در بازار ارز ایران چه خبر است/چرا دلار گران شد؟

کد خبر: 1099543

تقریبا دو روزی می‌شود که نرخ دلار با نوسانات و بازارسازی‌ها در فضای مجازی افزایش پیدا کرده است که دلایل مختلفی برای این افزایش قیمت مطرح می‌شود.

در بازار ارز ایران چه خبر است/چرا دلار گران شد؟

علی اصغر سمیعی، کارشناس حوزه اقتصادی ، در رابطه با دلایل افزایش قیمت دلار طی چند روز گذشته، بیان کرد: افزایش حجم نقدینگی و در پی آن بالا رفتن نرخ تورم ، تاثیر بسیار زیادی بر قیمت دلار در بازار ارز دارد. در کشور‌هایی که در حوزه دلار فعالیت دارند نرخ تورمشان بسیار پایین‌تر از اعداد مربوط به ایران است و این تفاوت در زمینه نرخ ارز خود را نشان می‌دهد.

او در رابطه با چگونگی افزایش حجم نقدینگی، توضیح داد: هیچکس به غیر از دولت‌ها توانایی ایجاد تورم را ندارند؛ دولت‌ها با استفاده از چاپ پول و خلق نقدینگی بیشتر از نرخ رشد تورم را در کشور بالا می‌برند.

سمیعی تصریح کرد: افزایش حجم نقدینگی از دو روش صورت می‌گیرد؛ روش اول، چاپ پول به صورت رسمی است و روش دوم هم چاپ اسکناس و تزریق پول بدون پشتوانه است که توسط تمامی ارگان های فعال در این زمینه صورت می گیرد، وظیفه اصلی بانک مرکزی در این زمینه، مقابله با خلق پول و چاپ اسکناس توسط بانک‌هاست.

احمدی نوائی لواسانی، رئیس کانون صرافان ضمن بیان اینکه از روز گذشته تاکنون تغییری در روند عرضه و تقاضا ایجاد نشده است، بیان کرد: این اعداد با توجه به این که در دوران تورم هستیم خیلی غیر طبیعی نیست و باید صبر کرد که مدتی از این افزایش قیمت بگذرد تا بتوانیم تحلیل درستی در این زمینه داشت باشیم.

او ضمن اشاره به اینکه احتمال بالا رفتن بیشتر قیمت دلار در این فصل به دلیل افزایش تقاضای احتیاطی وجود دارد، بیان کرد: نوسانات اخیر بیشتر تحت تاثیر اخبار سیاسی از جمله مسائل مربوط به هسته‌ای است. این افزایش قیمت تنها در بازار ارز ایران صورت نگرفته و در کشورهایی مانند ترکیه و افغانستان نرخ دلار بالا رفته است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها