مراحل احداث باغ گردو؛ از انتخاب زمین و خرید نهال تا بهره برداری

کد خبر: 1100079

به گزارش جهاد کشاورزی و طبق نتایج به دست آمده از طرح آمارگیری از باغداری‌های کشور، ساخت و احداث باغ گردو، از محبوب‌ترین و پردرآمدترین سرمایه‌گذاری‌ها در کشور به‌حساب می‌آید. خرید نهال گردو و کاشت و پرورش آن تا سال‌ها می‌تواند ثمره بسیار زیادی داشته باشد و همچنین کشور ما یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گردو در جهان می‌باشد.

خرید نهال گردو

 

چگونه باغ گردو احداث کنیم؟ چه زمینی را انتخاب کنیم؟

پیش از خرید نهال گردو باید به چند نکته توجه داشت، از جمله اینکه احداث باغ گردو نیازمند دانش و تجربه کافی در این زمینه است. کشور ایران سرزمینی است که بستر بسیار مناسبی برای رشد انواع گیاهان و درخت‌ها به‌حساب می‌آید.

درخت گردو یکی از درختانی است که در بیشتر مناطق ایران می‌توان آن را پرورش داد و به همین خاطر است که احداث باغ گردو و تولید آن ‌یکی از بهترین سرمایه گذاری ها در بخش کشاورزی است. در کشور ما به جز مناطق جنوبی، می‌توان به احداث باغ گردو دست زد. برای اینکه جهت احداث باغ گردو و خرید نهال گردو اقدام کنید ابتدا باید بدانید که بر اساس محل باغ گردوی خود چه نوع نهالی را باید انتخاب کنید. در قسمت زیر این مقوله را بر اساس ارتفاع از سطح دریا برای شما توضیح می‌دهیم.

بهترین ارتفاع برای کاشت نهال گردو ارتفاع بین 800 تا 2500 متر است. درختان گردوی فرنور در ارتفاع بین 1200 تا 2000 رشد بسیار خوبی خواهند داشت و در ارتفاع 0 تا 1200 هم درختان گردوی فرانکوت، پدرو، چندلر، اسرائیلی، هارتلی و گردوی محلی رشد مناسبی دارند

خرید نهال گردو همچنین سرمایه گذاری بسیار خوبی هم می‌باشد، چرا که این درخت عمری طولانی داشته و از مقاومت بسیار بالایی نیز برخوردار است. توجه داشته باشید که قبل از خرید نهال گردو و اقدام به کاشت آن شما نیاز به سرمایه اولیه مناسبی دارید ولی این روند همیشگی نبوده و پس از کسب اولین ثمره از این درختان، دیگر نیاز مجدد به خرید نهال گردو نخواهید داشت و می‌توان اذعان نمود که سرمایه بسیار خوبی را به ارمغان می‌آورند.

 

چگونه بستر مناسب را برای کشت نهال گردو فراهم کنیم؟

کسی که اقدام به خرید نهال گردو می‌کند باید چندین نکته را مدنظر قرار دهد. نخستین مورد مسئله آب و هواست. نهال گردو در مناطقی رشد می‌کند که در تابستان دارای آب و هوای معتدل و در زمستان سرد باشد. درختان گردو در فصل زمستان باید حدوداً 1500 ساعت در معرض هوای صفر تا هفت درجه سانتی‌گراد قرار گیرند و همچنین باید توجه داشت که دمای حرارت محیط در گرم‌ترین حالت، بیش از 38 درجه نباشد و دمای اپتیمم آن بین 15 تا 20 درجه سانتی‌گراد باشد.

اما مسئله بسیار مهم دیگر قبل از خرید نهال و کاشت گردو، توجه به خاک است. نهال گردو به هیچ وجه در خاک رسی سنگین و مرطوب رشد مناسبی نخواهد داشت. برای احداث باغ گردو لازم است که خاک‌های نیمه سنگین و لومی، شنی و رسی را فراهم کرده و به‌صورت یکدست و در عمق 3 متری بکارید. خاک لومی نسبت به خاک شنی مناسب‌تر بوده و باعث می‌شود تا محصول بیشتری برداشت کنید و تعداد نهال‌های بیشتری بکارید. همچنین خاک لومی رطوبت بیشتری را در خود نگه داشته و به شما این امکان را می‌دهد که در مصرف آب صرفه‌جویی کنید.

مقدار آب موردنیاز برای یک باغ گردو به‌صورت میانگین و باتوجه‌به آب و هوای اقلیم باغ بین هشت تا ده هزار متر مکعب برای هر هکتار در هر سال می‌باشد. پس از خرید نهال گردو و کاشت آن باید حتماً بلافاصله آن را آبیاری نمایید. اگر هم از روش آبیاری قطره‌ای و اصلاح شده استفاده می‌کنید شش تا هشت هزار متر مکعب آب برای هر هکتار در سال مناسب است. بهترین روش آبیاری، سیستم آبیاری قطره‌ای است زیرا مؤثرتر بوده و تلفات آب را بسیار پایین می‌آورد.

شیب زمین مسئله مهم دیگری برای احداث باغ گردو می‌باشد. اگر شما درختان گردوی خود را در شیب‌های جنوبی بکارید در زمان محصول دهی از باغ خود ثمره بیشتری تحویل خواهید گرفت ولی این خطر هم وجود دارد که در فصل بهار دچار سرمازدگی شوند.

خرید نهال

نحوه‌ی کاشت و زمان کاشت مناسب برای نهال گردو

پس از خرید نهال گردو بهترین زمان کاشت آن اوایل بهمن تا پایان سال می‌باشد. بهترین مناطق کاشت این درخت نیز مناطقی با آب و هوای معتدل است. در مناطق سردسیر نیز بهترین زمان کاشت نهال گردو اوایل بهار می‌باشد.

پس از اینکه اقدام به خرید نهال گردو کردید، ابتدا آن را در گودال قرار دهید و آرام‌آرام خاک را در اطراف آن بریزید. پس از آن ضرباتی به خاک وارد می‌کنیم تا محکم شوند و هوا در خاک باقی نماند. پس از کاشت نهال گردوی خود فراموش نکنید که قسمت یقه نهال بیرون از خاک باشد.

 

چگونه از نهال های گردو بعد از کاشت تا برداشت محصول، محافظت کنیم؟

بیشتر کسانی که باغ گردو دارند معمولاً برای آسیب ندیدن درختان خود ناشی از حملات جوندگان از پوشش برای تنه درختان خود استفاده می‌کنند. البته پوشش تنه درخت مزایای دیگری هم مانند جلوگیری از سرمازدگی، آفتاب سوختگی و آفت دارد.

 

نهال گردو

از کجا برای خرید نهال گردو اقدام کنیم؟

مهم‌ترین نکاتی که در هنگام خرید نهال گردو باید به آنها توجه داشته باشید اصالت، شناسه‌دار بودن و معتبر بودن نهالستانی است که از آن خرید می‌کنید. نهال‌های مرغوب که از نهالستان های معتبر تهیه می‌شوند معمولاً دارای شناسنامه هستند، باغداران با استفاده از این شناسنامه می‌توانند از اصالت نهال خود مطمئن شوند. شناسه‌دار بودن نهال‌ها همچنین باعث می‌شود که در هنگام بروز مشکل و ایجاد ضرر و زیانی، باغداران بتوانند پیگیری کرده و از ایجاد خسارت جلوگیری نمایند.

مفتخریم که به شما اعلام کنیم نهالستان میاندوآب نهال یکی از معتبرترین مراکز فروش نهال در غرب کشور می‌باشد. این نهالستان دارای سال‌ها تجربه در تولید و فروش انواع و اقسام نهال‌های مثمر و غیر مثمر است.

برای مشاهده مشخصات کامل برترین ارقام نهال‌های گردو، نهال انگور و سایر نهال‌ها می‌توانید عبارت "میاندوآب نهال" را در گوگل جستجو کنید یا مستقیماً به وب‌سایت این نهالستان به آدرس  www.m2bnahal.irمراجعه نمایید.

شماره تلفن: 09145530336 (مهندس دانیال رجبی)

در این سایت ویژگی‌ها، شرایط آب‌وهوایی مناسب و میزان باردهی ارقام مختلف توضیح داده شده و همچنین می‌توانید از طریق تماس تلفنی با متخصصین این نهالستان در مورد انتخاب و خرید نهال مناسب و راه‌اندازی باغ، مشاوره‌های لازم را دریافت نمایید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها