آشنایی با کاربرد و خدمات سامانه سیماک

کد خبر: 1113840

خدمات سامانه سیماک چیست و این سامانه چه کاربردها و مزایایی را دارد؟ در این مقاله قصد داریم که به ارائه اطلاعاتی در رابطه با خدمات سامانه سیماک بپردازیم. سامانه سیماک در حال حاضر از مهم ترین سامانه های ثبت و مدیریت املاک در کشور محسوب می شود و از آنجا که قدمت چندان زیادی ندارد بسیاری از افراد هنوز آشنایی کافی با خدمات سامانه سیماک ندارند به همین دلیل نیز در این مقاله قصد داریم که به ارائه اطلاعاتی در رابطه با سامانه سیماک و خدمات آن بپردازیم تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

سامانه سیماک

به نقل از وب سایت همیار نقشه بردار: سامانه سیماک، در واقع مخفف سامانه یکپارچه مدیریت املاک کشور است، برنامه ای است که در ابتدا برای مدیریت امور املاک شروع به کار کرد. در واقع نرم افزاری در شکل دانش بنیان است که موجب سرعت یافتن فعالیت های اقتصادی صاحبان املاک و سرمایه گذاران شده است و می توانند در شرایط مورد نیاز از آن کمک بگیرند.

سامانه سیماک

کاربرد سامانه سیماک

بر اساس نیازی که در زمینه ثبت املاک وجود داشت، تهیه آن توسط ستاد اقتصاد مقاومتی به تصویب رسید. در سال 96 این سامانه برای اجرا به سازمان های مربوطه ابلاغ شد. نمای آن به گونه ای است که همه پروسه های ساخت و ساز املاک در تمام بخش های مختلف کشور از شهر تا روستاهای دور افتاده به صورت کاملا الکترونیک در سامانه سیماک ثبت می شود. برای ساخت املاک نیاز به یک سری مجوزهایی است که در مناطق مختلف باید از مراجع مرتبط از جمله دهیاری ها، شهرداری ها و بخشداری ها دریافت شود. این مجوزها در حال حاضر از طریق سامانه سیماک و به صورت الکترونیکی با رعایت قوانین دریافت می شود.

 کاربرد دومی که برای سامانه سیماک وجود دارد این است که سازمان ها و دستگاه های مختلفی که در کشور وجود دارند برای استعلام مربوط به اماکن و املاک می توانند از این سامانه استفاده کنند. این کار سبب می شود تا استعلامات قانونی سریعتر صورت بپذیرد. از آنجا که سامانه سیماک یک سامانه واحد و یکپارچه است نه تنها فقط برای املاک ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد بلکه برای سایر املاک در حوزه های مختلف نیز می توان برای استعلام و ثبت از آن بهره برد. در حال حاضر دستگاه های اجرایی و ادارات زیادی هستند که از این سامانه در جهت پیشبرد فعالیت های خود استفاده می کنند که تعداد آن در حدود بیست و هشت است.

خدمات سامانه سیماک

در حال حاضر خدمات سامانه سیماک بسیار متنوع است، در ابتدا که سامانه سیماک راه اندازی شد تنها خدمات سامانه سیماک در زمینه ساخت و ساز و مدیریت املاک کشور بود. با گذشت زمان خدمات سامانه سیماک بیشتر شد و بر کاربرد آن افزوده شد به طوری که در استعلامات نیز از آن استفاده شد. از خدمات سامانه سیماک در زمینه های مختلف از جمله، مدیریت مشاغل گوناگون، اصناف، حوزه های گردشگری، صنعتی، حوزه های تولید، طرح های کشاورزی و... استفاده می شود. هنگامی که وارد این نرم افزار می شوید و می خواهید از خدمات سامانه سیماک بهره ببرید. بخش های مختلفی را مانند حوزه های املاک، صنعتی، کشاورزی و... مشاهد می کنید. با توجه به نوع فعالیت و کاری که دارید می توانید یکی از حوزه های مورد نظر را انتخاب کرده و به منطقه مورد نظر ورود کنید و از خدمات سامانه سیماک بهره ببرید.

سامانه سیماک

خدمات سامانه سیماک در نقشه برداری

از خدمات سامانه سیماک می توانیم در نقشه برداری نیز استفاده کنیم. نرم افزار این سامانه می تواند با وارد شدن به انواع نقشه ها و بهره گیری از ماهواره ها، به صورت کاملا دقیق از زمین های کشور نقشه های میلیمتری ارائه دهد و در اختیار کسانی که نیاز به نقشه دارند قرار دهد. زمانی که وارد خدمات سامانه سیماک در زمینه نقشه برداری می شوید تغییر اساسی در زمینه نقشه برداری قابل مشاهده خواهد بود. همه نقشه هایی که در این سامانه به ثبت رسیده اند به صورت کامل می توانند مشکلات و مسائل بزرگ در مورد املاک و طرح های مربوط به زمین های کشاورزی را حل و شناسایی کنند. پیش از سال 96 که سامانه سیماک شکل بگیرد مشکلات فراوانی در زمینه ملک و مالکیت آن ها وجود داشت. طراحی این سامانه سبب شده تا مقدار دقیق مالکیت هر شخص در زمین های کشور و ملک های گوناگون مشخص گردد و مشکل مربوط به آن به راحتی حل و فصل شود.

نقشه برداری

سامانه سیماک از چه مزیت هایی برخوردار است؟

سامانه سیماک که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد از مزیت های فراوانی برخوردار است، خدمات سامانه سیماک در زمینه های مختلف، سبب افزایش مزیت های آن شده است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت:

  • استفاده از این سامانه سبب شده است تا دقت و صحت نقشه های ثبت شده با در نظر گرفتن همه استانداردهای لازم، بیشتر شود.

  • استفاده از سامانه سیماک سبب شده است که توسط ارگان های مربوطه، خصوصا کارگروه های تخصص نظارت و ارزیابی مستمر بر تمامی نقشه برداری ها صورت بگیرد.

  • خدمات سامانه سیماک در زمینه املاک موجب شده است که در مدت زمانی کوتاه امکان وارد کردن سریع موقعیت زمین در سامانه و در تمامی نقاط کشور وجود داشته باشد.

  • با استفاده از این سامانه امکان شناسایی فوری مشکلات در زمینه نقشه برداری و همچنین برخورد سریع با متخلفان توسط سازمان ثبت اسناد و دیگر کارگروه ها وجود دارد.

  • خدمات سامانه سیماک برای مهندسین نقشه بردار به صورت غیر حضور و الکترونیکی قابل انجام است.

  • به صورت الکترونیکی می توان به همه مجوزهای مربوط به ساخت و ساز املاک در سطح کشور، دسترسی پیدا کرد.

  • بین دستگاه های اجرایی این امکان وجود دارد که استعلامات، مجوزها، نقشه ها و سایر اسناد را اشتراک گذاری کرد.

  • با استفاده از سامانه سیماک، زیرساخت های جغرافیایی در کشور به صورت هوشمند در جهت مدیر نقشه های املاک، هوشمند شده است.

  • از جمله مزیت های آن این است که برای نیروهای سازمان و همچنین متخصصین نقشه برداری، اشتغال ایجاد شده است.

  • با استفاده از سامانه سیماک می توان نقشه برداران را درجه بندی کرد و افراد حرفه ای را تشخیص دارد.

  • نقشه هایی که توسط سایر نقشه برداران ثبت شده است می تواند مورد ویرایش قرار بگیرد.

  • در سامانه سیماک به منظور برقراری عدالت می توان نقشه های یک نقشه بردار را سهمیه بندی کرد.

سیماک

قرارگیری واحد مسکونی در نرم افزار سیماک

هنگامی که می خواهید برای ساخت یک واحد مسکونی و یا ساختمان اقدام کنید باید برای دریافت مجوزهای لازم اقدام کنید. برای دریافت مجوز باید از طریق دهیاری و شهرداری منطقه خود تاییدیه لازم را بگیرید. در صورتی مجوز ساخت به شما داده خواهد شد و شروع به تهیه نقشه utm کردید که شما به صورت الکترونیکی و بر اساس ضوابطی که وجود دارد پروسه ساخت و ساز ساختمان خود را در داخل سامانه سیماک قرار دهید. در واقع استفاده از سامانه سیماک برای تمامی کسانی که به دنبال ساخت و سازی ساختمان و بنایی هستند ضروری است و بدون وارد کردن اطلاعات در آن مجوزی داده نخواهد شد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها