شرایط دریافت وام ۱۰۰ میلیونی برای سهامداران زیاندیده

کد خبر: 1111233

در روزهای اخیر نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیشنهادی مبنی بر پرداخت وام ۵۰ تا ۱۰۰میلیون تومانی به سهامداران زیاندیده بورسی را مطرح کرد.

شرایط دریافت وام ۱۰۰ میلیونی برای سهامداران زیاندیده

این اظهار نظر، واکنش های گسترده ای از سوی کارشناسان بازار سرمایه و همچنین فعالان بورسی را در پی داشت؛ برخی موافق پیشنهاد این نماینده مجلس بوده و برخی دیگر نیز مخالفت خود را نسبت به اجرای این طرح یا برنامه های مشابه اعلام کردند.

کارشناس بازار سرمایه پس از تشریح علت پیشنهاد طرح‌های حمایتی از سهامداران خرد، سوالاتی را درمورد طرح وام ۱۰۰میلیونی به سهامداران بورسی مطرح کرد. این کارشناس، جلوگیری از سوءاستفاده نهنگ ‌های بازار از وام ‌ها را کلید موفقیت این طرح خواند.

علی عصاری، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه، به بررسی پیشنهاد اعطای وام قرض‌الحسنه به سهامداران خرد بورسی پرداخت.

طرح ناموفق اوراق حامی ۱۴۰۱

عصاری ابتدا با تشریح شرایط فعلی بازار گفت: با توجه به اینکه شاخص کل بورس، در نیمه ابتدایی سال، نسبت به دیگر بازارها بازدهی معقولی را ثبت نکرده و عملکرد آن، قابل مقایسه با دوره مشابه سال گذشته نیست، طرح‌هایی در جهت حمایت از سهامداران خرد پیشنهاد شد. برای مثال، یکی از این طرح‌ها اوراق حامی ۱۴۰۱ بود. این طرح که به پرتفوهای زیر ۱۰میلیون تومان تعلق می‌گرفت، نوعی اوراق تبعی برای حمایت از سهامداران محسوب می‌شد. با این وجود، ظاهرا این طرح تاثیر مثبتی روی بازار نداشت.

وی در ادامه افزود: به تازگی پیشنهادی مبنی بر تخصیص وام ۵۰ تا ۱۰۰میلیونی به سهامداران حقیقی از سوی نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه، مطرح شده که وجهه زیبایی دارد اما ممکن است اجرای آن با مشکل مواجه شود.

چهار سوال درباره وام ۱۰۰میلیونی

این کارشناس بازار سرمایه، در ادامه به چهار سوال یا ابهام اصلی پیرامون این طرح اشاره کرد. وی در این مورد گفت: سوال اول آن که آیا بروکراسی این وام مبتنی بر سهام است یا مانند دیگر وام‌ها، بروکراسی دشواری مثل داشتن ضامن دارد؟ دومین سوال این است که درصد سود و شیوه بازپرداخت این وام چگونه است؟ سوال سوم را اینگونه مطرح کرد: آیا بازار هدف این وام، بازار سهام تعریف شده و آیا تضمینی وجود دارد که این پول از بورس خارج و وارد بازارهای موازی نشود؟

وی ادامه داد: همانگونه که ورود این پول می‌تواند برای بازار مفید باشد، خروج آن نیز می‌تواند اثرات منفی بر بازار بجا بگذارد. آیا تمهیداتی برای جلوگیری از این اتفاق، در نظر گرفته شده است یا نه؟

ضرورت جلوگیری از سوء استفاده غول‌های بازار

عضاری در پایان این گفت‌وگو خاطر نشان کرد: در مجموع حمایت از سهامدار خرد، کلید اصلی رشد بازار است. هر وقت که از سهامدار خرد حمایت شده، بازار توانسته است که حرکتی رو به بالا را تجربه کند. با این وجود باید این نکته را در نظر گرفت که روند بازار را نخبگان و نهنگ‌های بازار تعیین می‌کنند. بنابراین سیاست‌ها باید به گونه‌ای باشد که افراد با سرمایه‌های عظیم، توانایی سوء استفاده از این جریان را نداشته باشند. اگر این نکته رعایت شود، این طرح برای بازار بسیار مفید خواهد بود و با استقبال مواجه خواهد شد.

منبع: اقتصاد آنلاین
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها