گاز لبنان از مصر تأمین خواهد شد یا از اسرائیل؟

کد خبر: 1101793

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی مدعی شد که دولت لبنان در حال اجرای طرح آمریکایی برای انتقال گاز این رژیم از طریق مصر و اردن به لبنان است.

گاز لبنان از مصر تأمین خواهد شد یا از اسرائیل؟

 در حالی که وزرای انرژی چهار کشور اردن، مصر، لبنان و سوریه حدود یک ماه پیش در نشستی در امان پایتخت اردن درباره انتقال گاز به لبنان توافق کردند، کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی مدعی شد که گاز این رژیم به لبنان منتقل خواهد شد.

«یهود یعاری» تحلیلگر امور عربی در کانال مذکور گفت که آمریکا طرحی را برای تجهیز لبنان به گاز اسرائیل از طریق مصر، اردن و سوریه تهیه کرده است و به موجب این طرح، لبنان به گاز استخراجی میدان گازی «Levitan» اسرائیل مجهز خواهد شد.

یعاری افزود که دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برای اجرای این طرح، از تحریم‌های سوریه عبور می‌کند و این گاز اسرائیل با عنوان «گاز مصر» به لبنان منتقل خواهد شد.

وی گفت: «همه این حقیقت را می‌دانند اما به طور علنی از آن سخن نمی‌گویند و این موضوع تنها در نشریه‌های ویژه امور انرژی درز شده است که عموم مردم به آن رسانه‌ها دسترسی ندارند چرا که هزینه اشتراک این نشریه‌ها بسیار بالاست».

به نوشته وبگاه «العربی الجدید»، یعاری تصریح کرد که همه طرف‌ها به ویژه دولت لبنان از این موضوع اطلاع دارد اما همه سعی دارند حقیقت این فریب یعنی انتقال گاز اسرائیل به لبنان تحت عنوان گاز مصر را پنهان کنند.

یعاری همچنین گفت که در صورت اجرای این طرح آمریکا، گاز اسرائیل از طریق صحرای سیناء و با خط لوله گاز عربی واقع در جنوب شهر طابا و دریای سرخ به اردن و از آنجا به سوریه و پس از آن به لبنان منتقل خواهد شد.

این تحلیلگر کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی افزود که انتقال گاز مصر به لبنان عملا غیر ممکن است زیرا خطوط لوله گاز موجود در سیناء تنها برای انتقال تولیدی میدان «لویتان» اسرائیل به مصر مورد استفاده قرار می‌گیرد و این یعنی مصر گزینه‌ای جز فروش گاز خریداری شده از اسرائیل به لبنان را ندارد و پس از آن این گاز را از طریق خطوط لوله گاز عربی از طابا به اردن و سوریه و سپس لبنان منتقل می‌کند.

وزرای انرژی مصر، سوریه، لبنان و اردن حدود یک ماه پیش در نشستی در امان پایتخت اردن درباره احیای خط لوله گاز عربی و انتقال گاز از مصر به لبنان توافق کردند./ فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها