نماینده مجلس: باید قیمت ارز را تک نرخی و واقعی‌سازی کنیم

کد خبر: 1103433

یک نماینده مجلس با بیان اینکه به جای پرداخت ارز ترجیحی باید با پرداخت مستقیم یارانه از اقشار کم‌درآمد حمایت کرد، گفت: باید قیمت ارز را تک نرخی و واقعی‌سازی کنیم و در ارتباط با این موضوع نحوه‌ اجرایی و تک‌نرخی کردن ارز نیز بسیار مهم است و باید به گونه‌ای باشد که این جراحت آسیب بیشتری به مردم وارد نکند.

نماینده مجلس: باید قیمت ارز را تک نرخی و واقعی‌سازی کنیم

معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هدف دولت از پیاده‌سازی ارز ترجیحی چه بود، اظهارداشت: به نظر می‌رسد در ارتباط با موضوع ارز ترجیحی، سیاستی را که دولت‌های قبلی داشتند نیز دولت سیزدهم را هم مجبور به ادامه این ماجرا کرده است.

وی تصریح کرد: آن‌ها تصور می‌کردند با این سیاست بتوانند اقشار ضعیف جامعه را با ارز مرجع یا ارز ۴۲۰۰ تومانی حمایت کنند، اما تجربه‌ در کشورمان و حتی کشورهای دیگر نشان داده است که این سبک حمایت‌ها به دلیل ایجاد سازوکارهای فسادزا هیچ خیری به مردم نخواهند رساند.

سعیدی ادامه داد: یارانه پرداختی کشور برای سوخت و حتی درمان نیز بسیار بالاست و بین این یارانه‌ها با یارانه ارزی فعلی، تفاوت‌های فراوانی وجود دارد، به همین دلیل است که ما باید تلاش کنیم عدالت را در بین همه‌ مردم برقرار کنیم. عدالت بدین معنی است که مردم با مدیریت درست از سهمیه‌ بیت‌المالشان به طور مساوی بهره بگیرند. در حال حاضر اما متاسفانه ثروتمندان بیشتر از مردم عادی از یارانه‌ها استفاده می‌کنند که نمونه اصلی آن در مصرف بسیار متفاوت دهک‌های بالای درآمدی از این یارانه ارزی بوده است.

 وی تصریح کرد: به طور مثال در بحث یارانه انرژی نیز یک نفر ممکن است چند وسیله‌ نقلیه داشته باشد، از طرفی یک نفر ممکن است یک وسیله‌ نقلیه یا بعضا هیچ وسیله‌ی نقلیه‌ای نداشته باشد و همه‌ این‌ها از یارانه‌ آشکار و پنهان سوخت بهره می‌برند اما آن کسی که وسیله نقلیه بیشتری دارد، از یارانه انرژی نیز استفاده بیشتری می‌کند. اگر ما نتوانیم این موضوع را به طور صحیح مدیریت و کنترل کنیم، به سمت بی‌عدالتی حرکت کرده‌ایم؛ اتفاقی که عینا در ارز 4200 تومانی افتاد، به نام مردم ارز 4200 تومانی را دادند ولی به سفره مردم نرسید.

نماینده مردم چابهار افزود: به اعتقاد بنده دولت سیزدهم همین عقیده را دارد و به سمتی پیش می‌رود که بتواند شرایط استفاده بهینه از منابع بسیار زیاد ارز 4200 تومانی را برای همه مردم مهیا کند. اما موضوع مهم‌تر این است که نحوه‌ اقدام و مسیر انتخابی باید به گونه‌ای باشد که این جراحی موجب آسیب دیدن اقشار ضعیف جامعه نشود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا سیاست پرداخت ارز 4200 تومانی با شکست روبه‌رو شده است، گفت: سیاست ارز ترجیحی موجب بی‌عدالتی در کشور شده است و شکاف در جامعه را افزایش می‌دهد. اگر ما نگاهی به جامعه داشته باشیم، متوجه می‌شویم که همه‌ افراد درحال تلاش هستند اما تفاوت طبقاتی در جامعه روزبه‌روز درحال بیشتر شدن است و اتخاذ تدابیری مانند ارز چندنرخی نه تنها به بخش مولد اقتصاد کمکی نمی‌کند بلکه به سوداگری در جامعه دامن می‌زند و همه این‌ها نشان‌دهنده‌ این موضوع است که ما در مسیر درستی قرار نگرفته‌ایم.

سعیدی در پاسخ به این سوال که علاوه براینکه این سیاست محقق نشد، چه پیامدهای منفی دیگری برای اشتغال و اقتصاد کشور داشت، گفت: مهمترین مسئله این است که افراد به‌جای بها دادن به تولید به سمت راه‌های پرسود و فسادزا می‌رفتند، یعنی اگر کسی هم به سمت تولید می‌رفت، یکی از علت‌ها این بود که در این مسیر قرار بگیرد که ارز 4200 تومانی بگیرد یا از منافع رانتی این ارز بهره‌مند شود و متاسفانه این موضوع پیامد منفی جدی برای فعالان واقعی و دلسوز بخش مولد اقتصاد را داشت و متاسفانه با اتخاذ این سیاست ارزی به جای تولید، به واردات یارانه دادیم.

نماینده مجلس افزود: امروزه بخش قابل توجهی از تولیدات ما تولیدات پوششی هستند، بدین معنی که کارخانه‌ای که قبلا در خط تولید بوده است، امروز بخشی از تولید خود را کاهش داده و اقلام را به صورت فله‌ای وارد می‌کند و در بسته بندی داخلی به بازار می‌آورد که این موضوع نیز متاسفانه در نوع خودش فسادی است که دلیل آن دقیقا به ارز ترجیحی برمی‌گردد و در فرد این توجیه را ایجاد می‌کند که هزینه‌های تولید در داخل به صرفه نیست لذا این مواردی است که باعث کاهش تولید واقعی می‌شود.

نماینده مردم چابهار در پایان در مورد راهکارهای جایگزین این سیاست گفت: ما باید قیمت ارز را تک نرخی و واقعی‌سازی کنیم و در ارتباط با این موضوع نحوه‌ اجرایی و تک‌نرخی کردن ارز نیز بسیار مهم است و باید به گونه‌ای باشد که این جراحت آسیب بیشتری به مردم وارد نکند. از طرفی با پرداخت مستقیم نیز از اقشار کم‌درآمد جامعه دفاع کرد./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها