رکوردداران گرانی در بازار خودرو را بشناسید!/رشد ۷ میلیونی پژو ۲۰۷

کد خبر: 1078950

گروه صنعتی ایران خودرو در محصولات دنا، پژو پارس و پژو ۲۰۷ بیشترین میزان رشد قیمت را داشته و پس از آن سایپا در مقام دوم با خودروهای برلیانس H۳۳۰ اتومات، ساینا اس و تیبا هاچ بک قرار دارد.

رکوردداران گرانی در بازار خودرو را بشناسید!/رشد ۷ میلیونی پژو ۲۰۷

خرید خودرو این روزها به دغدغه اصلی مشتریان در بازار تبدیل شده است، برخی از مشتریان در انتظار کاهش نرخ خودرو و برخی دیگر در پی خرید هستند. آینده قیمتی خودرو در بازار آشفته فعلی چندان وضع مشخص و مطلوبی ندارد، چالش در عرضه توسط خودروسازان و شکاف قیمتی میان بازا و کارخانه وضعیت بازار را بیش از گذشته به سمت رکود سوق داده است. این شرایط دست خریدار واقعی از خودرو با نرخ مناسب را کوتاه و سودجویان را با اقبال همراه کرده است. مکانیزم عرضه خودرو به صورت قرعه کشی به گفته مسولان این صنعت ناکارآمدی خود را ثابت کرده است. مشتری نا امید از سیستم قرعه کشی به سمت بازار آزاد برای رفع نیاز خود حرکت می‌کند. نیازی که هیچ گاه از بازار تامین نمی‌شود.

با این تفاسیر در این گزارش به بررسی رفتار قیمتی خودروهای ساخت داخل در دو هفته گذشته خواهیم پرداخت که کدام یک بیشترین میزان رشد نرخ را تجربه کرده‌اند. خبرگزاری بازار از این پس به صورت هفتگی با گشت و‌گذار در نمایشگاه‌های خودرو و فضای مجازی، تحلیل بازار و تغییرات قیمتی خودرو را تقدیم خوانندگان خواهد کرد.

دنا در قله رشد قیمت

دنا پلاس توربو مجهز به دنده دستی در دو هفته گذشته ۱۷ میلیون تومان رشد قیمتی در بازار راکد فعلی را تجربه کرده است. یک تیرماه امسال، نرخ این خودرو در بازار حدود ۳۷۵ میلیون تومان بود، در دو روز گذشته نرخ این محصول به ۳۹۲ میلیون تومان رسید. لازم به ذکر است که این نرخ برای نمونه دنا مجهز به سانروف با چهار ایربگ است. ظاهرا در بازار بیشترین نگاه برای سرمایه‌گذای و کسب سود آنی به سمت محصول دنا بیش از گذشته شده است.

پارس در تلاش بری افزایش قیمت

خودرو پژو پارس یکی از محصولات محبوب گروه صنعتی ایران‌خودرو است که در مقطعی از زمان با چهار پیشرانه به بازار عرضه می‌شد. این خودرو علیرغم حذف برادر کوچک خود یعنی ۴۰۵ از خط تولید، همچنان جای خالی آن را پر کرده است. پارس در نمونه اتوماتیک در دو هفته گذشته حدود ۱۵ میلیون تومان رشد نرخ را تجربه کرده است. این خودرو در یک تیرماه امسال ۳۴۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شد، اما در کمال تعجب روزگذشته نرخ آن به ۳۵۵ میلیون تومان رسید. نرخ مذکور برای خودرو پارس اتوماتیک مجهز به رینگ‌های فولادی است.

رشد ۷ میلیونی نرخ ۲۰۷

خودرو پژو ۲۰۷ صندوق دار که بزودی جای ۲۰۶ را برای همیشه در بازار خواهد گرفت، محبوب‌ترین محصول پژو در بازار داخل کشور است. این خودرو در از ۳۱ خردادماه تا ۱ تیرماه با افت نرخ قابل توجهی مواجه شد. در یک تیرماه امسال نرخ این خودرو در بازار ۳۷۰ میلیون تومان بود، روز گذشته در بازار با بها ۳۷۷ میلیون تومانی مورد معامله قرار گرفته است. این بها برای خودرو فاقد سقف شیشه‌ای در بازار است.

ثباتی که پایدار نبود

محصولات سایپا به نسبت اوضاع بازار جهش قیمتی چندانی را در دو هفته گذشته نداشته‌اند، تیبا هاچ بک پلاس از ابتدای تیرماه امسال تا دو روز گذشته با نرخ حدود ۱۵۲ میلیون تومان در بازار معامله می‌شد. اما روز گذشته با افزایش نرخ ۲ میلیون تومانی به بها ۱۵۴ میلیون تومان در بازار خودرو رسید. تیبا هاچ بک توانسته بخش عمده نیاز مشتریان داخلی را به خودرو هاچ بک مرتفع کند، اما نوسان نرخ گاهی خرید این محصول را برای مشتریان واقعی در بازار با چالش همراه می‌سازد.

برلیانس در نرخ ۴۰۰ میلیون تومانی

برلیانس یکی از خودروهای به نسبت محبوب چینی در کشور هست که مونتاژ گروه خودروسازی سایپا توسط پارس خودرو است. برلیانس H۳۳۰ مجهز به پیشرانه ۱.۶ لیتری با گیربکس اتوماتیک در ابتدای تیرماه امسال ۳۹۴ میلیون تومان نرخ داشته است، روز گذشته این محصول به نرخ ۴۰۲ میلیون تومان در بازار رسید. افزایش نرخ ۸ میلیون تومانی این خودرو در بازار تنها منوط به این مدل نبوده، بلکه سایر مدل‌های این خودرو نیز با رشد قیمتی همراه بودند.

ساینا اس دنده‌ای چند؟

ساینا یکی دیگر از محصولات تقریبا تازه نفس گروه خودروسازی سایپا است، ساینا اس نسبت به سایر مدل‌های دیگر در بازار از اقبال و فروش بهتری برخوردار است. ساینا اس در ابتدای تیرماه امسال با نرخ ۱۶۲ میلیون تومان مورد معامله در بازار قرار می‌گرفت، اما از روز گذشته بها این خودرو به ۱۶۴ میلیون تومان نیز رسید. افزایش ۲ میلیون تومانی برای این برند، نسبت به سایر محصولات منطقی نیست.

چه زمانی خودرو بخریم؟

هرچند که کارشناسان معتقد هستند بازار و شرایط فعلی خودرو در رکود تابستانی به سر می‌برد و امیدواری نسبت به گشایش در بازار با توافق برجام وجود دارد. اما برای برخی از محصولات مانند تعدادی از خودروهای مذکور در گزارش، رکود بازار وجود ندارد. اگر مشتریان واقعی برای خرید خودرو تصمیم به انتخاب دارند، اکنون بهترین زمان برای خرید است. برخی از تحلیل‌ها حاکی از آن است که احتمالا در روزهای آینده برخی از خودروها با شیب ملایم فعلی رشد قیمتی را تجربه کنند. رشدی که می‌توان بیش از گذشته خرید را برای مشتریان حقیقی سخت کند.

هرچند اظهار نظراتی در خصوص واردات خودرو و کاهش قیمت‌ها نیز می‌شود، اما باید اعلام کرد که کاهش نرخ خودروها برای بخش لوکس و نیمه لوکس در بازار منوط به واردات رخ می‌دهد. این کاهش مشمول خودروهای تولید داخل براساس زیان انباشت خودروسازان داخلی نخواهد شد./منبع: بازار

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها