پرویز جاوید، عضو انجمن اقتصاددانان ایران در گفت‌وگو با «صبح نو آنلاین»:

استفاده از بورس برای تأمین کسری بودجه، بازی خطرناکی است

کد خبر: 1111365

جاوید گفت: به نیمه دوم سال رسیدیم و کسری بودجه به‌مرور خودش را نشان می‌دهد. یکی از راه‌هایی که دولت ها تاکنون برای جبران استفاده کردند، بازار بورس بوده است اما بورس‌بازی خطرناکی است. ما تجربه‌داریم که در دولت نهم و دهم یا در دولت یازدهم و دوازدهم چه اتفاقی برای سرمایه مردم رخ داد. دولت سیزدهم باید عاقلانه رفتار کند و این حرکت را تکرار نکند.

استفاده از بورس برای تأمین کسری بودجه، بازی خطرناکی است

پرویز جاوید، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «صبح نو آنلاین» در خصوص تأمین مالی دولت از بازار سرمایه توضیح داد: معمولاً دولت‌ها برای جبران کسری بودجه و تأمین مالی و تقویت بازار سرمایه از این بازار استفاده می‌کنند. اگر نگاه به بورس نگاهی بودجه‌ای باشد اصلاً مناسب نیست اما اگر نگاه به این باشد که سازوکارهای بورس به نتیجه برسد خوب است.

وی در ادامه به فروش اوراق دولتی در بورس اشاره کرد و افزود: اما فروش اوراق در میان‌مدت بر روی بورس اثر بدی می‌گذارد. یعنی پول‌های مردم را می‌گیرند و با این تورم می‌خواهند سودشان  را تحویل دهند. اما باید پاسخ دهند که می‌خواهند آن را از کجا تأمین کنند. این‌ها موضوعاتی است که ما امروز نمی‌دانیم و واقعاً هم در این عرصه شفافیت وجود ندارد.

جاوید تأکید کرد: در حال حاضر چیزی حدود 300،400 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم و معمولاً این کسری بودجه‌ها در نیمه دوم سال مشخص می‌شود و امروز نیز در شرایطی قرارگرفته‌ایم که کسری بودجه خودش را نشان می‌دهد و در نظام پرداخت‌ها مشخص می‌کند.

کسری بودجه 400 هزارمیلیاردی، 44 درصد کل بودجه کشور است

کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: نظام پرداخت‌ها شامل حقوق کارمندان و حقوق کارگران و جاهای دیگری که دولت باید خرج کند است، اما چون دارایی ندارد و کسری بودجه دارد اقدام به برخی کارها می‌کند که یکی از آن‌ها ورود به بورس و یکی دیگر فروش اموال و دارایی‌های دولتی است.

او گفت:  در روزهای گذشته وزیر اقتصاد گفته است که مدیران دولتی نمی‌گذارند ما اموال دولتی را بفروشیم و کسری بودجه را تأمین کنیم و رئیس‌جمهور در این مورد بخشنامه بدهد، چون این کسری بودجه خودش را نشان داده است و باید آن را پوشش بدهند.

 

جاوید عنوان کرد: رقم کسری بودجه حدود 400 هزار میلیارد تومان است. مبلغ 300 یا 400 هزار میلیارد تومان رقم بسیار بزرگی و چیزی حدود 44 درصد کل بودجه کشور است. با این‌حال یکی دیگر از محل‌هایی که مسئولان به آن دل‌بسته‌اند محل مالیات‌ها است که مثلاً از محل مالیات در قانون بودجه 1400 چقدر باید تأمین شود.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران در انتها ابراز کرد که با این اوصاف بازار بورس‌بازی خطرناکی است. ما تجربه آن راداریم که در دولت نهم و دهم یا در دولت یازدهم و دوازدهم چه اتفاقی برای سرمایه مردم رخ داد و دیدیم که چه عواقبی را پیش آورد. دولت سیزدهم باید عاقلانه رفتار کند و از این حرکت استفاده نکند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها