با وام مسکن چند متر خانه می‌توان خرید؟

کد خبر: 1085603

اگرچه بازار مسکن در ماه‌های اخیر با کاهش معاملات مواجه شده، اما کاهش تقاضای خرید مسکن تأثیری در قیمت اوراق تسهیلات نداشته است.

با وام مسکن چند متر خانه می‌توان خرید؟

اگرچه در ۴ ماهه نخست امسال با کاهش تعداد معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجهیم، به گونه‌ای که در تیرماه سال جاری تعداد معاملات مسکن کاهش حدوداً ۶۴ درصدی نسبت به تیرماه سال قبل داشته است، اما کاهش تقاضای خرید مسکن در کاهش قیمت اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن تأثیری نداشته است.

متوسط قیمت اوراق تسهیلات مسکن در یک ماهه اخیر حول و حوش دامنه قیمتی ۵۷ تا ۶۳ هزار تومان در نوسان بوده است

قیمت هر برگه اوراق تسهیلات مسکن صادره در فروردین امسال با نماد تسه ۰۰۰۱ که در نخستین ماه سال جاری با نرخ ۴۷ هزار و ۱۰۰ تومان کشف قیمت شد، در معاملات امروز با ۵۹ هزار و ۹۰۰ تومان در آخرین معامله به فروش رسید؛ آخرین قیمت این نماد در چهارشنبه هفته گذشته حدود ۶۱ هزار تومان بود. بالاترین قیمت فروش این نماد در تیرماه، حدود ۶۲ هزار تومان بود؛ اما متوسط قیمت این نماد معاملاتی در تیر ماه، هرگز از دامنه ۵۹ و ۶۰ هزار تومان فراتر نرفت.

پر فروش ترین نماد معاملاتی امروز نیز به تسه ۰۰۰۱ با ۶۴ هزار و ۲۰۰ برگه اختصاص داشت.

دو نماد تسه ۰۰۰۲ و ۰۰۰۳ سه نماد پر فروش دیگر امروز بودند که به ترتیب ۱۲ هزار و ۷۰۰ و ۹ هزار و ۳۰۰ برگه از آنها به فروش رسید؛ متوسط قیمت هر یک نیز به ترتیب ۶۰ هزار و ۸۰۰ و ۶۰ هزار و ۹۵۴ تومان بود.

نماد معاملاتی تسه ۰۰۰۴ (اوراق مسکن تیرماه امسال) نیز با تقاضای خرید ۳۱ هزار برگه‌ای جزو نمادهای پُر تقاضای امروز بود که متوسط قیمت هر برگه از این نماد در معاملات امروز اوراق تسهیلات مسکن ۶۰ هزار و ۹۵۳ تومان محاسبه شد.

ارزان‌ترین و گران‌ترین معاملات امروز نیز هر دو به یک نماد اختصاص داشت؛ تسه ۹۸۱۱ (اوراق مسکن بهمن ۹۸) در یک معامله با قیمت ۵۷ هزار و ۱۹۰ تومان توانست رکورد ارزان‌ترین برگه و در معامله‌ای دیگر با فروش ۶۳ هزار و ۲۰۰ تومان عنوان گران‌ترین برگه تسهیلات مسکن را کسب کند.

هزینه وام مسکن

در حال حاضر به هر زوج تهرانی حداکثر ۲۴۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن پرداخت می‌شود که برای دریافت آن، نیازمند خرید ۴۷۰ برگه است؛ با احتساب متوسط هر برگه ۶۰ هزار تومان، ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه خرید این برگه‌ها خواهد بود.

همچنین سقف تسهیلات فردی نیز در تهران ۱۴۰ میلیون تومان است که متقاضی دریافت وام خرید مسکن باید ۲۸۰ برگه ۶۰ هزار تومان تسهیلات مسکن به ارزش ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان از فرابورس خریداری کرده تا بتواند این تسهیلات را دریافت کند.

با وام مسکن چند متر خانه می‌توان خرید؟

بر اساس اعلام بانک مرکزی متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در تیرماه امسال ۳۰ میلیون تومان بود که وام ۲۴۰ میلیون تومانی حداکثر ۸ متر و وام ۱۴۰ میلیون تومانی نیز حداکثر ۴.۶ متر از یک واحد مسکونی را پوشش می‌دهد.

متقاضیان خرید یک واحد مسکونی ۵۰ متری با احتساب متری ۳۰ میلیون تومان، یک و نیم میلیارد تومان باید پرداخت کنند که وام مسکونی زوجین تهرانی (۲۴۰ میلیون تومان) تنها کفاف ۱۶ درصد و وام مسکونی فردی (۱۴۰ میلیون تومانی) ۹.۳ درصد از هزینه یک واحد ۵۰ متری را می‌دهد./مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها