اندیکاتور MACD چیست؟

کد خبر: 1111088

اندیکاتور MACD چیست؟

یکی از گام‌های اولیه برای شروع سرمایه‌گذاری، شناخت و آگاهی لازم در فرایند سرمایه‌گذاری است. بازار بورس یکی از بسترهای ایده‌ال سرمایه‌گذاری در کشور به شمار می‌رود. سرمایه‌گذاران موفق، با استفاده از تکنیک‌ها و استراتژی‌های مناسب در این بازار، به سودهای قابل توجه‌ای دست پیدا می‌کنند. تحلیل تکنیکال یکی از بهترین روش‌ها برای بررسی و ارزیابی انواع سهام در بازار بورس است. ابزارهای متعددی در تحلیل تکنیکال وجود دارد که یکی از این ابزارها، اندیکاتورها هستند. معامله‌گران با استفاده از این ابزار می‌توانند جهت روند قیمت سهم را در بازار پیش‌بینی کنند. در این مقاله قصد داریم به «آموزش اندیکاتور MACD» بپردازیم و نحوه استفاده از آن را در روند معاملات سهام، بیان کنیم. با ما همراه باشید.

اندیکاتور MACD چیست؟

اندیکاتور مکدی مخفف عبارت Moving Average Convergence Divergence است. تحلیل‌گران با استفاده از این اندیکاتور می‌توانند مولفه‌های مهمی نظیر میانگین متحرک، قدرت، جهت و شتاب یک سهم را از طریق نمودار آن، بررسی کنند. اندیکاتور مکدی از نوع اسیلاتورها هستند و با استفاده از آن به راحتی می‌توانید سیگنال خرید و فروش دریافت کنید. در ادامه به نحوه استفاده از این اندیکاتور در فرآیند معاملات سهام، می پردازیم.

اندیکاتور MACD در پنل معاملاتی کارگزاری آگاه

در صورت دسترسی به سامانه معاملاتی آنلاین کارگزاری آگاه، می‌توانید از این اندیکاتور برای تحلیل سهم‌های بورسی استفاده کنید. بعد از ورود به سامانه معاملاتی و جستجوی نماد مدنظر، باید روی «آیکن نمودار» در کنار نماد کلیک کرده و وارد پنل تحلیل تکنیکال آساتریدر آگاه شوید. همان‌طور که در تصویر پایین مشخص است، مطابق بخش شماره 1، روی آیکن اندیکاتورها کلیک کنید و در قسمت جستجو، نام اندیکاتور MACD ثبت کنید، بعد از انتخاب اندیکاتور مطابق بخش شماره 3، یک نمودار نواری شکل در قسمت پایین نمودار اصلی سهام، نمایش داده می‌شود.

اندیکاتور MACD در پنل معاملاتی کارگزاری آگاه

اجزای تشکیل دهنده اندیکاتور MACD

اندیکاتور مکدی از دو بخش تشکیل شده است. مطابق با تصویر زیر، بخش اول «میله‌ها» هستند و بخش بعدی شامل خط سیگنال قرمزرنگ و خط مکدی آبی‌رنگ است. به صورت کلی زمانی که میله‌ها از بخش بالایی به سطح صفر نزدیک می‌شوند، شاهد یک «حمایت» در سهم خواهیم بود و اگر این میله‌ها از پایین به سطح صفر نزدیک شوند، یک «مقاومت» در روند معاملات سهم به وجود خواهد آمد. به زبان ساده سطح صفر در این اندیکاتور، تشخیص دهنده سطوح حمایتی و مقاومتی در سهم است.

اجزای تشکیل دهنده اندیکاتور MACD

دریافت سیگنال از اندیکاتور MACD

در بخش قبل اشاره کردیم که اندیکاتور مکدی از ترکیب دو خط میله‌ای و سیگنالی تشکیل شده است. تقاطع این دو خط در محدوده مثبت، نشان‌ دهنده سیگنال خرید و فروش است. تقاطع خطوط سیگنال و میله‌ای نزدیک به خط صفر، به معنی سیگنال خرید است و تقاطع این دو خط در ارتفاع بیشتر، به معنی سیگنال فروش است. در ادامه ممکن است این دو خط در محدوده منفی هم یکدیگر را قطع کنند. تقاطع خطوط سیگنالی و میله‌ای در محدوده منفی و نزدیک به خط صفر، به معنی سیگنال فروش و تقاطع این دو خط در ارتفاع بیشتر و دورتر از خط صفر، به معنی سیگنال خرید خواهد بود.

دریافت سیگنال از اندیکاتور MACD

واگرایی‌ها در اندیکاتور MACD

در بعضی موارد، ممکن است شاهد یک واگرایی در اندیکاتور مکدی باشیم. این واگرایی به این شکل است که در نمودار اصلی سهم، یک قله بلندتر از قله قبلی وجود دارد و در نمودار اندیکاتور، قله‌ای پایین‌تر از قله قبلی را مشاهده می‌کنیم. به زبان ساده اگر با استفاده از خطوط روند دو قله نمودار اصلی را به هم وصل کنیم و در قسمت اندیکاتور دو قله متناظر را هم به هم وصل کنیم شاهد یک واگرایی منفی خواهیم بود. واگرایی منفی به معنی سیگنال فروش است. در نقطه مقابل، واگرایی مثبت بین نمودار اصلی سهم با اندیکاتور مکدی، نشان‌دهنده سیگنال خرید است.

 

کلام آخر

بازار بورس یک بستر ایده‌ال برای سرمایه‌گذاری است. معمولا تمام افراد جامعه بدون هیچ محدودیتی، می‌توانند در این بازار سرمایه‌گذاری فعالیت کنند. یکی از گام‌های مهم برای شروع معاملات در بازار بورس، آشنایی با مفتهیم و تکنیک‌های معاملاتی است. معامله‌گران موفق در این بازار، با تنظیم یک استراتژی معاملاتی، کسب سود می‌کنند. یکی از روش‌های آشنایی و ارزیابی سهم‌ها، «تحلیل تکنیکال» است. ابزارهای زیادی در تحلیل تکنیکال وجود دارد و یکی از ابزارهای معروف در آن، «اندیکاتورها» هستند. معامله‌گران با استفاده از اندیکاتورها می‌توانند جهت روند سهم را پیش‌بینی کنند. در این مقاله به صورت کامل به اندیکاتور مکدی پرداختیم. برای یادگیری نحوه دریافت سیگنال خرید و فروش از طریق اندیکاتور MACD، این مقاله را مطالعه کنید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها