وزیر نفت: زمستان با مشکل تامین گاز مواجه می شویم

کد خبر: 1096127

اوجی گفت: پیش بینی می‌شود که ظرفیت پالایشی کشور طی ۴ سال آینده از تولید فعلی ۲.۲ میلیون بشکه در روز به ۳.۵ میلیون بشکه در روز برسد.

وزیر نفت: زمستان با مشکل تامین گاز مواجه می شویم

جواد اوجی وزیر نفت، امشب چهارشنبه (۲۴ شهریورماه) در گفت و گو با یک برنامه رادیویی، در رابطه با سوخت رسانی زمستانی، ضمن تاکید بر این که ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی باید افزایش پیدا کند، بیان کرد: در این حوزه دو طرح ارتقای کمی و کیفی پالایشگاه‌های کنونی و همچنین ایجاد ظرفیت پالایشی جدید با ساخت پترو پالایشگاه ها را در برنامه داریم.

او افزود: در صورت توجه به مشوق‌هایی مانند قانون اعطای تنفس خوراک پالایشگاه ها، می‌توانیم برای سال آینده افزایش ظرفیت پالایشی مطلوبی را داشته باشیم.

اوجی اظهار کرد: هشت سرمایه گذار آمادگی ساخت پتروپالایشگاه‌ها را دارند که به همین منظور، مجوز اعطای تنفس خوراک برای حدود یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه صادر شده است.

او همچنین ادامه داد: پیش بینی می‌شود که ظرفیت پالایشی کشور طی ۴ سال آینده در این دولت، حدود یک و نیم برابر افزایش پیدا کند و تولید فعلی ۲.۲ میلیون بشکه در روز به سه و نیم میلیون بشکه در روز برسد.

وزیر نفت اضافه کرد: ۱۵۰ میلیارد بشکه نفت خام، میزان نفت اثبات شده ایران است یعنی در حوزه بالادستی، ظرفیت بسیار خوبی داریم، بنابراین، افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز، همزمان با افزایش ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی رخ خواهد داد. همچنین همراه با افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز و ظرفیت‌های پالایشی، بهینه‌سازی و مدیریت مصرف فرآورده‌های نفتی و گاز نیز باید مورد نظر قرار داشته باشد.

زمستان با مشکل تامین گاز مواجه می شویم

او همچنین گفت: پارسال در مجموع ۲۲۵ میلیارد مترمکعب گاز در کشور مصرف شد که نزدیک به ۱۳۰ میلیارد مترمکعب آن مربوط به صنایع و نیروگاه‌ها بوده و ۵۵ میلیارد مترمکعب به بخش خانگی اختصاص یافته است.

اوجی تاکید کرد: در زمستان برای تامین مصرف گاز با مشکل روبه‌رو می‌شویم، از این رو از نفت گاز و نفت کوره به‌ عنوان سوخت جانشین در زمستان در نیروگاه‌ها استفاده می‌شود.

او بیان کرد: با تدابیر خوبی که طی هفته‌های اخیر در وزارت نفت در نظر گرفته شده و بررسی چالش‌های پارسال، تلاشمان این است مشکلی در بخش خانگی ایجاد نشود، در عین حال ذخیره‌سازی سوخت مایع در نیروگاه‌ها آغاز شده است.

افزایش مصرف گاز خانگی به دلیل نبود وسایل گازسوز استاندارد

وزیر نفت اظهار کرد: مصرف گاز خانگی در فصل سرما ۴ تا ۴.۵ برابر مصرف دیگر ایام سال است و در دوره زمانی کوتاهی، مصرف خانگی افزایش می‌یابد که دلیل عمده آن، نبود وسایل گازسوز استاندارد در بخش خانگی و ساختمانی است. با مهار مصرف انرژی می‌توانیم سالانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون مترمکعب از ائتلاف انرژی جلوگیری کنیم.

او تاکید کرد: سهم ایران به‌ عنوان دومین دارنده ذخایر گاز جهان با بیش از ۳۳ میلیارد مترمکعب از تجارت گاز، کمتر از دو درصد است. از این رو تلاش داریم با دیپلماسی گازی و به‌ کار گرفتن روش‌هایی مانند تهاتر، واردات، سوآپ گاز و ترانزیت که درآمد خوبی دارند، این سهم را افزایش دهیم.

توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در برنامه وزارت نفت است

اوجی افزود: متاسفانه اکنون ۷۰ درصد از تولید محصولات صنعت پتروشیمی صادر و تنها ۳۰ درصد در داخل مصرف می‌شود که این رویه نوعی نیمه‌ خام‌ فروشی است. برنامه ما این است که به‌ صورت جدی به تکمیل و توسعه زنجیره پایین‌دستی صنعت پتروشیمی ورود کنیم.

او اضافه کرد: برای تامین خوراک صنایع تکمیلی پتروشیمی مشکلی وجود ندارد و همه زیربناهای آن در کشور فراهم است، از این رو امیدواریم در پایان این دولت شهرک‌های شیمیایی و پارک پتروشیمی شکل گیرد.

اوضاع نیروی انسانی نفت در دولت جدید چگونه خواهد بود؟

وزیر نفت همچنین گفت: متاسفانه بی‌محلی و کم مهری در حق کارکنان نفت در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است، از این رو جزو اولویت کاری‌ام بود و چند ابلاغیه در این زمینه صادر کردم و گروهی صاحب‌نظر را در این زمینه بسیج کردم.

او بیان کرد: تبدیل وضعیت نیروهای مدت موقت به معین و در زمینه تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر به طور جدی در دستور کار است و برنامه‌های خوبی برای سرمایه انسانی صنعت نفت داریم.

اوجی گفت: سرمایه‌ انسانی از سرمایه‌های اصلی صنعت نفت به شمار می‌آید و تلاشمان این است که سمت‌هایی که متاسفانه در دوره پیش حذف شدند را احیا کنیم، همچنین آموزش نیروی انسانی در دستور کار است. افزایش تولید در میدان‌های نفت و گاز نیازمند نیروهای ماهر و متخصص است و ساماندهی سرمایه انسانی اولویت اصلی کار بنده در وزارت نفت خواهد بود./باشگاه خبرنگاران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها