افزایش رشد قیمت پراید/آخرین قیمت ها در بازار

کد خبر: 1087112

سیر صعودی قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی همچنان ادامه دارد. روند اخیر رشد قیمت که از چند هفته پیش با تداوم افزایش نرخ ارز آغاز شده، در ۲ روز گذشته شتاب گرفته است.

افزایش رشد قیمت پراید/آخرین قیمت ها در بازار

 

به گزارش پایگاه خبری رستانیوز: درحالی‌که فعالان صنفی کاهش شدید عرضه خودروهای داخلی را عامل اصلی گرانی‌های اخیر می‌دانند، عبور قیمت دلار از مرز ۲۶ هزار تومان و تداوم رشد نرخ تورم از دیگر عواملی است که به افزایش قیمت خودرو در حاشیه بازار دامن زده است.

با این روند رشد قیمت اغلب خودروهای پرتقاضای داخلی که از چند هفته پیش آغاز شده است طی دو روز گذشته نیز تداوم یافته و موجب ثبت رکورد ۱۵۲ میلیون تومان برای قیمت پراید، وانت ۱۵۱ و قیمت ۲۸۵ میلیون تومانی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در آگهی فروش فضای مجازی شده است.

مشاهدات میدانی حاکی است: سایر انواع خودرو پراید و پژو و خودروهای مونتاژی چینی و اروپایی نیز از قافله افزایش قیمت جا نمانده‌اند و مالکان این خودروها با تغییر روزانه قیمت‌ها، نرخ‌های جدیدی را در آگهی‌های فروش اینترنتی برای این خودروها اعلام می‌کنند.

فعالان بازار گفته‌اند اگرچه خریداری برای اغلب خودروهای عرضه شده در بازار وجود ندارد اما روند قیمت خودرو در بازار صعودی است و با شرایط کنونی تولید و عرضه به‌نظر نمی‌رسد چشم‌انداز مثبتی برای کاهش قیمت این خودروها در آینده نزدیک وجود داشته باشد.

این افزایش قیمت‌ها در حالی است که زمزمه‌های تغییر شرایط پیش‌فروش خودروهای مشمول قیمت‌گذاری دولتی مانند حذف قرعه‌کشی و بخت‌آزمایی ثبت‌نام خودرو در شرکت‌های خودروسازی به گوش می‌رسد و خودروسازان حرکت به سمت عرضه قیمت خودرو بر مبنای نرخ حاشیه بازار را در دستور کار قرار داده‌اند.

 

پیشتازان گرانی در بازار خودرو

 در آگهی‌های فضای مجازی و همچنین در نمایشگاه‌های سطح شهر تهران، دیروز قیمت وانت پراید ۱۵۱ مدل ۱۴۰۰ به ۱۵۲ میلیون، مدل ۹۹ این خودرو ۱۴۶ میلیون، پراید ۱۱۱ مدل ۹۹ به ۱۴۴ میلیون، پراید ۱۳۱ مدل ۹۹ به ۱۳۲ میلیون و مدل ۹۸ این خودرو به ۱۲۳ میلیون‌ و ۵۰۰ هزار، پراید ۱۳۲ به ۱۲۵ میلیون، تیبا ۲ به ۱۵۲ میلیون، تیبا ۲ پلاس به ۱۶۵ میلیون، تیبا صندوق‌دار به ۱۴۱ میلیون، ساینا دنده‌ای به ۱۵۳ میلیون، کوئیک دنده‌ای به ۱۶۷ میلیون و کوئیک اتوماتیک‌پلاس به ۲۲۸ میلیون افزایش یافت.

همچنین در بازار خودروهای مونتاژی سایپا قیمت هر دستگاه سیتروئن سی‌تری به ۸۷۵ میلیون، چانگان به ۴۹۰ میلیون، کیا سراتو به ۸۶۵ میلیون، آریو به ۳۹۰ میلیون و شاهین به ۳۷۰ میلیون تومان و مدل‌های صفر کیلومتر ساندرو اتوماتیک مدل ۹۸ به ۴۳۵ میلیون، مدل ۹۹ این خودرو به ۴۵۰ میلیون، ساندرو استپ وی اتوماتیک مدل ۹۸ به ۴۹۰ میلیون و مدل ۹۹ این خودرو به ۵۲۵ میلیون، ساندرو استپ‌وی دنده‌ای مدل۹۷ به ۳۷۰ میلیون و مدل ۹۹ این خودرو به ۳۹۵ میلیون تومان رسید.

در خانواده محصولات ایران‌خودرو نیز قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۹ با افزایش ۵ میلیون تومانی به ۲۸۵ میلیون، سمند LX به ۲۲۹ میلیون، سمند EF۷ به ۲۴۶ میلیون، سمند EF۷ دوگانه‌سوز به ۲۸۴ میلیون، دنا تیپ یک به ۲۹۹ میلیون، پژو ۴۰۵ GLX  به ۲۲۳ میلیون، پژو پارس LX به ۲۸۵ میلیون، پژو پارس اتوماتیک به ۳۴۲ میلیون، پژو ۲۰۷ دنده‌ای به ۳۳۰ میلیون، پژو ۲۰۷i اتوماتیک به ۳۹۰ میلیون، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ فول مدل به ۲۳۲ میلیون، وانت آریسان به ۱۸۱ میلیون و پژو ۲۰۶ صندوقدار وی ۸ به ۲۷۷ میلیون تومان رسید.

این افزایش قیمت در محصولات مونتاژی ایران‌خودرو نسبت به‌خودروهای پرتیراژ داخلی بیشتر بود به‌نحوی که قیمت سوزوکی ویتارا اتوماتیک با افزایش ۷۰ میلیون تومانی نسبت به ۲ روز قبل به یک‌ میلیارد و ۱۲۰ میلیون، پژو ۲۰۰۸ به ۹۱۵ میلیون و قیمت هایما S۵ و S۷ با ۵ میلیون تومان افزایش به‌ ترتیب به ۶۳۵ و ۷۰۵ میلیون و قیمت رنو تندر  E۲ به ۳۳۵ میلیون تومان افزایش یافت.

 

زمزمه‌های حذف قرعه‌کشی خرید خودرو

با وجود افزایش قیمت‌ها، اکنون تشدید رکود و افت شدید معاملات حرف نخست در بازار خودرو است. این شرایط موجب شده تا خودروسازان که قبلا حذف برخی شرایط ثبت‌نام برای پیش‌فروش خودرو مانند در رهن بودن سند یا نداشتن پلاک فعال را در دستور کار قرار داده بودند به سمت حذف قرعه‌کشی در فروش خودرو حرکت کنند.

پس از آنکه سایپا در آخرین پیش‌فروش خود برای ۵ محصول تولیدی (کوئیکS، ساینا S، کوئیک دنده‌ای، کوئیک R و وانت پراید) علاوه بر حذف محدودیت‌های ثبت‌نام، قرعه‌کشی را نیز از فرایند فروش این خودروها حذف و اعلام کرد که متقاضیان می‌توانند در زمان تعیین شده به سایت فروش این خودروساز مراجعه و از میان محصولات عرضه شده خودروی مورد نظر خود را انتخاب و مبلغ اعلام شده را به‌عنوان پیش‌پرداخت به‌حساب خودروساز واریز کنند و منتظر دریافت خودرو براساس برنامه زمان‌بندی اعلام شده (دی‌ ماه ۱۴۰۰ تا تیر ماه ۱۴۰۱) باشند.

با این روند به‌نظر می‌رسد با حذف قرعه‌کشی تمام محدودیت‌ها برای خریداران خودرو از شرکت‌های خودروساز برداشته شده و مانند روال قبل متقاضیان می‌توانند به سایت‌های شرکت‌های خودروساز مراجعه و محصول خود را خریداری کنند. هنوز ایران‌خودرو در مورد حذف قرعه‌کشی برای پیش‌فروش خودرو اعلام نظر نکرده است.

 

رفع فاصله قیمت حاشیه بازار، شرط حذف قرعه‌کشی

دبیر انجمن خودروسازان با بیان این که باید شرایط طوری مهیا شود که فروشنده خودرو برای خریدار فرش قرمز پهن کند، گفت: اکنون با توجه به این که قیمت محصولات سایپا در کارخانه با بازار یکی شده، طرح قرعه‌کشی برای برخی از محصولات سایپا حذف شده است و اگر قیمت محصولات ایران‌خودرو با کارخانه یکی شود، قرعه‌کشی برای محصولات این شرکت خودروسازی نیز حذف می‌شود.

احمد نعمت‌بخش، افزود: اکنون شاهد تفاوت قیمت کارخانه و بازار در مدل‌های مختلف خودرو هستیم و تا زمانی که اختلاف قیمت بین کارخانه و حاشیه بازار از بین نرود، رانت و دلالی در بازار به رشد خود همچنان ادامه می‌دهد.

او تأکید کرد، باید خودرو در حاشیه بازار به فروش رود تا اختلاف قیمت‌ها کم شود و قیمت خودرو در حاشیه بازار و کارخانه تک‌نرخی شود و افزایش قیمت خودرو از سال گذشته تاکنون نیز به‌دلیل قیمت‌گذاری دستوری است که اثرات آن به‌خودروساز می‌رسد.

نعمت‌بخش در مورد تأثیر عرضه خودرو توسط خودروسازان بر افزایش قیمت‌ها نیز گفت: اکنون خودروسازان بدهی زیادی به قطعه‌سازان دارند و تا زمانی که قطعه‌سازان به‌خودروسازان قطعات را ندهند، خودروسازان نمی‌توانند خودروهای ناقص را تکمیل کنند و به این ترتیب تعداد خودروهای ناقص افزایش می‌یابد. اکنون به‌دلیل نبود قطعه ۱۲۰ هزار خودرو ناقص کف پارکینگ خودروسازان وجود دارد و درصورتی‌که خودروسازان مطالبات قطعه‌سازان را نپردازند، این میزان افزایش می‌یابد.

دبیر انجمن خودروسازان، افزود: اگر خودرو در حاشیه بازار به فروش برود، تک نرخی می‌شود و قیمت‌ها در بازار کاهش می‌یابد و شاهد توازن در عرضه و تقاضای خودرو خواهیم بود زیرا با از بین رفتن فاصله قیمت کارخانه و حاشیه بازار خودرو، میزان تقاضای خرید و قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها