ایران تلنت در رویداد «بحران نیروی انسانی در ایران» بررسی کرد

تفاوت خروجی‌های دانشگاه‌های ایران و خارج از ایران در چیست؟

کد خبر: 1084412
تفاوت خروجی‌های دانشگاه‌های ایران و خارج از ایران در چیست؟

نمایندگانی از دانشگاه‌های تهران، امیر کبیر، تربیت مدرس، شهید بهشتی، علامه طباطبایی،  خوارزمی، فردوسی و ... در رویداد «بحران نیروی انسانی در ایران» که به میزبانی ایران تلنت برگزار شد در کنار اهالی صنعت و شرکت‌های فعال و معتبر ایران قرار گرفتند و از چالش‌های فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها برای ورود به بازار کار سخن گفتند.

در این رویداد مدیران شرکت‌هایی همچون ایرانسل، دیجی‌کالا، علی بابا، کاله، بهروز، همراه اول، آپ، اسنپ، کافه بازار، های‌وب، گلرنگ، سن‌ایچ و ... نیز در گفتگو با نمایندگان دانشگاه‌ها به بیان راهکارها و تجربیات موفق خود برای حل بحران جذب و نگاهداشت نیروی انسانی توانمند در شرکت‌ها پرداختند. متن کامل گزارش این رویداد را می‌توانید در بلاگ تلنت کوچ بخوانید.

 

تدریس هوش هیجانی و مهارت نرم در دانشگاه‌های خارج از کشور

در این نشست آسیه حاتمی مدیرعامل ایران تلنت که میزبانی این رویداد را برعهده داشت با بیان اینکه برای برون‌رفت از وضعیت فعلی و هدفمند کردن فرآیند تحصیلی دانشجویان برای ورود به بازار کار، می‌توان نمونه‌های موفق خارجی را مورد بررسی قرار داد؛ از میهمانان دعوت کرد تا تجربیات خود را در این زمینه به اشتراک بگذارند.

بهاره گوهربین مدیر مجموعه coaching ways international درباره تفاوت اصلی دانشگاه‌های داخل و خارج ایران گفت: «حدود 7 تا 8 سال پیش، دنیای سازمانی به دنیای دانشگاهی نزدیک شد؛ بسیاری از افراد سازمانی برای تدریس مهارت‌های مورد نظرشان وارد دانشگاه می‌شوند و دانشجویان را آموزش می‌دهند. در نتیجه دانشجویان هم با مسئولان سازمان یا صنعت ارتباط برقرار می‌کنند و شناخت خوبی برای کار از یکدیگر پیدا خواهند کرد.»

وی با بیان این که امروزه در دانشگاه‌ها مهارت‌های نرم یا سافت اسکیلزها به همراه خرد جمعی و هوش هیجانی تدریس می‌شوند و جز دروس مهم زمینه‌های کاری مختلف هستند، گفت: «دانشجویان در سال آخر با برنامه کوچینگ و منتورینگ آماده می‌شوند تا وارد بازار کار شوند. منتورها در سازمان‌ها  آموزش می‌بینند تا نسل جدید را برای همکاری آماده کنند. حتی سازمان‌ها دانشجویان را برای آشنایی با محیط سازمانی دعوت می‌کنند. به طور کلی تلاش می‌شود تا فضای سازمان برای دانشجو ناآشنا نباشد.»

 

شرکت‌های خارج از ایران برای تربیت نیروی انسانی هزینه می‌کنند

گوهربین در ادامه در مورد تغییرات سریع در دنیای امروز سخن گفت و بر لزوم آموزش مهارت‌ها در مواجهه با این تغییرات تاکید کرد. او در ادامه در مورد تجربه‌اش از دانشگاه‌های فرانسه گفت: «در فرانسه هم دانشگاه‌های دولتی، توانایی تامین بودجه برای کوچینگ را ندارند اما شرکت‌هایی هستند که با هم بودجه‌ای را در نظر می‌گیرند و برای کوچینگ دانشجویان و تربیت نیروی کار هزینه می‌کنند. بنابراین یک همکاری بین شرکت‌ها، دانشگاه‌ها و کوچینگ‌ها شکل می‌گیرد که تا به حال بسیار موفق بوده است.»

حضور دائم نمایندگان صنعت در دانشگاه‌ها برای جذب نیرو

دکتر لوح موسوی از اتاق بازرگانی اصفهان و عضو هیات علمی‌دانشگاه آزاد اسلامی‌خمینی شهر هم در ادامه از تجربیاتش از فضای دانشگاهی خارج از ایران گفت: «زمانی که در ژاپن مشغول به تحصیل در مقطع دکتری بودم، یک دانشجوی کارشناسی ارشد که 23 سال سن داشت، به من در نوشتن تز کمک می‌کرد. او به اندازه فردی با 50 سال سابقه کار، دانش داشت. آنها از سنین پایین، تحت آموزش مهارت‌های نرم بودند و در ترم 6 دانشگاه، نمایندگانی از صنایع می‌آمدند تا نیروی کار مورد نیاز خود را از دانشگاه جذب کنند. این خلا در کشور ما وجود دارد و عدم حضور دانشجوها در محیط کار واقعی، آنها را دچار اضطراب و ترس می‌کند.»

طرح داشتیم.

آسیه حاتمی، مدیرعامل ایران تلنت در مورد خدمات این مجموعه برای حل بحران نیروی انسانی و همکاری با شرکت‌ها گفت:

در قدم اول، با ایجاد تلنت کوچ، برای حل بحران نیروی انسانی،  به فرهنگ‌سازی در شرکت‌ها پرداختیم و سعی کردیم آنها را متقاعد کنیم که پرورش نیرو و آماده کردن افراد برای کار به عنوان کارشناس و مدیر بخش‌های مختلف یک شرکت، کاری بر عهده کارفرماهاست. در قدم دوم به شرکت‌ها در انتخاب و ارزیابی کارآموز یا نیروی تازه فارغ‌التحصیل کمک کردیم.

کارآموزی، یکی از راهکارهای حل بحران نیروی کار

 

حاتمی با اشاره به تجربه موفقی که شرکت‌های بزرگ و با سابقه در زمینه جذب کارآموز در همکاری با ایران‌تلنت داشتند، یکی از راهکارهای حل بحران را ایجاد فرصت کارآموزی حین تحصیل دانست که اگر به درستی و با برنامه‌ریزی انجام شود در زمینه جذب و استخدام نیروی انسانی قدم بسیار بزرگی به شمار خواهد رفت. ایران تلنت به عنوان بزرگترین مرجع استخدامی در ایران برای برنامه‌ریزی درست این مسیر اقدام به ایجاد محصول تلنت کوچ کرد تا پل ارتباطی میان دانشگاه و صنعت بسازد. ایران تلنت با ارائه سامانه‌های اختصاصی اشتغال و کارآموزی به دانشگاه‌ها از یک سو و دعوت از شرکت‌ها برای ایجاد فرصت‌ کارآموزی اختصاصی دانشجویان هر دانشگاه حین تحصیل یا پس از فارغ‌التحصیلی، ورود به بازار کار را برای نیروی انسانی تسهیل کرده است.

در بخش دیگری از این رویداد گزارش جامعی از نتایج رقابت دانشگاه‌های برتر کشور در حوزه استخدام فارغ‌التحصیلان ارائه شد و نمایندگان به بیان تجربیات موفق واحدهای ارتباط با صنعت دانشگاه‌های خود پرداختند.

رویداد بحران نیروی انسانی در ایران با گفتگوی مستقیم مدیران صنعت و اعضای اتاق‌های بازرگانی با نمایندگان دانشگاه‌ در اتاق‌های گفتگوی آنلاین پایان گرفت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها