خودرو خارجی شب عید وارد ایران می‌شود؟ /دو شرط اصلی برای واردات خودرو

کد خبر: 1108361

نمایندگان مجلس می‌گویند موانع واردات خودرو برداشته شده و احتمالا به زودی طرح آزادسازی واردات خودرو در مجلس و شورای نگهببان تصویب می‌شود. اما آیا واردات خودروی خارجی به سال جاری می‌رسد یا به سال بعد موکول می‌شود؟

خودرو خارجی شب عید وارد ایران می‌شود؟ /دو شرط اصلی برای واردات خودرو

 سید جواد حسینی‌کیا، نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفته طی ۱۰ روز آینده اصلاحات کمیسیون صنعت در صحن علنی مجلس بررسی و پس از آن برای تایید به شورای نگهبان می‌رود.

اما در صورت موافقت شورای نگهبان، به نظر نمی‌رسد که واردات خودرو به سال ۱۴۰۰ برسد و احتمالا به سال بعد موکول می‌شود. این مساله را دبیر انجمن واردکنندگان خودرو هم تایید کرد.

خودرو خارجی شب عید وارد ایران می‌شود؟

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره شرایط واردات خودرو توضیح داد: درصورتی که طرح واردات خودرو به طور رسمی در مجلس تصویب و به تایید شورای نگهبان نرسد، تا خرداد سال آینده واردات خودرو عملی نمی‌شود.

دادفر توضیح داد که روند سفارش، خرید و وارد کردن خودرو حدودا پنج تا شش ماه زمان نیاز دارد. با توجه به همین موضوع اگر طرح واردات در آذر ۱۴۰۰ به تصویب و تایید نهایی برسد تا قبل از نوروز ۱۴۰۱ واردات خودرو در بازار ایران امکان‌پذیر نیست.

او می‌گوید در بهترین حالت، اولین گروه خودروهای خارجی خرداد سال ۱۴۰۱ به ایران وارد می‌شود.

هدف از واردات خودرو چیست؟

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو درباره شرایط واردات خودرو به تجارت‌نیوز گفت: اگر طرح واردات خودرو تصویب شود و به مرحله اجرایی برسد در حالت کلی به نفع مصرف‌کننده و بازار خودرو است.

موتمنی در ادامه توضیح داد: با توجه به رکودی که در بازار خودرو وجود دارد، تایید و اجرای طرح واردات خودرو، بازار را از حالت رکود دور می‌کند و به نفع شرایط بازار و خریداران است و موجب تنظیم بازار خودرو می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو عقیده دارد درصورتی که خودروهای ارزان قیمت وارد شود، هرچه زودتر واردات خودرو انجام شود رکود در بازار را کم‌تر می‌کند. همچنین رقابت در بازار را تقویت می‌کند.

شرایط واردات خودروی خارجی چیست؟

مروری بر شرایط و ضوابط واردات خودروی خارجی هم نشان می‌دهد که احتمال واردات خودروی خارجی برای شب عید ممکن نیست. چون احتمالا تا نیمه آذرماه روند بررسی و تایید طرح طول بکشد. از طرف دیگر دولت باید این قانون را ابلاغ کند.

اما حتی در صورتی که قانون واردات خودرو به زودی ابلاغ شود، شرایط واردات خودروی خارجی سخت است. دو شرط اصلی برای واردات خودرو این است که اولا واردات در برابر صادرات خودرو و قطعات خودرو انجام شود. یعنی اول ایران باید کالایی را صادر کند و در قبال آن، خودرو وارد کند.

شرط دوم این است که افراد هم می‌توانند خودرو وارد کنند اما باید منشا ارز خود را به بانک مرکزی اعلام و بانک مرکزی با تخصیص این ارز به واردات خودرو موافقت کند.

به نظر نمی‌رسد کل این فرایند به سال جاری برسد. این جدای از زمانی است که برای ثبت‌سفارش خودرو لازم است./تجارت نیوز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها