رجیستری موبایل واره‌ها؛ ۱۲ و ۱۹ تیرماه

کد خبر: 1075255

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق گفت: آخرین مهلت گذاشتن سیم کارت و فعال کردن ساعت هوشمند تا ۱۲ تیر و PDA، بارکد اسکنر و مبدل تلفن ثابت به سیار تا ۱۹ تیر ماه است.

رجیستری موبایل واره‌ها؛ ۱۲ و ۱۹ تیرماه

خبرگزاری مهر: حمیدرضا دهقانی نیا اظهار داشت: با اجرای طرح رجیستری تلفن همراه در ۳ سال گذشته، سهم ۹۰ درصدی قاچاق از بازار داخل، تبدیل به سهم ۹۰ تا ۹۵ درصدی واردات رسمی شد و منتج به کاهش ۶.۳ میلیارد دلاری قاچاق در این حوزه شده است. اجرای این طرح نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل حقوق ورودی، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات علی الحساب برای دولت درآمد داشته است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: همچنین با توجه به اینکه این طرح منتج به سهم ۹۵ درصدی واردات رسمی شده، کمک به ثبات نرخ ارز با کاهش تقاضا در بازار آزاد نیز کرده است، زیرا این تقاضا دیگر به سمت تأمین شدن غیررسمی ارز برای واردات قاچاق تلفن همراه نمی‌رود. از سویی دیگر نیز جلوی کالای بی کیفیت و غیراستاندارد را گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به راه افتادن سامانه گارانتی، گارانتی‌های تقلبی حوزه تلفن همراه قطع شده است. همین الان مردم با کد دستوری *۷۷۷۷# می‌توانند استعلام اصالت هر تلفن همراهی را بگیرند از طریق پیامک اطلاعات شرکت تولیدکننده، شرکت واردکننده و تاریخ آغاز گارانتی برای مصرف اعلام می‌شود.

دهقانی نیا گفت: با توجه به اینکه این زیرساخت در ثبت شناسه‌های IMEI های دستگاه‌های تجاری محیا بود و با توجه به ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق و بند ح تبصره ۸ قانون بودجه، با هماهنگی ستاد و همکاری وزارت ارتباطات و اطلاعات و جلسه‌ای که دیروز برگزار شد، تاریخ ۱۲ تیر ۱۴۰۰ آخرین تاریخ برای گذاشتن سیم کارت درون ساعت هوشمند اعلام شد. یعنی فرد پس از گذاشتن سیم کارت باید فعالیتی با آن همچون تماس و … انجام دهد.

وی تاکید کرد: تا قبل از ۱۲ تیر باید در ساعت‌های هوشمند دارای سیم کارت، سیم کارت گذاشته و فعال شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: بعد از ۱۲ تیر اگر مردم خواستند ساعت هوشمند بخرند باید از طریق کد دستوری *۷۷۷۷# استعلام اصالت را بگیرند و متن پیامک را تجهیزی که می خرند مطابقت دهند تا از اصالت آن مطمئن شوند. در پیامک باید اصالت برند و مدل و نوع واردات مشخص باشد چراکه اگر واردات از طریق مجاری رسمی و شرکت‌های واردکننده باشد مشمول خدمات پس از فروش است و اگر واردات مسافری باشد مشمول خدمات پس از فروش نیست.

دهقانی نیا یادآور شد: کسانی که از قبل ساعت هوشمند دارند، دستگاه را روشن کنند و سیم کارت درونش بگذارند و یکی از فعالیت‌ها را از جمله نوتیفیکشن، پیامک و تماس و … را انجام دهند.

وی افزود: موضوع دیگر مشمول شدن PDA، بارکد اسکنر و مبدل تلفن ثابت به سیار از ۱۹ تیر ماه است. به عبارت دیگر ضرورت دارد مردم اگر از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند تا قبل از ۱۹ تیر ماه ۱۴۰۰ سیم کارت درونش بگذارند و فعالیتی انجام دهند.

دهقانی نیا گفت: مردم بعد از ۱۹ تیر ماه ۱۴۰۰ هنگام خرید، باید استعلام اصالت را از طریق کد *۷۷۷۷# انجام دهند و اگر در پیامک اعلام شد که این دستگاه قانونی است، نسبت به ادامه فرایند خرید اقدام کنند.

وی تصریح کرد: منظور این است که افرادی که دارای این دستگاه‌ها هستند باید قبل از این تاریخ‌ها اقدام به گذاشتن سیم کارت در دستگاه‌های خود کنند. زیرا در غیر این صورت دیگر نمی‌توانند این رویه را طی کنند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز یادآور شد: توصیه می‌کنیم رویه گذاشتن سیم کارت را موکول به لحظات پایانی نکنند؛ حتماً از طریق کد *۷۷۷۷# استعلام اصالت را هنگام خرید دستگاه بگیرند و اگر پیامک قانونی بودن دستگاه آمد، اقدام به خرید کنند.

وی افزود: همچنین مردم حتماً به متن پیامک دقت داشته باشند؛ در پیامک باید به قانونی بودن دستگاه توجه کنند؛ برند یا نشان تجاری باید با برند دستگاه تطبیق داشته باشد، مدل دستگاه باید تطبیق داشته باشد، نوع واردات هم دقت شود. واردات مسافری مشمول گارانتی نیست و واردات رسمی مشمول گارانتی است.

دهقانی نیا گفت: آخرین تاریخ و مهلت جهت سیم کارت گذاشتن در تبلت‌ها نیز ۷ تا ۱۰ روز دیگر اعلام می‌شود. در مورد تبلت هم همین رویه باید انجام شود و هر چه زودتر سیم کارت درونش گذاشته شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها