چگونه تیرآهن اصل را از تیرآهن تقلبی تشخیص دهیم؟

کد خبر: 1103535

با توجه به اینکه از تیرآهن در صنایع مختلف استفاده می‌شود و کارخانه‌های بسیاری امروزه مشغول تولید این نوع فولاد هستند، ممکن است در این میان، افراد سودجوی بسیاری دست به تولید تیرآهن غیر اصل یا تقلبی بزنند؛ در این بخش قصد داریم تا شما را با راه‌های تشخیص تیرآهن اصل از تیرآهن تقلبی آشنا کنیم؛ اما بهتر است ابتدا کمی با تیرآهن و انواع آن آشنا شوید.

 

تیرآهن چیست؟

از تیرآهن بیشتر در امر ساخت‌وساز استفاده می‌شود که وظیفه اصلی آن تحمل تنش‌های حاصل از نیروی برشی و لنگر خمشی است. تیرآهن دارای انواع متنوعی است که هرکدام کاربرد خاص خود را دارد. انواع تیرآهن عبارت است از:

 

  • تیرآهن IPE
  • تیرآهن INP
  • تیرآهن IPB

 

کارخانه‌های تولیدکننده تیرآهن کدم‌اند؟

امروزه کارخانه‌های زیادی مشغول فعالیت در زمینه تولید انواع تیرآهن هستند. در ادامه 5 کارخانه پرطرفدار و معروف در این زمینه را به شما معرفی خواهیم کرد:

 

  • کارخانه ذوب‌آهن اصفهان
  • کارخانه تیرآهن نورد آریان فولاد
  • کارخانه تیرآهن فایکو (فولاد البرز ایرانیان)
  • کارخانه ظفر بناب
  • کارخانه جهان فولاد غرب

1

تشخیص تیرآهن اصل از تیرآهن تقلبی

نحوه تشخیص تیرآهن اصل به مؤلفه‌های زیادی بستگی دارد. این مؤلفه‌ها عبارت‌اند از:

 

  • استانداردهای به‌کاررفته در تولید تیرآهن
  • ابعاد و اندازه آن
  • علامت اختصاری و انحصاری روی تیرآهن
  • کارخانه تولیدکننده
  • وزن و طول هر شاخه از آن

 

چگونه تیرآهن اصفهان را از تیرآهن‌های تقلبی تشخیص دهیم؟

کارخانه ذوب‌آهن اصفهان از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی طویل در ایران است که همین امر باعث می‌شود، اهمیت تشخیص تیرآهن اصفهان از تیرآهن‌های تقلبی روز به روز افزایش یابد. این کارخانه در سال 1346 تأسیس شد که اکنون تمامی تیرآهن‌های تولیدشده توسط این کارخانه دارای سایزهای 12 الی 30 هستند. اولین فاکتور تشخیص تیرآهن اصفهان، علامت اختصاری درج شده روی آن است.

 

2

 

علامت اختصاری تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان:

علامت اختصاری تیرآهن اصفهان، عبارت ESCO است که روی تمامی تیرآهن‌های آن درج می‌شود. این حرف به‌صورت برجسته و از جنس خود تیرآهن، روی بال آن قرار دارد. مورد بعدی، توجه به استاندارد ساخت آن است.

 

استاندارد ساخت تیرآهن اصفهان

کارخانه ذوب‌آهن اصفهان تیرآهن‌های خود را بر اساس استانداردهای IPE، INP، استاندارد اروپا و جدول اشتال تولید می‌کند. پس هنگام خرید تیرآهن اصفهان به استاندارد تولید آن دقت داشته باشید. گام بعدی، تشخیص از روی ظاهر است.

 

تشخیص تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان از روی ظاهر آن

معمولاً تیرآهن اصفهان دارای بال‌های ابتدایی با خصوصیات نازک و یکنواخت است که به‌راحتی می‌توانید در یک نگاه آن را تشخیص دهید. قدم بعدی نیز توجه به سایز و ضخامت تیرآهن است.

 

تشخیص از روی سایز و ابعاد

کارخانه ذوب‌آهن اصفهان تیرآهن‌های خود را در سایزهای مختلف و بین 12 الی 30 تولید می‌کند؛ بنابراین اگر تیرآهن اصفهان با سایزی غیر از 12 الی 30 در بازار وجود داشت، آگاه باشید که تقلبی است.

 

تشخیص از روی وزن تیرآهن

وزن تیرآهن نیز از دیگر راه‌های تشخیص تیرآهن اصل از تقلبی است که بسیار هم به تشخیص تیرآهن اصفهان کمک می‌کند. با مراجعه به جدول وزن تیرآهن اصفهان به‌راحتی می‌توانید وزن تیرآهن خریداری شده خود را با این جدول مقایسه کنید.

 

تشخیص از روی قیمت

آخرین مورد برای تشخیص تیرآهن اصفهان، توجه به قیمت آن است. اگر قیمت تیرآهن 14 یک فروشنده در بازار، کمتر از فروشنده دیگر بود، به طوری‌ که اختلاف شدیدی با یکدیگر داشتند، آگاه باشید که ممکن است تیرآهن ارزان‌تر، تقلبی بوده یا متعلق به کارخانه‌ای غیر از ذوب‌آهن باشد.

به این نکته هم توجه داشته باشید که قیمت آهن ممکن است دارای نوسان باشد و این امر در قیمت نهایی تیرآهن تأثیرگذار خواهد بود.

 

3

 

با تمامی موارد ذکرشده در این متن، بازهم ممکن است افراد سودجو راه‌های بیشتری برای فریب خریدار پیدا کنند که پیشنهاد ما به شما برای جلوگیری از این موضوع، خرید آهن‌آلات از فروشنده‌های معتبر در بازار است. بهترین راه خرید مقاطع فولادی، خرید از وب‌سایت اینترنتی https://www.asroon.ir است که قیمت تمامی آهن‌آلات مثل قیمت پروفیل و تیرآهن در این وب‌سایت به‌روز است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها