واردات خودرو هر 6 ماه یکبار/برنامه‌ دولت برای تولید خودروی ارزان

کد خبر: 1095622

طرح ساماندهی خودرو در حالی در مجلس چکش می‌خورد که وزیر صنعت از موافقت خود با واردات خودرو در سطح کلان سخن گفته و وعده تولید خودروی ارزان قیمت را داده است.

واردات خودرو هر 6 ماه یکبار/برنامه‌ دولت برای تولید خودروی ارزان

 طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو در حالی در دستور جلسه امروز صحن مجلس قرار دارد که بخشی از این طرح به واردات خودرو با ارز اشخاص اختصاص دارد و بر اساس این طرح، اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو اقدام کنند.

در عین حال، طبق طرح مجلس، تنظیم واردات خودرو طوری خواهد بود که واردات به اندازه کمبود تقاضای موثر هر ۶ ماه یکبار با سقف معینی انجام شود.

در این شرایط هرچند سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: در بحث کلان با واردات خودرو موافق هستم، اما از عدم برنامه ریزی دولت برای واردات خودرو نیز نباید غفلت شود.

وی تاکید کرد: من در بحث کلان با واردات خودرو موافق هستم زیرا باید رقابت در بازار داخلی و خارجی وجود داشته و آن را تجربه کند. یکی از برنامه های ما در سال 1400 این است که 30 درصد از خودروهای داخلی در بازارهای کشورهای خارجی به فروش برسد و این یعنی خودروساز باید رقابتی عمل کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اصل موضوع ممنوعیت واردات خودرو در شرایط کنونی برای یک بخش از بازار تولیدکننده به منظور جلوگیری از ورود ضربه به آنها مورد تائید است اما باید بازار خودرو رقابتی باشد. دوره محدودیت‌های ارزی و ممنوعیت‌های وارداتی در دوران گذار قرار دارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه قرار است برنامه کوتاه مدت ۶ ماهه‌ای با مشارکت و نظرخواهی از خودروسازان و قطعه سازان از ابتدای مهرماه به صورت ویژه تا پایان سال اجرایی شود، اظهار داشت: تولید یک خودروی اقتصادی و به صرفه در نظر گرفته شده است، اما این موضوعی نیست که امسال محقق شود.

 وی در مورد نظر وزارت صنعت در خصوص عدم پایبندی برخی شرکت‌های خودروساز به تعهدات خود در قِبال مشتریان برای تحویل خودروهای ثبت نامی با قیمت اعلام شده و در موعد زمانی مقرر، گفت: شرکت‌های مرتبط با خودرو باید به تعهدات خود در قبال فروش خودرو به مردم پایبند باشند، البته گاهی شوک‌هایی به بازار وارد شده و اوضاع را از اختیار آنها خارج کرده و یک سری شرایط اضطرار را به وجود می‌آورد، اما در غیر این صورت تمامی تولیدکنندگان در هر حوزه ای اعم از فولاد، لوازم خانگی و خودرو باید به تعهدات خود پایبند باشند.

* دوره محدودیت ارزی طی می شود

فاطمی امین با اشاره به اینکه وزارت صمت برنامه ویژه ای را در خصوص ساماندهی بازار خودرو در نظر دارد، افزود: این برنامه کوتاه مدت 6 ماهه در حال نهایی شدن بوده و قرار است از ابتدای مهرماه به صورت ویژه تا پایان سال اجرایی شود. این برنامه ویژه شامل افزایش تولید و کیفیت و اصلاح ساختار بازار خودرو است که اکنون در حال تدوین بوده و مقرر شده با نظرخواهی و مشارکت خودروسازان و قطعه سازان نهایی شود و برنامه‌ای یک طرفه نخواهد بود.

وی تصریح کرد: پیش‌نویس این برنامه تهیه شده و در اختیار ذی‌نفعان این بخش برای نظرخواهی قرار داده خواهد شد. اولویت های دولت در حوزه تولید، صادرات، کیفیت و قیمت به نوعی در برنامه کسب و کارها قرار داده شده و الزامات برای تحقق این اهداف کاملا مشخص شده و قرار است به صورت یک کار مشترک با تولیدگران و خودروسازان عملیاتی شود تا به تمامی اهداف مورد نظر در سال 1400 دست پیدا کنیم.

فاطمی امین همچنین در مورد تعیین تکلیف خودروهای سنگین دست دوم وارد شده به کشور باقی مانده در گمرکات نیز گفت: ممنوعیت واردات خودرو از سال 97 به دلیل کاهش تراز ارزی کشور ایجاد شد، در آن زمان به دلیل تحریم‌های شدید، تراز ارزی به لحاظ عدم فروش نفت کاهش یافت و واردات یک سری اقلام از جمله خودرو ممنوع شد.

* واردات خودرو هر 6 ماه یکبار

روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در مورد طرح ساماندهی خودرو که در دستور کار مجلس قرار دارد، گفت: طرح تنظیم واردات بر این اساس اعلام شده است که واردات خودرو به اندازه کمبود تقاضای موثر هر ۶ ماه یکبار با سقف معینی انجام شود. به این معنی که شاخص مشخصی برای واردات گذاشته‌ایم، یعنی چه نوع خودرویی، با چه مصرف سوختی و با چه کیفیتی می‌تواند بدون فشار ارزی به کشور وارد شود. این موضوع را هم قید کرده‌ایم که از محل صادرات یا از محل ارز بدون منشا خارجی بدون فشار این واردات انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه بازار خودرو به شدت ملتهب است، گفت: طبق آمارهایی که داریم، برخی خودرو‌های خارجی در کشور تا ۹ برابر قیمت جهانی خرید و فروش می‌شوند که این اجحاف به مردم است، چرا که بازار را بسته ایم و از طرفی خودروساز داخلی تعهدات را به خوبی انجام نداده و بازار ملتهب شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است برای کاهش التهابات نباید واردات انجام شود بلکه نیاز است در شرایط کنونی کشور، تنظیم واردات برای کاهش التهابات انجام شود.

باید منتظر ماند و دید دولت سیزدهم و وزیر جدید صنعت با چه برنامه ای برای مدیریت بازار خودرو اقدام خواهند کرد و در نهایت قیمت‌ها در بازار به چه سمتی حرکت خواهد کرد./ فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها