قیمت‌گذاری دستوری نفس بورس را برید!

کد خبر: 1083280

دیروز اخبار مربوط به قیمت‌گذاری دستوری فولاد و سیمان باعث روند نزولی بازار سهام شد اما امروز سیمان در بورس کالا عرضه شد و خیال همه را راحت کرد.

قیمت‌گذاری دستوری نفس بورس را برید!

قیمت‌گذاری دستوری همیشه رکن جدایی ناپذیر از اقتصاد ما بوده است. چند سال پیش‌ بود که سکه در بورس کالا عرضه شد اما با اوج گرفتن قیمت سکه همه دلیل این افزایش قیمت را عرضه سکه در بورس کالا دانستند و معاملات آتی سکه متوقف شد. حالا سوال اینجاست که بعد از توقف معاملات آتی سکه، قیمت سکه ارزان شد؟

همین پارسال بود که وزارت صمت قصد داشت فولاد را بر اساس ۸۰ درصد قیمت cis قیمت‌گذاری کند و این اقدام باعث شد تا نمادهای فولادی به شدت تحت تاثیر قرار بگیرند و به گفته رئیس اتحادیه فولاد این اقدام ۴ هزار میلیارد تومان رانت توزیع می‌کرد اما جالب اینجاست که عواقب بد قیمت‌گذاری‌های دستوری هیچ وقت درس عبرتی برای طرفدارانش نشده است.

مهدی رضایتی، کاشناس بازار سهام در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با قیمت‌گذاری دستوری گفت: دیروز اخبار قیمت‌گذاری دستوری سیمان و فولاد باعث روند نزولی بازار سهام شد اما با عرضه دوباره سیمان در بورس کالا نگرانی‌ها اندکی برطرف شده و بازار امروز مثبت شده است. قبل از عرضه سیمان در بورس کالا قیمت سیمان به ۸۰ هزار تومان رسیده بود اما بسیاری از مخالفان عرضه سیمان در بورس کالا با سازوکار بازار مالی آشنایی ندارند. از طرفی یک سر قیمت‌گذاری دستوری همیشه توزیع رانت بوده و برخی هم به دنبال رانت هستند.

این کارشناس در رابطه با سیگنال‌های مثبت برای بورس گفت: دلار بالای ۲۵ هزار تومان تثبیت شده و گزارشات خوبی هم منتشر شده است. قیمت‌های جهانی جذاب است و به لحاظ تکنیکالی هم تازه از یک سطح مقاومتی عبور کردیم.

رضایتی در ادامه گفت: اصلاح عمیقی برای بازار نمی‌بینم و رشد شارپی هم محتمل نیست. به نظرم فعلا بازار روندی متعادل و مثبت دارد./تجارت‌نیوز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها