پازوکی: حذف شوک گونه یارانه‌ها به صلاح نیست

کد خبر: 1108606

یک کارشناس اقتصادی در واکنش به چرایی رشد پایین و تورم بالای مزمن در اقتصاد ایران، گفت: بدهی سنگین بخش خصوصی و دولت به سیستم بانکی از یک طرف و از سوی دیگر معضل عدم شفافیف مدیریت ناکارامدی باعث شده است این سیکل معیوب تورم بالا و رشد پایین ادامه یابد.

پازوکی: حذف شوک گونه یارانه‌ها به صلاح نیست

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور شامگاه روز سه‌شنبه در جلسه با جمعی از اقتصاددانان، با اشاره به اهمیت حل مشکلات اقتصادی کشور با استفاده از نظرات نخبگان و کارشناسان گفت: وضعیت اقتصادی را که دولت تحویل گرفته است شما به‌خوبی می‌دانید و بسیاری از مردم آثار آن را در سفره و جیب خود احساس می‌کنند اما شما اقتصاددانان دلایل آن را هم می‌دانید.

رئیس جمهور در ادامه 4 سوال از اقتصاددانان به شرح زیر پرسید:

چرا شاخص‌های کلان اقتصاد کشور مطلوب نیست؟

چرا تورمی که قرار بود تک‌رقمی شود اتفاق نیفتاده است؟

چرا ده‌ها میلیارد دلار یارانه پنهانی که دولت پرداخت می‌کند، مردم آثار مطلوب آن را در زندگی خود نمی‌بینند؟

چرا باوجود هزاران هزار میلیارد تومان مصارف دولت در 8 سال گذشته، رشد اقتصادی کمتر از یک درصد داشته‌ایم؟

مهدی پازوکی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به پرسشهای چهارگانه رئیس جمهور از اقتصاددانان گفت: اگر بخواهیم به این نکته بپردازیم که چرا شاخص‌های کلان اقتصاد کشور مطلوب نیست، باید به این نکته توجه کرد که در اقتصاد ایران با مسائل و چالشهای کشور برخورد علمی و کارشناسی  صورت نمی‌گیرد. از سوی دیگر در اقتصاد ایران با چالش عدم شفافیت نیز مواجه هستیم که خود به یک مانع بزرگ برای حرکت و جهش اقتصادی تبدیل شده است.

پازوکی در واکنش به این بحث که چرا تورمی که قرار بود تک‌رقمی شود محقق نشده است، تاکید کرد، یکی از عوامل شکل دهنده تورم حجم بالا و غیر منطقی بدهی ریالی بخش خصوصی و دولت به سیستم بانکی و بانک مرکزی است. همچنین در اقتصاد کشور با یک سری بی انضباطی ها مواجه هستیم که دامنه آن تا قانون بودجه کشور نیز تسری پیدا کرده است. به طور کلی محتویات سند بودجه نشان میدهد که در عمل کشور گران اداره می شود که همین موضوع به دامنه دار شدن و پایداری تورمهای خارج از قاعده کمک کرده است.  اگر قرار باشد در این حوزه اصلاحاتی اعمال شود باید در دستگاههایی که بدون توجیه و ارائه خدمات کافی حقوقهای خارج از قاعده دریافت میکنند یک پایش و بازنگری اساسی صورت گیرد. در نهایت همین منابع صرفه جویی شده باید به دستگاههایی که امروز با چالش حقوق و دستمزد مواجه هستند تزریق شود تا نیاز به تزریق منابع ریالی جدید بیرونی و احتمالا تورم زا برای همسان سازی معلمان  و حمایت از  کادر درمان نباشیم.

وی در واکنش به این سوال که چرا ده‌ها میلیارد دلار یارانه پنهانی که دولت پرداخت می‌کند،اما  مردم آثار مطلوب آن را در زندگی خود نمی‌بینند؟ گفت: در این خصوص در ابتدا باید به این نکته توجه کرد که در شرایط فعلی اقتصاد ایران به هیچ عنوان شرایط اعمال شوکهای جدید علی الخصوص در حوزه یارانه انرژی وجود ندارد. اگر پیش از این نرخ بنزین همزمان با تورم سالیانه 20 درصد رشد میکرد امروز به راحتی بنزین 3 هزار تومانی در اقتصاد پذیرفته شده بود اما  این که به صورت شوک گونه بخواهیم یارانه ها را تغییر دهیم حتما به صلاح کلیت اقتصاد نیست.

این کارشناس اقتصادی در واکنش به این پرسش که چرا باوجود هزاران هزار میلیارد تومان مصارف دولت در 8 سال گذشته، رشد اقتصادی کمتر از یک درصد داشته‌ایم؟ گفت: به اعتقاد بنده بحث سیاست خارجی و آثار آن بر اقتصاد قابل کتمان نیست. اگر سیاست خارجی و بهبود روابط سهم 20 درصدی در رفع موانع رشد و توسعه داشته باشد حتما یک سهم 80 درصدی از وضعیت موجود به مدیریت ناکارآمد در سطوح مختلف اداره کشور بازمیگردد که حتما این دو عامل که در یک راستا هستند بایستی تجدید نظر صورت گیرد./ تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها