برای حذف ارز 4200 تومانی باید سازوکار مشخص تعریف کرد

کد خبر: 1109848

راستی معتقد است: برای حذف ارز 4200 تومانی باید ابتدا یارانه ای که معادل حذف آن است که مردم پرداخت، سازوکارها تعریف و راهکارها مشخص شود و بعد این تصمیم را اجرایی کرد. به نظر من این طرح با شکل فعلی در مجلس رای نمی آورد.


برای حذف ارز 4200 تومانی باید سازوکار مشخص تعریف کرد

جعفر راستی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «صبح‌نو آنلاین» ضمن اشاره به پیشنهاد حذف ارز 4200 تومانی تأکید کرد: ارز 4200 تومانی به ضرر کشور است و موجب رانت و فساد است و هیچ‌کس با این مسئله مخالفتی ندارد. هم دولتمردان، هم نمایندگان و هم صاحب‌نظران قبول دارند این ارز مسئله‌دار است. اما حذف کردنش راهکار می‌خواهد.

وی افزود: نمی‌توان یک روز صبح تصمیم گرفت که این ارز باید حذف شود. لذا ابتدا دولتمردان باید سازوکار را تعریف کنند و سپس آن را مطرح کنند. به‌طور مثال اکنون با این ارز دارو، نهاده‌های دامی، کالاهای اساسی وارد می‌شوند و اگر یک‌باره این ارز حذف شود و در مقابل جایگزینی وجود نداشته باشد فاجعه رخ می‌دهد.

راستی تأکید کرد: طبق نظر کارشناسان مبلغی که می‌تواند این خلأ را جبران کند باید ابتدا به مردم پرداخت شود و سپس ارز 4200 تومانی حذف شود. قطعاً این کار تبعات دارد و نیاز به کار بسیار دارد. با مطرح کردن چند پیشنهاد که صرفاً در حد پیشنهاد هستند و پیچ‌وخم‌ها و احتمالات را در نظر نگرفته است، نمی‌توان این اقدام را انجام داد.

اگر بعد از حذف ارز 4200 تومانی همه‌چیز 2 برابر شد چه کسی پاسخگوست؟

این نماینده مجلس ادامه داد: اگر بعد از اجرای این تصمیم مرغ و گوشت و سایر اقلام سفره مردم و حتی دارو افزایش شدید یافت و دو برابر شد، مابه‌التفاوتش را مردم چطور باید متقبل شوند؟ خب اینکه می‌دانیم ارز 4200 تومانی منشأ رانت است بر کسی پوشیده نیست و از طرف دیگر اینکه می‌دانیم باید مابه‌التفاوتش را نیز به مردم بدهیم محرز است اما چطور؟

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس می‌گوید: ابتدا باید مابه‌التفاوتش را به مردم بدهند و سپس این تصمیم را اجرایی کنند. برخی می‌گویند یارانه 110 هزارتومانی اختصاص دهیم. من نمی‌دانم 110 هزارتومانی کجای هزینه‌های مردم را پوشش می‌دهد؟ اگر فردا روز گوشت و برنج و مسکن و ... دو برابر شد چه کسی پاسخگوست؟

راستی در انتها یادآور شد: ما دغدغه سفره مردم را داریم و مهم است که سازوکار اجرایی کردن این تصمیم به‌طور واضح تصریح شود. من پیش‌بینی می‌کنم که این طرح به این شکل در مجلس رأی نخواهد آورد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها