قطعات و اجزای جرثقیل دستی و برقی

کد خبر: 1104197
قطعات و اجزای جرثقیل دستی و برقی
جرثقیل دستی یک سازه کاملا مکانیکی می باشد که با بکار بردن یک نسبت فیزیکی که دو نقطه از چرخدنده ها با قطر های نابرابر که سوار بر یک شافت مرکزی هستند دارای سرعت زاویه ای برابر هستند برای لیفتینگ بار استفاده می کند. ساختار جرثقیل دستی متشکل از یک بلوک می باشد که جنس بلوک از آلیاژ های سخت آلومینیومی می باشد و بلوک نقش یک محافظ را برای جلوگیری از تماس مستقیم با اجزای داخلی و ممانعت از وزد گرد و غبار به داخل چرخدنده ها بر عهده دارد. در داخل بلوک جرثقیل دستی از یک شافت مرکزی نگهدارنده چرخدنده ها استفاده شده است.

در برخی از انواع جرثقیل دستی از بوش و در برخی دیگر از یک بلبرینگ برای تعلیق بهتر بار استفاده شده است. علاوه بر اجزای داخلی بلوک جرثقیل دستی از دو قلاب یکی در بالا معروف به قلاب سقفی و یکی در پایین معروف به قلاب بار برای اتصال جرثقیل دستی در بالا و پایین استفاده شده است. دو عدد زنجیر یکی از جنس آهنی با تنسایل پایین بر روی چرخدنده با قطر بیشتر معروف به زنجیر دستی و یکی از جنس فولادی و بر روی چرخدنده  با قطر کمتر معروف به زنجیر بار استفاده شده است. زنجیر بار در ساختمان جرثقیل دستی اغلب از فولاد گرید G80 مورد استفاده قرار می گیرد. تکین بکسل وارد کننده و عرضه کننده انواع جرثقیل دستی و استعلام قیمت جرثقیل دستی در ایران می باشد.

مقایسه کاربری جرثقیل برقی و دستی

بدون تردید زمانیکه دسترسی به الکتریسیته وجود داشته باشد دیگر انتخاب جرثقیل دستی بدون در نظر داشتن مزایا و مقایسه کاربری جرثقیل برقی صورت نمی پذیرد. جرثقیل های برقی نه تنها به صورت زنجیری بلکه بصورت سیم بکسلی نیز مورد استفاده قرار می گیرند و اغلب نیز از نوع 4 کاره هستند بدین معنا که دارای یک ترولی برای قرار گیری جرثقیل برقی بر روی ریل های سقفی هستند که وظیفه جابجایی افقی بار را بر عهده دارد. البته برخی از انواع جرثقیل دستی نیز دارای ترولی هایی از نوع دستی و یا زنجیری هستند.

جرثقیل برقی با الکتریسیته و برق 3 فاز کار می کند و از یک الکتروموتور قدرتمند و سیستم کوپلینگ قوی برای حرکت زنجیر استفاده می کند. برخر از انواع جرثقیل برقی به صورت دو سرعته نیز تولید می شوند که دارای سیستم گیربکس بوده و قیمت بسیار بالایی دارند.

انتخاب میان جرثقیل دستی و برقی با در نظر گرفتن فاکتور هایی مانند نیروی مصرفی بالاتر و زمان بیشتر در انتقال توسط جرثقیل دستی، قیمت بسیار بالاتر جرثقیل برقی، قابلیت های انتقالی بهتر جرثقیل برقی با داشتن ترولی های سقفی برقی و مسائل امنیتی صورت می پذیرد چرا که انتقال و سیم کشی نا مناسب جرثقیل برقی می تواند مخاطراتی نیز به همراه داشته باشد. جرثقیل برقی اغلب به صورت زنجیری از 1 الی 10 تن و جرثقیل برقی سیم بکسلی تا 35 تن نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این در حالی است که جرثقیل دستی زنجیری تا تناژ 25 تن نیز تولید می شود که البته در تناژ بالا دارای سرعت عمل بسیار پایینی است.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها