پرویز محمد نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس:

تولید و مصرف گاز با یکدیگر همخوانی ندارد| نگران خاموشی در زمستان هستیم

کد خبر: 1110644

محمد نژاد می‌گوید: میزان مصرف و تولید گاز و سوخت با یکدیگر هم‌خوانی ندارد. عدد و ارقام و منطق به ما می‌گوید که در فصل خاموشی‌هایی خواهیم داشت و صنایع تحت‌فشار هستند.

تولید و مصرف گاز با یکدیگر همخوانی ندارد| نگران خاموشی در زمستان هستیم

پرویز محمد نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «صبح‌نو آنلاین» ضمن اشاره به تأمین سوخت نیروگاه‌ها و سوخت مصرفی در زمستان تأکید کرد: در حال حاضر موضوعی که در کمیسیون در حال پیگیری آن هستیم بحث سوخت زمستانی است. چه در جهت سوخت گاز و چه در جهت تأمین برق لازم برای کشور.

وی افزود: اکنون در حوزه سوخت نگرانی‌هایی وجود دارد. چند روز گذشته هم که با وزیر نفت جلساتی داشتیم صحبت‌هایی پیرامون مدیریت صحیح برای سوخت‌رسانی به مردم شد و به نظر می‌رسد نگرانی و دغدغه‌ای برای مردم به وجود آورد.

محمد نژاد تأکید کرد: در حال حاضر متأسفانه در خصوص گاز شرایط جالب نیست. میزان مصرف و تولید گاز همخوانی ندارد و تراز منفی داریم و این موضوع باید حل شود. نبود گاز باعث می‌شود سوخت نیروگاه‌های کشور نیز به مشکل بخورد. بنابراین با نبود گاز، مشکل برق نیز پیدا می‌کنیم.

72 درصد مخازن سوخت کشور ظرفیت دارد

این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بااین‌حال آخرین گزارشی که از مسئولان به دست ما رسیده نشان می‌دهد اوضاع خوب است. در حال حاضر وضعیت فعلی نیروگاه‌ها خوب است گرچه می‌توانست از این هم بهتر باشد اما امروز حدود 72 درصد مخازن سوخت کشور ظرفیت دارد. اما امروز مصرف گاز در کشورمان 90 میلیون مترمکعب افزایش نسبت به‌روز مشابه سال قبل افزایش داشته است که این عدد خطرناک است و پیام خوبی برای ما ندارد.

او ادامه داد: متأسفانه مدیریت صحیحی در دوره‌های گذشته برای مصرف سوخت وجود نداشته است. ما در حوزه برق تحت عنوان طرح مانع زدایی در توسعه صنعت برق ورود و بعد از چندین سال در الگو تغییراتی را ایجاد کردیم.

 

محمد نژاد خاطرنشان کرد: در حوزه گاز نیز همین اتفاق خواهد افتاد. چراکه مصرف‌کنندگانی هستند که بیش‌ازحد مصرف می‌کنند و یارانه‌ها باید ساماندهی و جهت‌دهی شود. این یارانه پنهان باید کاتالیزه شود تا بتوانیم هم مدیریت مصرف و هم توزیع متعادل و عدالت محور را داشته باشیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار می‌کند: البته عدد و ارقام و منطق به ما می‌گوید که در فصل زمستان خاموشی‌هایی خواهیم داشت و صنایع تحت‌فشار هستند. اما زمانی که گاز صنایع تولید را قطع می‌کنیم چطور انتظار داریم تا تولید در کشور مانع زدایی شود؟

 

وی عنوان کرد: منطق به ما می‌گوید جاهایی که مصرف بیش‌ازحد دارند  به‌خصوص مصارف خانگی در سطوح بالا و افرادی که لاکچری زندگی می‌کنند که به هر شکلی میزان مصرف و هزینه آن برایشان مهم نیست، باید کنترل شوند.

محمد نژاد در انتها گفت: مطمئن هستم که اگر بر روی این موارد کنترل و مدیریت باشد ما مشکلی برای صنایع و مصارف خانگی نخواهیم داشت. اولین جایی که باید مورد هدف قرار بگیرد ادارات و سازمان‌ها هستند تا یاد بگیرند که چگونه مصرف کنند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها