سه پیام برای ارزانی در بازار خودرو / ماجرای گرانی خودرو چیست؟

کد خبر: 1108354

بازار خودرو در مدت اخیر با سیگنال‌هایی برای کاهش قیمت مواجه بوده است اما بازار انگار راه خود را می‌رود؛ چرا؟

سه پیام برای ارزانی در بازار خودرو / ماجرای گرانی خودرو چیست؟

 بازار خودرو این روزها روندی افزایشی دارد. این در حالی است که دولت و مجلس تلاش می‌کنند با سیگنال‌هایی این روند را کنترل کنند.

در مدت اخیر، حداقل سه پیام کاهشی برای این بازار ارسال شده است.

وعده ارزانی وزیر صمت

وزیر صمت تا کنون چندین بار وعده کاهش قیمت خودرو را به مردم داده است. سیدرضا فاطمی‌امین چندی پیش هم در توئیتی از برنامه‌های وارتخانه صنعت، معدن و تجارت برای افزایش تولید و کاهش قیمت نوشت.

او در این توئیت وعده داد که روند افزایش تولید خودرو به گونه‌ای پیش‌ رود که روند قرعه‌کشی حذف شود و قیمت‌ها نیز کاهش یابد.

فاطمی‌امین همچنین در مراسم رونمایی خودروی تارا اتوماتیک نیز تاکید کرد که قیمت خودرو باید تا پایان سال کاهش یابد.

عرضه خودرو‌های کف پارکینگ

دومین سینگنال کاهشی وزیر صمت به بازار خودرو را می‌توان وعده او مبنی بر عرضه خودرو‌های کف پارکینگ تا دو ماه آینده دانست.

فاطمی‌امین، در روزهای گذشته وجود خودرو در کف پارکینگ خودروسازان، تا ۱۵ روز پس از تولید را «معقول» دانست در عین حال تاکید کرد که اکنون این تعداد بیش از حد شده است.

او وعده داد که تا دو ماه آینده انباشت غیرمتعارف خودرو‌های کف پارکینگ رفع می‌شود.

خبرهای جدید از واردات خودرو

به نظر می‌رسد دولت و مجلس همچنین تلاش می‌کنند با پرداختن به موضوع واردات خودرو، سیگنال کاهشی برای بازار ارسال کنند.

در جدیدترین خبر در این مورد، سید جواد حسینی‌کیا، نائب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس به رادیو اقتصاد گفته است که اصلاحات مورد نظر شورای نگهبان در مصوبه مجلس، تا ۱۰ روز آینده نهایی می‌شود.

چندی پیش برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی به تجارت‌نیوز گفته بود، دولت تلاش می‌کند با «حرف‌درمانی» بازارها را کنترل کند. به اعتقاد او، پرداختن به موضوع واردات نیز اقدامی در همین راستاست.

بی‌اعتنایی بازار به سیگنال‌های کاهشی

اما بازار خودرو بی‌اعتنا به وعده‌ها و خواسته‌های دولت و مجلس، راه خود را می‌رود. اکنون قیمت برخی انواع پراید از مرز ۱۶۰ میلیون تومان فرارفته و به ۱۷۰ میلیون تومان نیز نزدیک شده است.

در دو روز گذشته، قیمت برخی خودروها تا ۹ میلیون تومان هم گران شده‌اند. برخی دیگر نیز بین دو تا پنج میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند. در این میان، محصولات ایران خودرو بیشتر از سایپا گرانی را تجربه‌ کرده‌اند.

کارشناسان و فعالان صنعت خودرو معتقدند کاهش عرضه از سوی خودروسازان و صحبت‌هایی که در مورد گرانی محصولات آنها در آینده می‌شود در این زمینه موثر است.

برخی تاکید می‌کنند در صورتی که مذاکرات به نتیجه‌ خوبی برسد و واردات آزاد شود امکان کاهش قیمت خودرو وجود دارد اما بدون برجام و با تداوم انحصار خودروسازان، بازار به روند افزایشی خود ادامه می‌دهد./تجارت نیوز

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها