همه چیز درباره منطقه جردن

کد خبر: 1083275

اگر ساکن تهران باشید، حتما خیابان جردن را می‌‍شناسید و شاید لااقل یک خاطره خوب از پاساژگردی یا کافه‌گردی در آن دارید. جردن نام یکی از محله‌های شمال تهران است که به پاساژها، رستوران‌ها و کافه‌های لاکچری‌اش معروف است.

نام جردن به افتخار ساموئل مارتین جردن (از موسسان دبیرستان البرز و آموزشکده دخترانه آمریکایی تهران) گذاشته شد. پس از انقلاب نام این محله به بلوار آفریقا تغییر کرد و در سال ۱۳۹۳ نام آن را نلسون ماندلا گذاشتند. این خیابان بزرگ از شمال به پل پارک وی، از شرق به بلوار میرداماد و اتوبان مدرس، از غرب به خیابان ولیعصر و از جنوب به پایانه بیهقی منتهی می‌شود.

برج‌های شاخصی مانند دوما و شمیران در این منطقه قرار دارند. همچنین وجود سفارتخانه‌ها و مراکز تجاری و اداری مهم در این منطقه باعث وجود سطح اجتماعی و رفاه بالایی در منطقه شده است. منطقهٔ جردن در بیشتر ساعات روز دارای ترافیک بالایی است؛ اما امکانات این منطقه باعث شده بسیاری از مردم به زندگی در این محلهٔ لاکچری علاقمند باشند.

اگر شما نیز دوست دارید در جردن زندگی کنید، برای مشاهدهٔ آگهی‌های استثنایی خرید و اجاره ویلا و خانه در محله جردن، به سایت دیوار بروید و بخش‌های divar.ir/s/tehran/buy-residential/jordan را بررسی کنید.

 

معرفی خیابان‌های مهم

خیابان های جردن از لحاظ موقعیت مکانی به چند بخش تقسیم می‌شوند. بخش شمالی آن امانیه است که در خیابان آفریقا قرار دارد. بخش بعدی، خیابان کاووسیه بوده که از رسالت تا جهان کودک را دربرگرفته و بخش دیگر خیابان اسفندیار را در بر می گیرد.

از خیابان اسفندیار تا بزرگراه مدرس بیشتر تجاری-مسکونی است که آپارتمان‌های مسکونی آن غالبا در کوچه‌ها و فرعی‌ها قرار دارند. گلشهر، گلدان، گلستان، گلگشت و گل‌آذین از خیابان‌های این محدوده هستند. بخش پایین خیابان اسفندیار به سه قسمت تقسیم می‌شود. بخش ابتدایی آن از جردن و ولیعصر شروع شده و به دلیل دسترسی به خیابان اصلی، غالبا کاربری اداری دارد. اما دو بخش انتهایی خیابان اسفندیاری، غالبا کاربری مسکونی دارند. از سایر خیابان‌ها و کوچه‌های معروف جردن می‌توان به بلوار صبا، بلوار ناهید و بلوار آرش اشاره کرد.

 مراکز درمانی

مراکز درمانی متعددی در خیابان نلسون ماندلا و محله‌های اطراف آن وجود دارند که اهالی جردن به راحتی به آن‌ها دسترسی دارند. از جملهٔ این مراکز درمانی می‌توان به بیمارستان هاشمی‌نژاد، بیمارستان دی، بیمارستان چشم رازی، آزمایشگاه پزشکی جردن، بیمارستان محب مهر، داروخانه جردن، آزمایشگاه نیلو و داروخانه درمانگر اشاره کرد.

   مراکز تجاری

محلهٔ جردن به مراکز تجاری و پاساژهای فراوان و لاکچری خود معروف است. اگر به دنبال برندهای معروف هستید، حتما به پاساژهای جردن سری بزنید. از مهمترین مراکز تجاری محله جردن می‌توان به مرکز خرید نگین آفریقا، سرخه بازار، بازار بزرگ میرداماد، مرکز خرید اسکان، مرکز خرید گاندی، مجتمع کامپیوتر پایتخت، پاساژ آسیا، مرکز خرید مدرن الهیه، مرکز خرید گلشهر و کویین سنتر اشاره کرد. لازم به ذکر است که مراکز دولتی مهمی از جمله سفارت‌خانه‌های بیش از ۱۵ کشور در این محله قرار دارد.

 مراکز تفریحی

محلهٔ جردن با وجود شلوغی و ترافیک فراوانی که دارد، بوستان‌ها و فضاهای سبز فراوانی نیز دارد. پارک صبا، پارک رعنا، بوستان خشایار از جمله آن‌ها هستند. از جمله سایر مراکز تفریحی جردن به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

•        موزهٔ هنرهای دینی امام علی

موزهٔ امام علی از جمله موزه‌های هنر مدرن و معاصر بوده که آثاری با مضامین مذهبی و دینی دارد. این موزه در بلوار اسفندیار قرار دارد. نقاشی خیال‌نگاری، آثار حجمی، نقاشی معاصر، عکس، تصویرسازی، خوشنویسی از آثار هنری موزه امام علی هستند. جلدهای لاکی، قلمدان، تابلوفرش و کتاب چاپ سنگی از جمله اشیای نفیسی هستند که در موزه امام علی نگهداری می‌شوند.

•        کاخ ثابت پاسال

کاخ ثابت پاسال به عنوان بزرگترین خانه تهران شناخته می‌شود. این کاخ در خیابان امانیه قرار دارد و متعلق به حبیب الله ثابت سرمایه‌دار معروف قبل از انقلاب بوده است. این کاخ که قبل از انقلاب ۱۵ میلیون دلار قیمت‌گذاری شده بود، گران‌ترین و بزرگ‌ترین خانه تهران محسوب می‌شود. بعد از انقلاب این خانه مصادره شده و اکنون در آستانه تخریب قرار دارد. ظاهرا قرار است به جای آن یک برج تجاری ساخته شود!

 

  • تماشاگه تاریخ

تماشاگه تاریخ موزه‌ای تاریخی بوده که آثار تاریخ معاصر ایران را در خود جای داده است. وسایل شخصی ناصرالدین شاه، تابلوهای کمال‌الملک از جمله این آثار هستند. این موزه در سه طبقه بوده و شامل نگارخانه، تماشاخانه، کتابخانه، سفره‌خانه و ساختمان اصلی است. از جمله آثار نفیس در این موزه می توان به موارد زیر اشاره کرد: تابلوهای رنگ روغن مربوط به قرن ۱۳ هجری، ظروف سفالی، جام و ظروف فولادی مربوط به قرن ۱۲ و ۱۳، ظروف شیشه‌ای از جنس کریستال متعلق به چکسلواکی سابق، بشقاب چینی و …..

 دسترسی به مرکز شهر

دسترسی آسان محله جردن به خیابان‌های مهم تهران از جمله خیابان ولیعصر، خیابان ظفر، بلوار میرداماد، خیابان وزرا و خیابان گاندی از ویژگی‌های منحصربفرد این محله است. همچنین از محله جردن به راحتی می‌توان به بزرگراه‌های حقانی، مدرس، میدان ونک، تونل نیایش و میدان آرژانتین دسترسی داشت. برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در جردن، علاوه بر تاکسی و اتوبوس می‌توانید از ایستگاه مترو میرداماد و حقانی در خط یک مترو تهران استفاده کنید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها