8YaW

تحصیل پزشکی در کانادا

دانشکده‌های پزشکی کانادا جزء بهترین مؤسسات آموزشی جهان برای تحصیل پزشکی هستند. استانداردهای متمایز و منحصربفرد تعیین شده توسط شورای پزشکی کانادا، مجوز طبابت کانادایی را به یک گواهینامه معتبر بین‌المللی تبدیل کرده است.

به دلیل معتبر بودن دوره‌های آموزش پزشکی کانادا، همیشه رقابت بالایی برای ورود به تک تک دانشکده‌های پزشکی این کشور وجود دارد. هر ساله دانشجویان از سراسر دنیا برای کسب هر یک از صندلی‌های محدود این دانشکده‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند. در این کشور، استانداردهای تحصیلی و کیفیت فعالیت‌های فوق برنامه به طرز حیرت‌انگیزی بالا است.

الزامات پذیرش دانشکده‌های پزشکی کانادا با یکدیگر تفاوت دارند. دانشکده‌های زیر تنها مؤسسات آموزش عالی کانادایی هستند که دانشجویان بین‌المللی پزشکی را می‌پذیرند:

دالهوزی، مک‌گیل، مک‌مستر، مموریال، کویینز، سان جوان باتیستا، سنترال دل کاریب (Central del Caribe)، لاوال، مونترال، شربروک و تورنتو.

ما در این مقاله، که یک راهنمای عمومی است، نشان خواهیم داد که کدام مؤسسات آموزشی دانشجویان بین‌المللی را می‌پذیرند. البته به خاطر داشته باشید که سیاست‌های هر دانشگاهی قابل تغییر است. دانشجویانی که انگلیسی زبان اولشان نیست، می‌بایست یک گواهی قابل تأیید مهارت در زبان انگلیسی داشته باشند.

داوطلبان می‌‌بایست، بسته به نیاز، در هر یک از آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های کانادا شرکت کرده و یک سری مدارک مورد نیاز را هم قبل از ارائه درخواست پذیرش (اپلیکیشن) آماده کرده باشند، از جمله گواهینامه مهارت در زبان انگلیسی و سایر مدارک و گواهی‌های تعیین شده. گواهینامه زبان انگلیسی را می‌توان با شرکت در یکی از آزمون‌های تافل، آیلتس، MELAB یا CAEL به دست آورد. برخی از دانشکده‌ها ممکن است آزمون‌های دیگری را هم بپذیرند، البته باید این موضوع را پیشاپیش چک کنید. دانشجویان بین‌المللی حتماً باید قبل از ارائه درخواست پذیرش «آزمون پذیرش کالج‌های پزشکی» (MCAT) را هم پشت سر گذاشته باشند. ممکن است نیاز باشد که دانشجویان این آزمون‌های ورودی را در آمریکا، کانادا یا کشور دیگری انجام بدهند.

درخواست برای ورود به یک دانشکده پزشکی کانادایی نیازمند آمادگی بسیار زیادی است. داوطلبان مشتاق، عموماً برنامه‌ریزی برای ارائه درخواست پذیرش را در سال اول دوره کارشناسی یا حتی قبل از آن شروع می‌کنند.

یک درخواست پذیرش، تصویری اجمالی از کل زندگی شما است، نه فقط سوابق تحصیلی‌تان. از شما انتظار می‌رود که هر کاری که در عرصه تحصیلی، شغلی یا زندگی‌تان انجام داده‌اید را به طور خلاصه در قالب یک پرونده تأثیرگذار (که شامل موارد زیر است) ارائه دهید.

GPA و ریزنمرات دانشگاهی: دو مورد از مهمترین اجزاء درخواست شما که تأثیر بسیار زیادی در پذیرشتان دارند عبارتند از: الف) عملکردتان در دوره کارشناسی؛ ب) نمره MCAT.

نمره GPA خیلی بالا، نقش کلیدی در پذیرش شما دارد. عموماً، دانشجویانی که برای دانشکده‌های پزشکی درخواست می‌دهند دوره تحصیلی خود را به تمام رسانده یا دست‌کم سه سال از آن را پشت سر گذاشته‌اند. برای ورود به دانشکده‌های پزشکی، دانشجویان عموماً باید در دوره کارشناسی خود مباحثی مانند زیست‌شناسی، شیمی و زبان انگلیسی را خوانده باشند. جدا از این دروس، الزامی در مورد نوع رشته کارشناسی یا پاس کردن دروس خاص دیگری وجود ندارد.

نمرات MCAT: اخذ نمره بالا در آزمون MCAT، پتانسیل پذیرش درخواستتان را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. در واقع، نتیجه خوب در آزمون MCAT می‌تواند یکی از بزرگترین امتیازهای شما برای ورود به دانشکده‌های پزشکی کانادا باشد. در این آزمون سطح دانش شما در زمینه‌های فیزیک، شیمی عمومی، شیمی ارگانیک، زیست‌شناسی، بیوشیمی، تحلیل و استدلال انتقادی، روانشناسی و جامعه‌شناسی سنجیده می‌شود. اکیداً توصیه می‌شود که خود را برای این آزمون مهم کاملاً آماده کنید تا بتوانید بالاترین نمره ممکن را آن کسب کنید.

شرح سوابق (Autobiographical sketch): در شرح سوابق هرگونه فعالیت قابل توجهی که از 16 سالگی تاکنون انجام داده‌اید را ذکر کرده و توضیح می‌دهید. یکی از بهترین راه‌ها برای انجام این کار این است که رویدادهای زندگی‌تان را طوری کنار هم قرار بدهید که به وضوح بر تجربه و مناسب بودن شما برای شغل پزشکی تأکید کنند. شما مجازید تا 32 مورد را ذکر کنید؛ پس طوری از آن‌ها استفاده کنید که تأثیر لازم را داشته باشند. به یاد داشته باشید که تحصیلات، مشاغل، جوایز، دستاوردها و هرگونه تحقیقی که انجام داده‌اید می‌بایست ذکر شود. بهتر است از مدت‌ها قبل از ارائه درخواست، برای آماده کردن این آیتم برنامه‌ریزی کنید چرا که دانشکده‌های پزشکی به دنبال جذب داوطلبان با تجربه‌ای و دارای مهارت‌های مختلف هستند.

پرسش‌های تکمیلی اپلیکیشن: هر دانشکده الزامات منحصربفردی برای این بخش دارد. اما به طور کلی از شما خواسته می‌شود که مقالات کوچکی را در پاسخ به این موارد بنویسید: اهداف زندگی‌تان چیست، چه چالش‌هایی را پشت سر گذاشته‌اید، چرا آن دانشکده به خصوص را انتخاب کرده‌اید و دیگر اینکه کدام جنبه مشاغل پزشکی را خیلی دوست دارید.  

آزمون CASPerارزیابی رایانه‌ای برای نمونه‌گیری از ویژگی‌های شخصی (CASPer) یک آزمون آنلاین 90 دقیقه‌ای است. این آزمون فاکتورهای غیرشناختی مثل مهارت‌های تصمیم‌گیری و بین‌فردی را می‌سنجد. البته، فقط برای چند دانشگاه، مثل مک‌مستر، نمره این آزمون برای اخذ پذیرش الزامی است.

توصیه‌نامه: داوطلبان می‌بایست به دانشکده‌های مورد نظر خود توصیه‌نامه‌هایی‌ ارائه دهند. توصیه‌کنندگان یا همان معرف‌ها، که در کل می‌توانند اساتید یا کارفرمایان سابق شما باشند، را می‌بایست مدت‌ها قبل از شروع فرایند پذیرش انتخاب کنید. نکته بسیار مهم این است که معرف‌هایی را انتخاب کنید که بتوانند نقاط قوت تحصیلی، حرفه‌ای و شخصی شما را مورد تأیید و تأکید قرار داده و کاملاً مایل باشند معرفی‌نامه تأثیرگذار و درخشانی به شما بدهند.

QDtVUfB0Xoer

دانشگاه‌های برتر کانادا در زمینه پزشکی بالینی

این دانشگاه‌ها، بر اساس شهرت و میزان تحقیقاتی که در این حوزه انجام داده‌اند، عبارتند از:

  • دانشگاه تورنتو
  •  دانشگاه مک‌مستر
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا
  • دانشگاه مک‌گیل
  •  دانشگاه مونترال
  •  دانشگاه کالگاری
  •  دانشگاه آلبرتا
  • دانشگاه اتاوا
  • دانشگاه وسترن
  •  دانشگاه لاوال

هزینه

هزینه تحصیل در اکثر دانشگاه‌ها سالانه حدود 12،000 تا 90،000 دلار است. هزینه 10 دانشگاه برتر کانادا در رشته پزشکی را در جدول زیر می‌بینید؛ البته باید به خاطر داشته باشید که این‌ها فقط مبالغ شهریه بوده و برای به دست آوردن مبلغ کلی هزینه زندگی دانشجویی در کانادا، می‌بایست سایر هزینه‌های زندگی یک دانشجوی خارجی در این کشور را نیز لحاظ کنید.

دانشگاه

هزینه سالانه (دلار)

دانشگاه تورنتو

91,760 (یک سال)

دانشگاه مک‌مستر

26،115

دانشگاه بریتیش کلمبیا

18،472

دانشگاه مک‌گیل

12،600

دانشگاه مونترال

27،458

دانشگاه کالگاری

64،693

دانشگاه آلبرتا

23،109

دانشگاه اتاوا

28،500

دانشگاه وسترن

57،149

دانشگاه لاوال

22،738

رقابت برای ورود به دانشکده‌های پزشکی کانادا بسیار شدید است، بنابراین داوطلبان باید کاملاً مطابق با الزامات تعیین شده توسط دانشکده مورد نظر خود عمل کنند. داوطلبان، در صورتی که تمامی پیش‌نیازهای تعیین شده توسط دانشکده‌ها را دارا هستند، نباید به خاطر نوع گواهینامه پایان متوسطه و متعاقباً نوع مدرک کارشناسی پیش‌پزشکی (pre-medical) و همچنین (رتبه پایین یا ناشناخته بودن) مؤسسات محل تحصیلات خود، از درخواست پذیرش برای معتبرترین دانشکده‌های پزشکی هم دلسرد شوند.

داوطلبان علاوه بر داشتن تمامی پیش‌نیازهای تحصیلی، می‌بایست تمامی ددلاین‌ها (آخرین مهلت‌ها) را نیز رعایت کنند. کلاً، هر درخواست یا مدرکی که بعد از ددلاین تعیین شده دریافت شود نادیده گرفته خواهد شد. اپلیکیشن ناقص ارزیابی و ریجکت می‌شوند.

L79gD48CeszL

طول دوره «کارشناسی پزشکی و کارشناسی جراحی» (MBBS) در کانادا

طول دوره تحصیل پزشکی در کانادا 3 تا 4 سال بوده، و پیش‌نیاز آن داشتن یک مدرک کارشناسی است. اگر مدارک و سوابق شما مرتبط با رشته‌‌های علوم تجربی نباشد دوره تحصیلی‌تان 5 سال طول خواهد کشید.‌ برای پذیرش در یک دوره پزشکی 4 ساله می‌بایست یک مدرک کارشناسی در رشته زیست‌شناسی یا رشته‌های مرتبط داشته باشید.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش در رشته پزشکی

  • ریزنمرات و گواهینامه قبولی، کلاس‌های دهم، دوازدهم و مدرک کارشناسی
  • کارنامه آزمون مهارت زبان انگلیسی. برای مثال، آیلتس یا تافل
  • دو توصیه‌نامه
  • عکس‌های اندازه گذرنامه
  • رزومه
  • گواهینامه‌ها و دستاوردهای (جوایز، تقدیرنامه‌ها و غیره) فعالیت‌های فوق برنامه

مشاورین و متخصصین مهاجرت تحصیلی در اپلای استار همواره آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای جهت در اخذ پذیرش از دانشگاه‌های پزشکی کانادا بوده و به روزترین اطلاعات را در خدمت شما میگذارند. 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها