مهمترین خواص آجیل چیست؟

کد خبر: 1109224

آجیل در اکثر مراسمات ایرانیان وجود دارد. در واقع اکثر مغز های موجود در آجیل در کشور وجود دارند و نیازی به واردات آن نیست. طبیعتا آشنایی بیشتر نسبت به خواص آجیل باعث مصرف روزانه آن می شود. ترکیبات آجیل بر حسب سلیقه و نیز توان مالی فرد اندکی متغیر است، اما می توان چند جزء را به عنوان اجزای اصلی آجیل در نظر گرفت.

گردو، پسته و انواع بادام از مغز های اصلی آجیل می باشند. خواص و طبع گرم آنها عامل اصلی قرار گرفتن این مغز ها در آجیل می باشد. استفاده از آجیل در برخی از غذا ها و نیز به صورت میان وعده باعث جلوگیری از بیماری های مزمنی می شود که امروزه بسیار رایج شده اند. در این مقاله به مهم ترین و اصلی ترین خواص آجیل برای سنین مختلف می پردازیم تا شما با آگاهی بیشتری این ماده خوراکی ارزشمند را تهیه و مصرف کنید.

مهم ترین خواص آجیل 

بسیاری از افراد به دلیل اطلاعات کمی که در مورد انواع آجیل دارند از مصرف آن امتناع می کنند، زیرا اکثر آنها معتقدند که آجیل مقدار بسیاری چربی دارد. این چربی ممکن است سلامت کلی فرد را به خطر بیندازد و باعث اضافه وزن آنها شود. این تصور اشتباهی است و مصرف به اندازه ی آجیل نه تنها باعث بروز مشکلات نمی شود بلکه باعث جلوگیری از مشکلات قلبی نیز می شود. مهم ترین خواص آجیل عبارتند از:

کمک به تناسب اندام و کاهش وزن

همانطور که گفته شد بسیاری تصور می کنند که دانه های روغنی موجود در آجیل می توانند باعث افزایش وزن و چاقی ناسالم آنها شود. با توجه به تحقیقات انجام شده در این باره مشخص شده است که چربی های موجود در آجیل، چربی های سالمی هستند که بدن به آنها نیاز دارد و بدون ضرر هستند.

در واقع آجیل ها با وجود کالری بسیار بالایی که دارند می توانند در کاهش چربی های قسمت های مختلف بدن از جمله چربی های دور شکم بسیار موثر باشند.

آنتی اکسیدان بالا

رادیکال های آزاد به ترکیباتی گفته می شود که در صورت ورود به بدن سلامت فرد را به خطر می اندازند و در واقع ورود آنها به بدن تا حدودی غیر قابل کنترل است. آنتی اکسیدان مولکولی است که در بدن وجود دارد و با این مواد بیگانه مقابله می کند. وجود آنتی اکسیدان بالا در بدن به مقابله بیشتر با مواد مضر کمک می کند.

مصرف برخی مواد خوراکی مانند آجیل می تواند مقادیر بالای آنتی اکسیدان را به بدن برساند. در میان آجیل نیز برخی از مغز ها مانند گردو خواص آنتی اکسیدانی بالاتری دارد. این خاصیت آجیل از بسیاری از سرطان ها و مشکلات مربوط به افزایش سن جلوگیری می کند.

تنظیم و کنترل قند خون

قند خون که مشکل بسیاری از افراد است با خوردن مواد بسیاری افزایش می یابد، اما آجیل فاقد موادی است که قند خون فرد را بالا ببرند. انواع آجیل ها مانند پسته کربوهیدرات پایینی دارند و به همین دلیل قند خون را بالا نمی برند. از طرفی خطر ابتلا به دیابت نوع دو نیز با مصرف آجیل بسیار کاهش می یابد. بنابراین افرادی که نگران افزایش قند خون خود هستند می توانند بدون نگرانی از آجیل استفاده کنند.

خواص ضد التهابی آجیل

یکی از مهم ترین خواص آجیل که شاید کمترین توجه را به خود جلب کرده باشد خاصیت ضد التهابی آن است. به این معنا که در زمان های عفونت و نیز وجود عوامل بیگانه در بدن، در عضو ها و اندام های مختلف بدن التهاب هایی ایجاد می شود تا از بروز بیماری جلوگیری کنند. این التهاب ها در کوتاه مدت بسیار خوب عمل می کنند و از آسیبی که به دلیل وجود باکتری ها و سایر مواد در بدن ایجاد می شود می کاهند.

در دراز مدت و با برطرف نشدن التهاب های بدن ممکن است این التهاب ها برای فرد مشکل ساز شوند. بنابراین وجود موادی که بتواند این التهاب ها را کاهش دهد بسیار ضروری است. آجیل ها ترکیبات بی نظیری هستند که خواص ضد التهابی بسیار بالایی دارند. پسته، بادام و گردو از جمله آجیلی هایی هستند که می توانند التهاب های بدن را به مقدار بسیار کاهش دهند.

بهبود سیستم گوارش

فیبر ماده ای است که به مقدار بسیار در آجیل وجود دارد و به طور غیر مستقیم باعث هضم سریع غذا می شود. این ماده باکتری های مفید موجود در روده را که باعث هضم بهتر غذا می شوند افزایش می دهد و به این صورت به سیستم گوارش کمک می کند. این عمل فیبر همچنین از چاقی بیش از حد جلوگیری می کند.

گردو، فندق، بادام و سایر آجیل ها حاوی مقدار زیادی فیبر هستند. از طرفی فیبر موجود در آجیل با کاهش جذب کالری باعث احساس سیری کاذب و نیز لاغری سالم در فرد می شود. بنابراین یکی از ویژگی های آجیل که کمک به تناسب اندام است به دلیل وجود فیبر می باشد.

آجیل منبع غنی پروتئین

در انواع آجیل پروتئین بسیاری وجود دارد و پروتئین ماده ی موثر در رشد و بهبود عضلات و سلول های بدن می باشد. بادام زمینی، بادام هندی و پسته جزء آجیل هایی هستند که پروتئین بسیاری دارند و برای افراد سنین مختلف مناسب و ضروری می باشند. وجود پروتئین بسیار در انواع آجیل ها باعث مصرف آن توسط ورزشکاران شده است.

در واقع بسیاری از ورزشکاران و بدنسازان بجای استفاده از مکمل های پروتئین از انواع مغز های موجود در آجیل مانند بادام زمینی برای عضله سازی استفاده می کنند. این ماده می تواند سلامت عمومی ورزشکاران را نیز حفظ کند.

مهم ترین خواص آجیل برای کودکان چیست؟

آجیل همانگونه که برای بزرگسالان خواص بسیاری دارد، برای کودکان نیز بسیار مفید است. در واقع آجیل باید در رژیم غذایی کودکان قرار گیرد تا مانع بسیاری از مشکلات شود و به رشد سالم کودک کمک کند. مهم ترین خواص آجیل برای کودکان عبارتند است:

کمک به رشد جسمی و عقلی کودک

مقادیر بالای فیبر موجود در گردو، پسته و سایر مغز ها باعث تقویت مغز کودکان می شود. فیبر و انواع ویتامین ها می توانند عملکرد ذهنی کودک را تقویت کنند و برای رشد جسمی سالم کودک نیز موثر باشند. بنابراین این مواد باید در غذای کودک استفاده شوند تا از بروز مشکلات بسیاری جلوگیری شود. بسیاری از کودکانی که آجیل استفاده نمی کنند نسبت به همسالان خود هوش و رشد جسمی کمتری را تجربه می کنند.

کمک به رشد استخوان ها

اکثر مغز ها دارای کلسیم بسیاری هستند. جذب کلسیم برای رشد استخوان ها اهمیت دارد و این امر به خصوص در سنین کودکی اهمیت دارد. کودکان در سنین پایین نمی توانند آجیل را به تنهایی استفاده کنند بنابراین استفاده از حریره بادام و بکار بردن آجیل در غذای کودک باید در اولویت قرار گیرد.

کمک به هضم بهتر غذا

کودکان به دلیل نوع تغذیه و عادت های غذایی که دارند معمولا با مشکلاتی مانند یبوست مواجه هستند. این مشکل و مشکلات مانند آن به دلیل اختلال در سیستم گوارشی است. یکی از مواد موجود در آجیل فیبر است که باعث بهبود عملکرد روده و سیستم گوارشی می شود و باعث جلوگیری از سوء هاضمه در کودک می شود.

بهبود سیستم ایمنی

در سنین مدرسه و سنین پایین تر خطر ابتلا به مشکلات و عفونت ها بیشتر است. مصرف روزانه ی آجیل باعث بهبود و تقویت سیستم ایمنی می شود. به همین دلیل کودکانی که به طور مرتب آجیل مصرف می کنند به احتمال کمتری درگیر عفونت ها و بیماری ها می شوند.

 

اهمیت خرید آجیل مرغوب

خرید آجیل درجه یک و مرغوب تضمین کننده بهره مندی از خواص آجیل می باشد. آجیل به دلیل ترکیبات و چربی موجود در آن ممکن است به زودی فاسد شود و قابل استفاده نباشد. بنابراین باید از سایت و فروشگاهی که آجیل را از آن تهیه می کنید اطمینان داشته باشید. آجیلی که مدت بسیاری در فروشگاه ها مانده باشد نه تنها خاصیتی ندارد بلکه می تواند عامل بسیاری از بیماری ها نیز باشد.

فروشگاه اینترنتی رئوف امکان خرید اینترنتی و آسان انواع آجیل را فراهم آورده است. در واقع آجیل و خشکبار رئوف نمونه ای از آجیل ها و خشکبار تازه است که مصرف آن باعث حفظ سلامت فرد می شود. این فروشگاه تخفیفاتی نیز برای مصرف کنندگان در نظر گرفته تا تمام افراد امکان خرید آجیل و خشکبار را داشته باشند.

نتیجه گیری

بدن انسان به انواع ویتامین ها، پروتئین، فیبر، کلسیم، آهن و غیره نیازمند است و پیدا کردن ماده ای که تمام این خواص را داشته باشد اندکی دشوار است. آجیل از جمله موادی است که این ویژگی ها را دارد و مصرف آن به همه افراد توصیه می شود. در واقع خواص آجیل به گونه ای است که افراد سنین مختلف و نیز خانم های باردار به آن نیاز دارند و در صورت نبود آن خطر ابتلا به بیماری ها افزایش می یابد.

از جمله خواص آجیل می توان به کاهش مشکلات قلبی، جلوگیری از کم خونی، کمک به استحکام و رشد سالم استخوان ها، بهبود عضلات و ماهیچه ها، پیشگیری از عفونت و بیماری و غیره اشاره کرد. هر کدام از انواع آجیل خواص خاص خود را دارند، اما اکثر آنها حاوی مواد مفید برای بدن هستند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها