دستور افزایش و دستور لغو قیمت خودرو بازار را متشنج کرد

کد خبر: 1109865

کارشناس صنعت خودرو معتقد است اگر سیاست‌گذاری دولت به سمت کاهش تورم و افزایش تولید خودرو باشد، مطمئناً خودرو از حالت سرمایه‌گذاری خارج و به ماهیت مصرفی خود بازمی‌گردد و قیمت‌ها ثابت می‌ماند اما اگر تورم افزایش داشته باشد و در مقابل برنامه‌ای برای افزایش عرضه خودرو داخلی یا حتی خارجی به بازار وجود نداشته باشد، بازهم روند قیمت‌ها صعودی خواهد بود.


دستور افزایش و دستور لغو قیمت خودرو بازار را متشنج کرد

حسن کریمی سنجری، کارشناس بازار و صنعت خودرو در گفت‌وگو با «صبح‌نو آنلاین» در مورد وضعیت بازار خودرو پس از تصمیم افزایش قیمت و لغو آن به طرح اصلاح قیمت خودرو اشاره کرد و افزود: قبل از اینکه این اتفاق می‌افتاد دولت باید به جمع‌بندی نهایی می‌رسید و سپس تصمیم می‌گرفت و به خودروسازان اعلام می‌کرد. این اتفاق باعث شد قیمت‌ها افزایش یابد و با دستور رئیس‌جمهور مبنی بر لغو قیمت‌گذاری دستوری مجدداً قیمت‌ها به نرخ قبل بازنگردد.

وی افزود: یک‌بار دیگر اگر این اتفاق بیفتد این احتمال وجود دارد که با توجه به کم بودن عرضه خودرو در بازار دلالان باز از این فضا استفاده کنند و قیمت‌ها را افزایش دهند. یعنی این تعلل دولت باعث می‌شود سر یک موضوع دو بار به بازار شوک وارد شود و قیمت‌ها دو بار صعودی شود و این به ضرر مصرف‌کننده است.

در حال حاضر عرضه و تقاضا در صنعت خودرو برابر نیست

این کارشناس تأکید کرد: بهتر بود دولت قبل از اینکه قیمت‌گذاری دستوری را لغو کند به جمع‌بندی کلی می‌رسید و بعد این اقدام را انجام می‌داد تا مجبور نشود با یک دستور، دستور قبلی را لغو کند و مجدد اعلام کند در آینده قرار است قیمت خودرو اصلاح شود.

کریمی سنجری ادامه داد: به‌هرحال مصرف‌کننده به دلیل شرایطی که در حال حاضر بازار خودرو با آن مواجه است، یعنی نسبت عرضه و تقاضا همخوانی ندارد، عرضه کمتر از تقاضاست و بازار از این مسئله رنج می‌برد و این مسئله در 3 سال اخیر وجود داشته و این کمبودها همواره به سال بعد منتقل‌شده و کمبودهای 3 سال گذشته به شرایط فعلی منتقل‌شده است.

او اظهار کرد: درنتیجه بازار بسیار حساس است و دولت باید مراقب باشد تصمیماتش حساب‌شده و پایدار باشد و زمانی که تصمیم ناپایدار باشد شرایط بدتر خواهد شد و دلالان بلافاصله از این خلأ استفاده می‌کنند و قیمت‌ها مجدد افزایشی خواهند شد.

آینده صنعت خودرو و قیمت محصولات خودروسازان داخلی چه خواهد شد؟

کارشناس بازار خودرو در پاسخ به این سؤال گفت: این مسئله به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد اگر مانند 3 سال گذشته با بازار رفتار شود، قیمت‌ها افزایشی خواهند بود. بخشی از قیمت خودرو از تورم و گرانی تأثیر می‌گیرد. علاوه بر آن خودرو خودش به‌تنهایی یک تورم بخشی نیز دارد که ناشی از کمبودهاست.

کریمی سنجری در انتها بیان می‌کند: بنابراین اگر سیاست‌گذاری دولت به سمت کاهش تورم و افزایش تولید خودرو باشد، مطمئناً خودرو از حالت سرمایه‌گذاری خارج و به ماهیت مصرفی خود بازمی‌گردد و قیمت‌ها ثابت می‌ماند اما اگر تورم افزایش داشته باشد و در مقابل برنامه‌ای برای افزایش عرضه خودرو داخلی یا حتی خارجی به بازار وجود نداشته باشد، بازهم روند قیمت‌ها صعودی خواهد بود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها